Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Löser Lightroom mina Aperture-problem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder idag Aperture 3.4 för hantering och redigering av mitt sporadiska hobbyfotograferande. Jag har två problem med programmet:

  1. Jag kör med referenced files på en NAS och Aperture kopplar inte upp biblioteket förrän jag väljer att flytta ytterligare bilder till NASen.

  2. Jag vill ha separata användarkonton i familjen, men kunna dela delar av/hela fotobibiloteket mellan användare och datorer.

Vad jag har sökt mig till så är punkt 1 ett allmänt känt problem utan lösning. Dessutom upplever jag Aperture som ganska segt på min gamla Macbook Pro från 2007. Jag undrar nu ifall någon kan svara på ifall Lightroom 4 löser mina problem? Finns det annars något annat sätt?

Arvid

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-08 05:52

Mig veterligen är inte Lightroom nätverksanpassat så, nej... Även om du lägger alla bilder på en gemensam disk som alla når så lär respektive persons redigeringar av en bild krocka... Har läst lite om folk som försökt köra LR i nätverk och det blir inte bra.

Och att det upplevs segt har nog mycket att göra med att du kör en vid det här laget ganska gammal datormodell.

Ursprungligen av Capeman:

Och att det upplevs segt har nog mycket att göra med att du kör en vid det här laget ganska gammal datormodell.

Jo, jag är medveten om det. Planerar att köpa en ny dator, men avvaktar kommande stationära modeller.

Det går att ha bilderna på en NAS med lightroom, det blir lite segare antagligen beroende på vilken NAS man har. Själva databasfilen i lightroom "Catalog" går inte att ha på nätverket. Man kan däremot ha flera olika catologs. Hur det fiunkar med användarna vet jag inte men man kan välja i Ligtroom vilken catalog man arbetar med. Då kan man tex ha olika bilder i dom olika databaserna, samma bild kan ha olika redigering osv. Lightroom rör aldrig orginalbilderna.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-08 10:36

Visst kan man lägga bilderna på en nätverksdisk men det lär inte gå att vara flera som jobbar mot samma mapp med bilder... Och ja, varje användare kan ha sin egen databas men om de slår på i Lightroom att ändringarna ska sparas i filen så blir det rörigt. Lightroom skriver aldrig till en råfil (undantag DNG-filer) men skapar en xml-fil som innehåller justeringarna. Är det en jpeg så skrivs redigeringarna in i ett metadatafält. Och jag tror inte att Adobe supportar användande i nätverk...

En stor del av poängen med lightroom är väl att den inte rör bilderna, visste inte ens att man kan "slå på att ändringar ska sparas i filen" ? :/ Jag brukar konvertera rå-bilderna till dng och då skriver den en preview i filen sen rörs inte dom av lightroom ! Katalogn pekar bara till bilderna, så jag tycker inte det borde krocka om du har flera kataloger som ligger lokalt på datorerna. Inte så smidigt däremot om du har rå-bilder och vill redigera varenda bild.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-08 13:17

Programmet rör aldrig själva bilden (pixlarna), däremot kan du som sagt spara dina justeringar tillsammans med eller i bildfilen. Kan vara smidigt om du vill skicka en bild till någon annan eller får problem med databasen t ex...

Googlade lite och det finns idéer att få till en "delvis fungerande" lösning men huvudproblemet är till slut att LR är inte multi-user...

Adobe Community: Can Lightroom 4 access files from a server?

Jag har (en stor del av) mina bilder på en NAS, inga problem med det. Sparar justeringar i databasen, INTE på NASen.

Om man vill dela på databasen är det väl bara o lägga den utanför användaren på datorn så att alla kan använda samma databas?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-08 14:47

Om jag läser vad TS vill göra så ska flera kunna dela på samma databas mellan flera datorer och det fungerar inte med flera inne i samma databas eftersom första användaren sätter en låsning på hela databasen. Att lägga bilderna på en NAS är inget problem, det är inte lagringen av bilderna i sig som är problemet utan om man skriver ändringar utanför databasen, då blir det "först till kvarn" som gäller. Programmet är helt enkelt inte gjort för nätverk och flera (samtidiga) användare.

Catalog FAQ | Lightroom

Ett litet utdrag:
"Can I store my catalog on a network?

No. There are too many variables in a network configuration to guarantee that the catalog won't get corrupted."

Ahaa, missade att det var flera datorer som skulle dela db, tänkte flera användare på samma dator

Ursprungligen av ill_chrill:

Ahaa, missade att det var flera datorer som skulle dela db, tänkte flera användare på samma dator

Ok, det verkar som att jag får nöja med att dela biblioteket mellan konton på EN dator. Dock kvarstår NAS-problemet i punkt 1 ovan, vilket får mig undra hur ni andra arbetar med foton. Lagrar ni alla bilder lokalt på datorn?

Hur är ert arbetsflöde för hantering och redigering av foton?

Ursprungligen av Airwide:

Ok, det verkar som att jag får nöja med att dela biblioteket mellan konton på EN dator. Dock kvarstår NAS-problemet i punkt 1 ovan, vilket får mig undra hur ni andra arbetar med foton. Lagrar ni alla bilder lokalt på datorn?

Hur är ert arbetsflöde för hantering och redigering av foton?

Jag tar in nya bilder lokalt, ljusterar o framkallar de ja ska behålla och slänger resten. När projektet är klart flyttar jag det till min NAS (detta gör jag innifrån Lightroom).

1
Bevaka tråden