Bara för att jag är en sån hyvens kille (och inte kan sova) så har jag gjort ett AppleScript för detta utifrån guiden som Jånte länkar till:
with timeout of 30 * 60 seconds
-- Låt användaren peka på den nedladdade filen
set downloadFolder to (path to home folder as text) & "Downloads" as alias
set bootX64efi to choose file with prompt "Peka på bootX64.efi filen" default location downloadFolder
set linuxLiveImage to choose file with prompt "Peka på din ISO-fil" default location downloadFolder
-- Lista alla USB-anslutna diskar och fråga om det är på den som anv. vill lägga rEFIt
set listOfDrives to paragraphs of (do shell script "diskutil list | grep /dev")
repeat with diskDrive in listOfDrives
if (do shell script "diskutil info " & diskDrive & "|grep \"Protocol:\" | tr -d \" \" | cut -d: -f2") is equal to "USB" then
set diskSize to do shell script "diskutil info -plist " & diskDrive & " | grep -A1 \"TotalSize\" | tail -n1 | tr \"><\" \"
\" | grep \"[0-9]\""
if button returned of (display dialog diskDrive & " är en USB enhet (storlek: " & diskSize / 1024 / 1024 & " MB), är det denna enhet som du vill lägga in din Linux-LiveDVD på?
Denna enhet måste vara formaterad i FAT-format" buttons {"Ja", "Nej"}) is equal to "Ja" then
set mountPoint to do shell script "mount | grep " & diskDrive & " | cut -d\" \" -f1 | xargs diskutil info -plist | grep -A1 \"MountPoint\" | tail -n1 | tr \"><\" \"\n\" | grep \"^/Volumes\""
if mountPoint is not equal to "" then
do shell script "mkdir -p " & mountPoint & "/efi/boot"
set dstFldPosix to mountPoint & "/efi/boot"
tell application "Finder"
copy file bootX64efi to POSIX file dstFldPosix
set dup to duplicate linuxLiveImage to POSIX file dstFldPosix
set name of dup to "boot.iso"
end tell
display dialog "Klart!" buttons {"OK"}
end if
return
end if
end if
end repeat
end timeout
Du får ladda ner en zip-fil med ISO-2-USB EFI Booter for Mac 0.01 beta och packa upp den. Givetvis behöver du ett USB-minne med ett FAT-filsystem och en 64-bitars Ubuntu ISO också.
Ovan AppleScript kopierar du in i AppleScript editorn och kör därifrån.
Jag testade med den senaste Ubuntu-releasen 12.04.1 och det fungerade utmärkt att boota upp datorn från USB-minnet.