Hej alla!
Jag var på loppis nyligen och införskaffade mig mitt livs första mac (bättre sent än aldrig!), en Colour Classic från 1993:
Tyvärr har jag väldiga problem att få igång den. Som jag förstått det behöver man både slå på strömbrytaren på baksidan av datorn, och sen trycka på "play"-knappen på tangentbordet, för att starta datorn. Det enda som händer när jag slår på strömbrytaren är att skärmen knäpper till (som gamla CRT-skärmar gör när man sätter på dem och stänger av dem). Jag får inga som helst andra livstecken från datorn
Jag har haft isär den och kollat efter synliga skador, men både det analoga kortet och logikkortet ser som nya ut. Däremot är batteriet på logikkortet kasst - men kan det påverka så pass mycket att datorn är tvärdöd utan ett nytt batteri? Jag är grymt tacksam på förslag på vad som kan vara fel med min nya fina mac, och på hur jag kan få igång den
EDIT: En sak jag tänkte på... det sitter inga RAM-minnen i mitt logikkort. Kollade på lite bilder på nätet på logikkortet men blir inte klok på om det faktiskt ska sitta RAM-minnen där som standard eller om de platserna enbart används som expansionsslots. Någon som vet hur det ligger till?