Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybliven ägare till en Macintosh Colour Classic behöver hjälp

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag var på loppis nyligen och införskaffade mig mitt livs första mac (bättre sent än aldrig!), en Colour Classic från 1993:

Tyvärr har jag väldiga problem att få igång den. Som jag förstått det behöver man både slå på strömbrytaren på baksidan av datorn, och sen trycka på "play"-knappen på tangentbordet, för att starta datorn. Det enda som händer när jag slår på strömbrytaren är att skärmen knäpper till (som gamla CRT-skärmar gör när man sätter på dem och stänger av dem). Jag får inga som helst andra livstecken från datorn

Jag har haft isär den och kollat efter synliga skador, men både det analoga kortet och logikkortet ser som nya ut. Däremot är batteriet på logikkortet kasst - men kan det påverka så pass mycket att datorn är tvärdöd utan ett nytt batteri? Jag är grymt tacksam på förslag på vad som kan vara fel med min nya fina mac, och på hur jag kan få igång den

EDIT: En sak jag tänkte på... det sitter inga RAM-minnen i mitt logikkort. Kollade på lite bilder på nätet på logikkortet men blir inte klok på om det faktiskt ska sitta RAM-minnen där som standard eller om de platserna enbart används som expansionsslots. Någon som vet hur det ligger till?

Se: Troubleshooting a Color Classic that won’t power on » classicmacs.org för tips. Om du inte hittat den själv

Personligen skulle jag testat med ett nytt batteri och en reset av PRAM efter det.

Minne sitter fastlött på kortet, typ 4 MB. Så du behöver inte bekymra dig om att det inte sitter några minneskapslar i.

Den guiden hade jag faktiskt inte hittat, tack för tipset! Ska köpa ett nytt batteri imorgon och testa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-18 08:31

Nytt batteri hjälper förhoppningsvis. Vore kul om du får igång den, uppdatera gärna tråden med hur det går.

Grattis till att du hittat en Colour Classic, en sådan har jag alltid velat ha men aldrig lyckats finna. Fräsch ser den ut att vara också!

Har köpt ett nytt batteri nu och satt dit i den. Tyvärr verkar det inte hjälpa, får fortfarande inga livstecken från den. Jag ska testa att ha den inkopplad i ett dygn med strömmen på och se om det gör någon skillnad

En liten uppdatering - om jag drar ur logikkortet när strömmen är på startar datorn upp (fläktar och hårddisken går igång), sätter jag då tillbaks det så startar hårddisken upp igen och LEDen på framsidan lyser. Jag får dock ingen bild (vid ett tillfälle fick jag en gråvit bild) och ca 10 s senare börjar speakern tjuta (en gäll ton son snabbt övergår till allt dovare). Så visst liv i den verkar det finnas... Men det verkar vara långt kvar tills den faktiskt fungerar. Om någon har några tips på hur jag ska gå tillväga nu får ni hemskt gärna dela med er av dem

Testade att ha den ikopplad ett dygn men utan resultat. Jag tänkte därför igår att det var dags att sluta dalta med datorn och ge den en riktig omgång Läste att många diskade sina strulande logikkort, och sagt och gjort:

Jag diskade kortet i hett vatten och lät det torka över natten. Nu i morse satte jag tillbaks det i datorn, och fick en positiv överraskning När jag tryckte på "play" så hände...

...detta! Den startar direkt utan några som helst bekymmer! Jag kollade lite noggrannare på logikkortet och det syntes att en kondensator läckt. Det syns även efter diskningen men uppenbarligen hjälpte diskningen rejält

...och Dubbelmoral fanns redan installerat

Tack alla för hjälpen med att få igång den!

• Medlem
  • 2012-08-20 12:05

Toppen!
Hoppas bara att du inte får problem med korrosion nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 12:21

Störtskönt, bra jobbat

• Medlem
  • 2012-08-20 12:26

Diska logikkortet!?! Bra gjort! Jag är impad.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-21 08:29

Diskningen har nog inte gjort så mycket till eller från. Däremot så har du dragit ur alla kontaktdon och kretsar och satt i dom igen. Det gör att du skrapar bort oxid som resulterar att allt får kontakt igen. Ergo den fungerar!

Dubbelmoral är ju alltid en bra belöning för att ha fått igång en gammal Mac. Och den var med kartong och allt, det är ett plus.

Tack hörni! Det känns riktigt kul att ha fått igång den

frazze, jag tror faktiskt att det var diskningen som hjälpte - jag hade tagit ur och satt i logikkortet många gånger innan diskningen, så en extra gång borde inte göra något för kontakterna (jag hade dessutom rengjort dem med kemisk ren bensin innan). Det syntes (och syns fortfarande) på logikkortet att några av kondensatorerna hade läckt, det var därför jag diskade kortet - för att bli av med läckt elektrolyt som orsakar kortslutning om den ligger över ledningsbanor. Nästa projekt är att helt byta kondensatorerna på¨kortet så att man inte får mer problem i framtiden

Om jag får problem att få igång min SE skall jag visst fråga dig.

Jag får tacka dig för tipset om att diska moderkortet, hade provat sedan innan att plocka bort minnet och moderkortet och stoppat tillbaka det utan minsta tecken på liv. För mig hjälpte diskningen och nu kan jag återigen spela shufle puck cafe

Vad kul att du fick igång den!

Var fick du tag i batteriet som sitter på moderkortet? Försökte innhandla ett igår men hade ingen lycka.

• Medlem
  • International user
  • 2012-10-14 10:26
Ursprungligen av SoulBlazt:

Var fick du tag i batteriet som sitter på moderkortet? Försökte innhandla ett igår men hade ingen lycka.

Kjell och Co har dem.

Batteri Litium 3,6V 1/2AA > Litiumbatterier | Kjell.com

Just det batteriet var en storsäljare när jag jobbade på en datorfirma i Göteborg på 90-talet.

I princip samtliga macar krävde detta för att fungera.
En del startade men stod 1970 i klockan eller ngt sånt.
Andra ville inte ens starta.

Går det få lite MacTCP i den och möjlighet att surfa med den?

1
Bevaka tråden