Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skola i Vallentuna satsar på iPad

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 15:11
Ursprungligen av crayzee:

Sådärja!! #norrasidanreprezent!

That's how we roll in the Vallentuna with omnejd.

Kan ju också nämna att mina döttrar går på den skolan och kom hem som små ljus och berättade att det vankades iPad i plugget.

Lovisedalsskolan, där jag jag i åk 1-3 1979-1981. Då fick vi inga iPads, minsann! Duschmössa var obligatoriskt, blockflöjten fick man betala själv och samlingen av glaskulor och järndankar som spräckte byxfickorna byggde man upp från en upphittad stenkula

I och med att det i detta fallet handlar om utbildning så skulle man ju nästan kunna tyckas att det vore ett intelligentare val att faktiskt köpa plattor av ett öppet system så som t.ex Android.

I det fallet så kan ju eleverna iallafall utvecklas och lära sig saker istället för att låsas in på en så hårt styrd enhet som iPad faktiskt är.

På detta viset så kan ju eleverna använda plattan till mer än bara ett anteckningsblock och faktiskt använda det för labbar och utveckling istället.

Ursprungligen av KarlAndersson:

I och med att det i detta fallet handlar om utbildning så skulle man ju nästan kunna tyckas att det vore ett intelligentare val att faktiskt köpa plattor av ett öppet system så som t.ex Android.

I det fallet så kan ju eleverna iallafall utvecklas och lära sig saker istället för att låsas in på en så hårt styrd enhet som iPad faktiskt är.

På detta viset så kan ju eleverna använda plattan till mer än bara ett anteckningsblock och faktiskt använda det för labbar och utveckling istället.

De ska inte lära sig datateknik. Vi pratar små barn. Ju mer låsning desto bättre. Ryser vid tanken på vad en 7-åring skulle kunna ställa till med på en Android-platta.

Ursprungligen av pmarriott:

De ska inte lära sig datateknik. Vi pratar små barn. Ju mer låsning desto bättre. Ryser vid tanken på vad en 7-åring skulle kunna ställa till med på en Android-platta.

Jag kan bara anta utifrån det du skrivet att du inte själv är förälder?

Jag personligen älskar att bli överraskad av mina barn på hur smarta de faktiskt är, de tar in så mycket mer information än vad man någonsin kunde tro och att se dem utvecklas är kort sagt underbart.

Sen och andra sidan så är en Android-platta betydligt enklare att skräddarsy och faktiskt låsa ner än vad en iPad kan vara då det är Apple som bestämmer vad som ska låsas på den.

Android kan man ju göra lite vad man själv vill med, så om det nu skulle behövas hård nedlåsning till säg Åk 1-3 och sedan något mer öppen till Åk 4-6 och sedan fullt öppen mjukvara till åk 7-9 så skulle det vara betydligt lättare att skapa just ett system för detta på ett Androidsystem än på en iOS enhet.

Fast Erika Steorn som i detta fallet verkar ha lite väl stor hand i att bestämma vem som behöver vad kanske först skulle intressera sig lite för teknik själv?

Ursprungligen av KarlAndersson:

Jag kan bara anta utifrån det du skrivet att du inte själv är förälder?

Jag personligen älskar att bli överraskad av mina barn på hur smarta de faktiskt är, de tar in så mycket mer information än vad man någonsin kunde tro och att se dem utvecklas är kort sagt underbart.

Sen och andra sidan så är en Android-platta betydligt enklare att skräddarsy och faktiskt låsa ner än vad en iPad kan vara då det är Apple som bestämmer vad som ska låsas på den.

Android kan man ju göra lite vad man själv vill med, så om det nu skulle behövas hård nedlåsning till säg Åk 1-3 och sedan något mer öppen till Åk 4-6 och sedan fullt öppen mjukvara till åk 7-9 så skulle det vara betydligt lättare att skapa just ett system för detta på ett Androidsystem än på en iOS enhet.

Fast Erika Steorn som i detta fallet verkar ha lite väl stor hand i att bestämma vem som behöver vad kanske först skulle intressera sig lite för teknik själv?

Jag har en 2-åring och en 5-åring. Min iPad sätter jag gladeligen i nävarna på min 2-åring. Det skulle jag aldrig våga med en Android-platta.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en 2-åring och en 5-åring. Min iPad sätter jag gladeligen i nävarna på min 2-åring. Det skulle jag aldrig våga med en Android-platta.

Du får gärna utveckla, ge oss lite mer konkret information till detta beslutet.

Ursprungligen av KarlAndersson:

Du får gärna utveckla, ge oss lite mer konkret information till detta beslutet.

Jo, därför att i en enhet som kör Android (jag har haft flera Andraoid-telefoner) finns det så mycket mer i inställningarna, filsystem etc som du kan hitta på saker med som gör att när jag nästa dag ska dra en presentation från plattan så står jag med skägget i brevlådan. Dessutom är jag högst tveksam om ifall det går lika smidigt med en Android-enhet som en iOS-enhet att bara återställa mot en backup och så är allt frid och fröjd.
Den låsningen och begränsade tillgången till filsystem etc är just det som gör iOS bättre lämpat för skolor.
Nu är jag så klart inte så djupt bevandrad i huruvida det finns möjligheter att installera program i Android som omöjliggör att man ställer till det på enheten, jag talar om hur de är out of the box.

Ursprungligen av KarlAndersson:

Du får gärna utveckla, ge oss lite mer konkret information till detta beslutet.

Mina tre barn är samtliga iPad-användare hemma och jag skulle aldrig sätta en Android-enhet i händerna på dem av flera anledningar:

1. Apples sorteringsprocess i App Store gör att risken för att de råkar få in en riskabel applikation i iPad:en betydligt mindre jämfört med Android och Google Play.

2. Gränssnittet i iPad är betydligt mer pedagogiskt uppbyggt. Logiken i iOS finns där och det finns en anledning till att barn i 1-2 års ålder lär sig använda en iPad på en halvtimme. Mina två döttrar fick testa en Android-platta (Samsungs Galaxy Tab) och de tyckte den var extremt ologisk och rörig.

3. Applikationsutbudet när det gäller pedagogiska applikationer är betydligt större för iOS än för Android.

4. Framtidssäker. Barnen lär sig använda ett operativsystem som kanske inte ser exakt likadant ut om tio år men det lär säkerligen vara så pass likt dagens iOS så de kunskaper de skaffar sig nu är värdefulla även då. I dagsläget kan de sätta sig framför en iPhone eller iPad och garanterat kunna använda den direkt. En Android-platta eller telefon kan skilja sig enormt i GUI:t beroende på tillverkare och det är något plattformen i mitt tycke lider av.

Jag ska försöka svara er båda utan att göra en milslång citering:

@pmarriot Om man har småttingar så är det faktiskt inte mycket svårare än att ladda ner appen "Kids Place", väl startad så kan den inte stängas av utan att låsa upp den med lösenord, i säkerhetsbubblan så kan man välja vilka funktioner barnet ska ha tillgång för att inte riskera vare sig enhetens, eller barnets säkerhet.

En spännande kommande nyhet är ju helt enkelt användarkonton, på samma sätt som du loggar in på datorn hemma så kommer man även på mobilen kunna ha förinställda konton och på detta viset öka säkerheten ytterligare.

Backupen däremot håller jag med om, tror jag iallafall. Utan att använda tredjepartsmjukvara så tror jag inte att det finns en enhetlig backup som helt enkelt sparar/återställer Allt på en gång.

@Joacim Melin

1. Ja, utan hård moderering och i vissa fall censur så är Playstoren definitivt en hårdare/svårare miljö för barn, När du installerar en App så kan du läsa om riskerna i rättigheter, men det är knappast ett barn skulle antingen förstå eller bry sig om.

Oavsett så låter jag inte mina barn ladda ner appar på vare sig iPaden eller Nexusen men när den tiden kommer med åldern så har du helt rätt. Det är upp till mig att skydda dem när den tiden kommer, precis som jag kommer få göra med internet,mail, sms, fula gubbar och liknande.

2. Jag kan varken säga bu eller bä på detta då det är subjektivt som bäst i min mening, min största (5) lärde sig iPhone och iPad först, innan vi hade Nexus i huset och hon har aldrig sagt något om skillnaderna, den enda stora skillnaden är att det finns widgets och runda knappar på den ena, och endast runda knappar på den andra.

3. Definitivt

4. Jag kan tyvärr inte hålla med, som du sa själv, det tog 30 minuter att lära, barnen idag växer upp med detta, det blir nog inte svårare för dem att anpassa sig än vad det var för oss att gå från serietidning till pocket

Man satsar sjuka pengar på att köpa skit som ipad och datorer i skolan istället för att lägga pengar på det som verkligen behövs och som inte kan ersättas av några som helst apparater eller tekiker:
KOMPETENTA LÄRARE!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-13 20:42

Ja, vi kan nog hålla med om att det är skattefinansierat spelande i både hem och skola. Så även i Sollentuna med sin iPad-drive i januari 2012. F.ö. helt oplanerad likt den bästa baklängesfesten...

Tre inlägg raderade med hänvisning till forumets regler §1.1, §1.2 och §1.5.

När ni gör inlägg så tänk på att respektera varandra. Inlägg som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.

Tack!

/ Mod

Nu handlar ju skolan om LÄRANDE, därför tycker jag skolan skall ligga i när det komemr till iPads.
Att välja ngn Samsungplatta när ipad har ca 70% av marknaden och bevisligen funkar bättre med barn är ju bara löjligt.
Apputbud och antalet pedagogiska program etc är helt förkrossande på ipad, man har dessutom tillgång till eböcker -
man kan göra dem själv om det är för snävt osv.

Om skolan skulle handla om enbart det som kan kallas "rekorderlig skola", papper, penna, suddigum och inga extravaganser här...
Hur tror ni våra ongar skulle stå sig i konkurrensen då?

Sluta hacka på att de skaffar iPads i skolorna, för pedagogiskt är det en större grej än när vi släppte katekesen
som enda lärobok och fick ämnesböcker.

Jag skulle vilja se ett riktigt fördjupat användande av iPads, att man t ex lär sig matematik - inte enbart räkna.
Svenska skolor är fullkomligt kass när det kommer till att lära ut "matte" - för det är sååååå svårt och bara nåt för
nördar ... Matte är en fjärdedel svett, en fjärdedel verktyg, en fjärdedel inställning och en fjärdedel talang.
Lika förbannat har 98% av befolkningen svårt komma ens förbi högstadiematten, procenträkning räknas som överkurs....

Jag ser likaså hellre att man skaffar iPads än att man köper in bärbara datorer eller ve och fasa "netbooks".

Eleven kan utan att jag ens anstränger mig ha

Ämnesböcker
Anteckningar
Schema
email
Facebook (vilket är en kommunikationsform, inte enbart ett tidsfördriv för skolungar)
Wikipedia
Surfa på intranätet i skolan
KLocka, alarm, påminnelser
Kalender
prov som görs på nätet, alla får rätt tid.
Datalära - hur funkar kalkylprogram t ex.
Videos kan man se, UR har säkert tonvis med program

Givetvis också 1000 saker till som jag som 45 årig grinig gubbe inte ens kan tänka mig att dagens 10åringar håller på med.

iPads ERSÄTTER inte en skola där man lär sig läsa och skriva etc, så fort man kan det är det dags för ipads som stödjer, utvecklar och hjälper till. Som gör lärandet lustfyllt. Skolan skall dra mer än slö-TV3-senaste-såpan, helst ALLTID.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-14 21:14

Dessutom så ska skolan hålla sig framme och använda modern teknik i utbildningen. Så finns det skolor som enbart använder papper och penna i undervisningen så skulle skolinspektionen snart vara där och tycka både det ena och det andra.

Det viktiga är inte vad de köper in, det viktiga är att det finns en strategi som verkligen implementerar det hela i undervisningen. Ett stort problem på många skolor, och det är inget nytt problem, är att teknik köps in "för att det ska göras" helt utan eftertanke, eller att man köper in och enbart tittar på pris, inte på vad/hur tekniken ska användas. Ett annat stort problem är att eleverna får teknik, men lärarna har varken egen dator eller tillgång till den utrustning som eleverna har. Hur ska den då kunna integreras i undervisningen?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-14 21:23

Vilken bra och välskriven artikel, lyfter många viktiga aspekter och är verkligen inte en ren hyllning av Apple eller att iPad är den enda vägen att gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 10:40

Min erfarenhet med en syster som går på en fristående skola är att dessa laptop / iPad "giveaways" ofta verkar vara mer en ploy för att få elever än ett sätt att förbättra undervisningen. Min syster fick en iPad 2 av skolan förra hösten, och nu i efterhand kan man verkligen konstatera att organisationen inte var mogen för detta. Den integreras inte i undervisningen, det är oklara regler för när enheten får användas och det finns ingen egentlig kontroll över vad eleverna installerar. Detta gör att många sköter om sin bondgård eller skivar virtuell frukt i stället för att följa med i undervisningen.

Det är lättare att hitta en plats i budgeten för 4000 kr / elev än det är att utforma goda processer för att hantera paddorna, så det är det senare vi ska belöna inte det tidigare.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-01 20:04

?Håller med dig Goflorp. Det handlar om lärande. I den svenska skolan saknas inte pengar, - utan resultat. I massor med år har tyvärr resultatet uteblivit, elevernas kunskap speglar absolut inte de medel som tillförs. Läser man några av alla de jämförelser som är gjorda med vårt grannland Finland, så är det ett samstämmigt skrämmande lågt resultat i sverige. Kunskap per satsad krona är närmast en katastrof. Det är hög tid att göra något och där borde Ipaden ha en stor möjlighet att ge intresse åt lärandet. Implementeras den nya tekniken i hela organisationen så som de gör i Vallentuna kommer vi alla gå en bättre framtid tillmötes. Det har ex.vis satsas miljoner på dessa smartboard som knappast ger eleverna något engagemang i jämförelse med en iPad uppkopplad mot Apple TV eller ej.

Senast redigerat 2013-03-02 01:44
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-01 22:36

Det är inte avsaknaden av teknik i skolorna som gör att dom halkar efter.
Utan det är den ökade arbetsbördan på lärarna som gör att dom inte har tid att hjälpa eleverna.
Nu för tiden ska lärarna inte bara ge betyg utan ge skriftliga omdömen på varje elev i alla ämnen.
Istället för att köpa in leksaker satsa på att lärarna får mindre arbetsbörda och har tid att lära ut istället.

1
Bevaka tråden