Får precis motsatta känslor när jag tar fram/blir tvungen att använda gamla datorer/liknande. Visst kan man bli nostalgisk för ett tag, men när det omedelbara ruset lagt sig så känner man att nej, det var inte bättre förr. Datorer och elektroniska mojänger blir avställda inte bara för att de skulle gå sönder utan för att det kommer nyare och faktiskt bättre grejer.
En gammal Mac är förvisso fortfarande en Mac, men den förtjänar inte en plats på mitt skrivbord, för där står någonting bättre (och nyare). Kanske beror det på att jag är en sådan som generellt inte har några problem att t ex kasta grejer och inte har kvar saker som jag förvisso inte ser någon omedelbar användning för, men som "kan vara bra att ha". Om 5 år. Eller 10. Eller aldrig. När de försvunnit i alla andra miljarder grejer man sparat och glömt bort.
Nostalgi är kul för stunden, men inte mer än så. Hur var det nu igen, Apple tittar aldrig bakåt, bara vi här på 99?
Hursomhelst undrar jag lite hur dagens Macar och mackapärer kommer funka i framtiden. Känns som Apple på gott och ont gått mer och mer mot att komponenter inte går att byta utan specialverktyg och -kunskap.