Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behålla information vid byte av iPhone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Iphone 3gs, beställde idag en 5:a. Ska bli skönt! 3GS:en har varit med om ett och annat. Ingen kraschad display, men väl en förlorad volymknapp

Jag har alltså inte flyttat mellan iphonemodeller tidigare. Som jag förstått det så är det smärtfriaste sättet att göra det:
1. Säkerhetskopiera telefonen i iTunes (och överföra inköp)
2. Koppla in nya telefonen och låta iTunes göra resten.

Min fråga gäller IOS - jag kör 4.3.5 på 3GS:en. Jag bytte aldrig till IOS 5, blev avskräckt av folk som förlorade information, fick försämrad batteritid etc etc. Måste jag uppgradera till IOS 6 på 3GS:en för att smidigt kunna föra över till 5:an?
Eller kan min nya phone ta till sig säkerhetskopian även om operativsystemet är fel version? Kommer då nya telefonen få gamla operativsystemet?

Om svaret är att jag måste uppdatera till IOS 6, hur gör jag för att inte förlora information?

Allt gott!

Du förlorar normalt inget genom att uppdatera din 3GS till iOS 6, men som med allting annat kan man aldrig vara 100% säker. All filöverföring innebär risk för dataförlust. Med regelbunden backup är du rimligt säker, även om din 3GS skulle försvinna upp i ett svampmoln.
Hursomhelst, hur du än gör ser du till att ha en färsk säkerhetskopia på din gamla telefon. Det spelar ingen roll om du har iOS 4, 5 eller 6 på den. När du får den nya så väljer du bara att återställa din 5:a med den senaste backupen via iTunes. Du kommer inte att nedgradera din iPhone 5.

Tack för svar! Då var det som jag hoppades. Nu inleds den långa väntan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 16:11

Lånar tråden:-)
Jag har iPhone 4 och iPad. Båda är "syncade" och säkerhetskopierade till samma iCloud-konto.
Nu väntar jag på iPhone 5.
Om jag förstått rätt så om jag "installerar samma iCloud-konto på 5an, så "hamnar" automatiskt kontakter, bildström, Anteckningar och Safari-bokmärken på den nya iPhone 5. Nu till mina frågor:
1) stämmer ovanstående antaganden?
2) hur gör jag med de på 4:an installerade apparna?
3) Finns det några risker med att återsälla säkerhetskopierade iPhone 4? Och i såfall vilka?

Tack på förhand
//Peter

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-16 16:22
Ursprungligen av lelkes:

Lånar tråden:-)
Jag har iPhone 4 och iPad. Båda är "syncade" och säkerhetskopierade till samma iCloud-konto.
Nu väntar jag på iPhone 5.
Om jag förstått rätt så om jag "installerar samma iCloud-konto på 5an, så "hamnar" automatiskt kontakter, bildström, Anteckningar och Safari-bokmärken på den nya iPhone 5. Nu till mina frågor:
1) stämmer ovanstående antaganden?
2) hur gör jag med de på 4:an installerade apparna?
3) Finns det några risker med att återsälla säkerhetskopierade iPhone 4? Och i såfall vilka?

Tack på förhand
//Peter

1) Ja.
2) Om du väljer att ställa in din nya telefon med iCloud-backupen från din gamla så laddas alla appar ner automagiskt.
3) Inga alls!

Är lite osäker på det här med säkerhetskopia och backup.
Hur gör man om man vill spara en säkerhetskopia från sin gamla iPhone? Betyder det att man måste ta ett USB-minne och lägga in alla "filer" där? Eller sparar iTunes automatiskt säkerhetskopian genom att återställa den till nya iPhonen? För jag trodde att man bara kunde lagra apparna på iTunes.

Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

Är lite osäker på det här med säkerhetskopia och backup.
Hur gör man om man vill spara en säkerhetskopia från sin gamla iPhone? Betyder det att man måste ta ett USB-minne och lägga in alla "filer" där? Eller sparar iTunes automatiskt säkerhetskopian genom att återställa den till nya iPhonen? För jag trodde att man bara kunde lagra apparna på iTunes.

Det är samma sak, säkerhetskopia/backup. Antingen gör du det till iCloud eller iTunes på din dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 12:00

Hej,

ska gå från en iPhone 3GS 32GB till en iPhone 5 16GB. Kommer det att bli problem med att återställa backupen från den gamla då den nya har mindre utrymme?
Den gamla använder inte speciellt mycket utrymme, runt 5-6 GB inklusive bilder, så i min värld borde det vara lugnt, men man vet ju aldrig...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-30 12:01
Ursprungligen av stevex:

Hej,

ska gå från en iPhone 3GS 32GB till en iPhone 5 16GB. Kommer det att bli problem med att återställa backupen från den gamla då den nya har mindre utrymme?
Den gamla använder inte speciellt mycket utrymme, runt 5-6 GB inklusive bilder, så i min värld borde det vara lugnt, men man vet ju aldrig...

Det är inga problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 23:56

Nu har jag fått iPhone 5 Jippie. En "sista" fråga: ska jag ställa in
a) som ny iPhone
b) åteskapa från iCloud-kopia

Ursprungligen av lelkes:

Nu har jag fått iPhone 5 Jippie. En "sista" fråga: ska jag ställa in
a) som ny iPhone
b) åteskapa från iCloud-kopia

Tycker post #5 svarade på ovan fråga, men det är iCloud-kopia du ska välja om du vill återskapa från iCloud-kopia Som jag förstår dina tidigare inlägg så vill du använda backup från din tidigare iPhone, då ska du givetvis inte ställa in den som en ny. Har du fler säkerhetskopior från flera enheter så väljer du helt enkelt den enhets säkerhetskopia som du vill ha på din nya iPhone 5.

1
Bevaka tråden