Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norton antivirus

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-12 09:55

Hej. skumt problem här:
(se skärm dump).

Har Nav8 installerat, fått för mig att det är den som krånglar. Men när jag vill avinstallera den så är det ännu skummare, för när jag ska öppna mappen Install for OS X så krashar finder och startar om. Vill åt uninstall!
Är det bara och kasta norton solutions för att avinstallera eller? nav ligger ju i bakgrunden.

Sen en lite lättare fråga.
Om man vill kopiera en mapp i terminalen, vad är komandot? cp + nått mer eller?
I Unix finns "oftast" man + kommando så får man hjälp, någon motsvarighet i osx?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-12 20:49

cp orginalfil kopia
ex:
$ cp minfil.txt minfil2.txt
eller:
$ cp var/min/fil/finns/minfil.txt var/min/kopia/ska/hamna/minfil.txt

Finns väl även diverse "flaggor" att sätta om man vill kopiera kataloger eller liknande.
Kör inte MacOS X själv ännu, men "man" borde väl funka?

Ta du och skriv man cp och se om du kan hitta något kul!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-13 19:18

Nix, man finns ej i osx.

Har du ingen man i osx så är det nåt fel på din installation. För de finns där.

• Oregistrerad
  • 2003-07-14 00:55

man cp funker för mig. Eftersom OS X är i grund och botten en typ of Un*x så finns självklart man hjälpen i terminalen.

//Rob

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-14 21:38

Hmmm... man finns ej för mig, för se över min installation.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-14 21:39

Ingen som har någo idé om norton antivirus?

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugg
Ingen som har någo idé om norton antivirus?

Som default så har den ju Norton Auto Protect påslaget. Den ligger då och snokar i allt som händer och risken för konflikter är förmodligen större då. Testa med att bara stänga av Auto Protect i menyn högst upp i Finder (liten gul rund ikon) så kanske konflikten försvinner om du har tur. Du kan ju fortfarande starta programmet manuellt för att leta virus eller t ex tala om för Stuffit Expander att kolla efter virus när den packar upp filer. Auto Protect är ju säkert jättebra men innan vi har några virus att skydda oss från är det lite överarbetat (tycker i alla fall jag).

1
Bevaka tråden