Jag har uppdaterat kollegans dator till Mountain Lion och tänkte prova Airdrop. Det finns ett hack man kan använda så det även funkar utan wifi. Så på med hacket i terminal och starta om Finder i bådas datorer.
Efter en stunds strulande så verkar det som att personen man ska skicka till måste markera Airdrop i Finder. Därefter ser jag den datorn i min Airdrop och kan skicka filen.
Sedan tidigare så har vi iChat/iMessage. Då är det bara att lägga dit filen och skicka. Vi använder även DropCopy, populärt kallat "svarta hålet". Samma sak där. Släpp in filen och dra iväg.
Med Airdrop verkar det som att förfarandet är detta:
– Hej det är Anders
– Hej
– Jag tänkte skicka en fil till dig. Kan du aktivera din Airdrop?
- Vilket program är det?
– Nej inget program, du markerar bara Airdrop i Finder
- Ska jag öppna Finder?
- ??? ... njae öppna... du har väl något fönster öppet i Finder? Kolla i vänstra kolumnen efter Airdrop
- Aha där är är den. Vad ska jag göra sen?
- Du behöver inte göra något mer. Jag skickar filen nu.
- Ja nu fick jag den. Kan jag stänga fönstret nu?
- Jo det kan du men då kan jag inte skicka nästa fil till dig. Du ska få en grej till när pdf-exporten är klar.
- Ok men då väntar jag bara?
- Njae... du behöver inte vänta. Låt bara fönstret vara öppet i bakgrunden. Du kan jobba vidare under tiden.
- Ok.
...
Det jag gillade med Airdrop var att man når Skicka med Airdrop i "pilmenyn" i Mountain Lion. Men att man måste säga till mottagaren att ställa sin dator i mottagningsläge var bland det dummaste jag stött på.
1. Har jag missat något?
2. Finns det något "hack" för att lura systemet att man har Airdrop-mappen öppen hela tiden?