Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny amatörsystemkamera. Några tips?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag en Sony NEX-5. Den har rasat några pinnhål i min aktning sedan jag köpte den. Tycker den är lite bökig att ha med att göra, tar liiiite för lång tid på sig att starta upp, och blixten är helt värdelös. Innan hade jag en Canon EOS 350D som jag i det stora hela var ganska nöjd med.
De saker som jag framförallt inte gillar med min Sony är:
-Tiden att starta kameran
-Krångliga menyer
-Dålig blixt
-Inte skön att hålla
-Har svårt att fokusera på rörliga motiv

Jag funderar på att skaffa en ny systemkamera i prisläget 5000-6000 kr inklusive något standardobjektiv typ 28-55 mm som brukar skickas med. Detta duger ganska bra till mig. Funderar på en ny EOS av något slag, men känner mig lite nyfiken på Nikons systemkameror. Vad ska man ha egentligen? Jag är som sagt inte någon proffsfotograf, men vill ändå utan att ge mig in i krångliga menyer kunna göra basala inställningar själv.
Kameran ska gå att filma med och det är en fördel men inget krav om man kan se motivet på LCD'n så som på NEX'en (eller en vanlig kompaktkamera för den delen).

Sen finns ju Pentax också. Den nya K-30 är inte helt fel. Pentax kit-zoomar är dessutom faktiskt riktigt bra.

Välkommen in hit sedan: http://www.99mac.se/foto-grafik-videoproduktion/245707-pentaxians.html

För mer info finns det snackesaliga Pentax Forums - K-5, K-30, K-01, 645D - The Largest Pentax Camera Forum, News, and Review Site
och mer hårda fakta hos DP Review: Pentax K-30 Hands-on Preview: Digital Photography Review

Tyvärr verkar den inte komma ut i butik förrän i slutet av juli...

Du har ett nytt pm pmarriott Mvh Joel.

Ursprungligen av Joel Kall:

Du har ett nytt pm pmarriott Mvh Joel.

Tråden är nästan 4 månader gammal. Som du kan se i inlägg #3 har jag redan köpt. Ingen direkt mening att skicka mig ett 284636 rader långt PM om allt du vill sälja. Det var så mycket där att jag inte ens såg någon kamera i mängden.

Jag torskade faktiskt på en Canon EOS 600D med EF-S 18-55 på vägen hem igår. Stod och velade mellan den och en Nikon D5100 och det faktum att de inte hade några Nikon hemma gjorde valet lite enklare. Är sedan länge inkörd på EOS-systemet. Har haft 3 EOS-kameror förut så det var inte så mycket att lära om med en 600D.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-03 15:17

Case closed. En av de kortare trådarna här på 99

Nja, tråden kan ju komma andra spekulanter till godo.

• Medlem
  • 2012-07-03 15:44

Synd att du inte köpte den nya 650d i stället. Har följande fokus i filmläget och ihop med den nya 40mm 2.8 Pancake en grym videokamera

Ursprungligen av onnyt:

Synd att du inte köpte den nya 650d i stället. Har följande fokus i filmläget och ihop med den nya 40mm 2.8 Pancake en grym videokamera

Filmar extremt lite. Använder kameran till 99,99% till stillbilder. Vill bara ha möjligheten att ta en filmsnutt då och då om man skulle vilja. Har en riktig videokamera att filma med, som jag nästan aldrig använder. Har aldrig tid att redigera, så det blir oftast bara att jag bränner över en bunke lösryckta klipp på en DVD som vi tittar på på TV'n med några års mellanrum.

• Medlem
  • 2012-07-03 15:52
Ursprungligen av pmarriott:

Filmar extremt lite. Använder kameran till 99,99% till stillbilder. Vill bara ha möjligheten att ta en filmsnutt då och då om man skulle vilja. Har en riktig videokamera att filma med, som jag nästan aldrig använder. Har aldrig tid att redigera, så det blir oftast bara att jag bränner över en bunke lösryckta klipp på en DVD som vi tittar på på TV'n med några års mellanrum.

Samma här mer eller mindre

Oj, vad jag känner igen mig. Bytte nyss till till Canon 60D från min 20D.

Med en ny systemkamera följer det oftast en "kit-zoom", ett riktigt billigt objektiv - oftast också med kassa ljusprestanda.
18-85mm i brännvidd, ljusstyrkan varierar mellan 3.5 och 5.6 (ungefär).

Ofta ger det distorsion och inte den där knivskärpan heller...

De gånger jag skaffat en ny kamera och det följt med ett kitobjektiv har jag tatt av det och ställt det i hyllan...

Ett 50mm, eller 35mm, FAST objektiv med ljusstyrka runt 1,8 ligger på 1500:- idag.
Vill du ha ett bländarsteg TILL (upp till 1,4) att leka med kostar det 3500-4000.

Med ett fast 50 eller 35 på kameran blir det något helt annat. Skarpt, skarpt som fasen faktiskt.
Du har VAL att göra - skall jag släppa in mer ljus genom att öka bländaren till kanske 2......
eller skall jag öka på ISO lite? val som blir mkt mer begränsade med max bländare på i värsta fall 5.6...

"men jag vill ju Zooma" är ett vanligt nybörjar-utrop. Visst, men det finns en anledning till att en BRA zoom ligger på 10000:- ... Väldigt ofta kan man istället ta tre steg fram, eller tre steg bak "Jobba i djupled" som Rei säger (duktig fotograf här på 99).

En annan grej är att man inte behöver lägga högvis med pengar på objektiv.

Här jobbar vi mot uppsättningen

16-85mm vidvinkelZoom
35mm
50mm
85mm
180mm

Där priserna ligger på 8000 + 2000 + 1500 + 3500 + 8000

Det sista är total överkurs och enbart till för min lust för makrofotografi....

Så, 15 tusen över ngt år, ingen förmögenhet att lägga på en hobby, eller?
Du kan dessutom spara dem till nästa kamera - om du inte byter märke....:-)

Ursprungligen av Goflorp:

Med en ny systemkamera följer det oftast en "kit-zoom", ett riktigt billigt objektiv - oftast också med kassa ljusprestanda.

De gånger jag skaffat en ny kamera och det följt med ett kitobjektiv har jag tatt av det och ställt det i hyllan...

Ett 50mm, eller 35mm, FAST objektiv med ljusstyrka runt 1,8 ligger på 1500:- idag.
Vill du ha ett bländarsteg TILL (upp till 1,4) att leka med kostar det 3500-4000.

Med ett fast 50 eller 35 på kameran blir det något helt annat. Skarpt, skarpt som fasen faktiskt.
Du har VAL att göra - skall jag släppa in mer ljus genom att öka bländaren till kanske 2......
eller skall jag öka på ISO lite? val som blir mkt mer begränsade med max bländare på i värsta fall 5.6...

"men jag vill ju Zooma" är ett vanligt nybörjar-utrop. Visst, men det finns en anledning till att en BRA zoom ligger på 10000:- ... Väldigt ofta kan man istället ta tre steg fram, eller tre steg bak "Jobba i djupled" som Rei säger (duktig fotograf här på 99).

16-85mm vidvinkelZoom
35mm
50mm
85mm
180mm

Jo, det kan nog bli något roligt objektiv i julklapp till mig själv. Det som följer med är plastigt som helsike och känns riktigt billigt.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-07-04 07:19

Jo, det kan nog bli något roligt objektiv i julklapp till mig själv. Det som följer med är plastigt som helsike och känns riktigt billigt.

Canons nya pannkaka är mycket trevligt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 15:35

16-85mm vidvinkelZoom
35mm
50mm
85mm
180mm

Först vill jag bara berätta att jag håller med dig om fasta objektiv. Utöver det du skrev tycker jag man kan nämna vikten. En otrolig skillnad att gå ut med ett fast 35mm jmf med ett Zoom. Plockar man med ett fast till gör det inte så mycket. Zoom har dock fördelen när man fotograferar barn då det där med tre steg ofta innebär att allt är förbi...

Nu till sytet med detta inlägg. Vad har du för 18-85mm?

• Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-03 19:48

Du kan ju kolla på en Canon G12. Jag har själven G11 och är väldigt nöjd.

Ursprungligen av Creops:

Du kan ju kolla på en Canon G12. Jag har själven G11 och är väldigt nöjd.

Inlägg 3?

• Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-04 08:49
Ursprungligen av keptang:

Inlägg 3?

Jaja, jag var trött

Kör inga zoomar för tillfället, 35, 50, 85 än så länge på en D800+BG.

Det kommer en typ 16-85/4 från Nikon och en 80-200/2,8 enligt önskelista...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 19:17

Kör inga zoomar för tillfället, 35, 50, 85 än så länge på en D800+BG.

Det kommer en typ 16-85/4 från Nikon och en 80-200/2,8 enligt önskelista...

16-85 låter fint men inte bländare 4. Oanvändbart enligt mig om jag får vara lite kategorisk. Jag kör ett Sigma 17-50/2,8 som är så bra att jag blir knäsvag. Har också ett Sigma på 18-200 som inte är så bra. Tyvärr ramlade jag och slog sönder 17-50mm objektivet. Ska laga men kollar också på alternativ. Vill ha 16/18- till lite mer än 50, men behöver inte kliva upp till 85mm. Sedan ska det vara lätt, knivskarpt och inte för dyrt... Om jag har hittat något? Nää..;) Nikon D7000 som hus.

Ursprungligen av xms67:

16-85 låter fint men inte bländare 4. Oanvändbart enligt mig om jag får vara lite kategorisk. Jag kör ett Sigma 17-50/2,8 som är så bra att jag blir knäsvag. Har också ett Sigma på 18-200 som inte är så bra. Tyvärr ramlade jag och slog sönder 17-50mm objektivet. Ska laga men kollar också på alternativ. Vill ha 16/18- till lite mer än 50, men behöver inte kliva upp till 85mm. Sedan ska det vara lätt, knivskarpt och inte för dyrt... Om jag har hittat något? Nää..;) Nikon D7000 som hus.

Jag skulle nog inte vilja ha ett 16-85/2,8. Finns inga gratisluncher i optikens värld, så ska man ha fast bländare större än f/4 på ett 16-85 blir det antingen dyrt och monstruöst eller pissiga prestanda. Det är helt enkelt ingen slump att normalzoomar med konstant f/2,8 konsekvent har ett zoomomfång kortare än 3x.

Alternativet är annars att ha variabel bländare, i stil med Sigma 17-70/2,8-4 som är en klart trevlig glugg. Eller finna sig i att köra f/4. Bra f/4-zoomar brukar ju inte vara något problem att använda vidöppet.

Ursprungligen av xms67:

Jaha, vad skall jag säga. För fullformat, vilket D800 är, återstår 6 objektiv;

Nikons 18-35 - nope, variabel bländare
Nikons 14-24/2,8 - 15 tusen....
Sigmas 12-24, variabel bländare
Tokina har 16-28/2,8 - lite smalt område
Tokina 17-35/4, då tar jag hellre Nikons variant...

Var det något mer?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-10-29 18:21

Canons nya verkar fin. Canon EOS 6D - Digitalkameror med utbytbart objektiv - Canon Svenska

Kanske kan få ersätta min 20d.

Jag köpte en begagnad Pentax K10D + Sigma 17-70 (hej Goflorp!), men så här 5-6 år senare strular optiken mekaniskt så att skärpeinställningen velar fram och tillbaka (med andra objektiv funkar kameran bra). Kameran och objektivet bor hos min svåger för närvarande, och skall nog hjälpa honom att byta till någon mer lättjobbad glugg. Själv köper jag bara Pentax original numera. Skall det vara något annat märke ligger nog Tokina bäst till hos mig då jag varit nöjd med deras gluggar de senaste 30 åren.

Här är en lättläst jämförelse över vidvinklar från Nikon: Nikon Ultrawide FX Zooms Compared
Schysst att även Nikon har en del gluggar med vad som på Pentax-språk kallas quick-shift, dvs att man inte behöver ställa om en fånig spak om man vill justera skärpan manuellt. Den fasta 20 mm verkar fasligt trevlig: skarp, liten och lätt. Förutom bristen på quickshift förstås, men det behövs ju nästan inte på en sån här vidvinkel där allt är skarpt alltid...

Senast redigerat 2012-10-30 06:53

Goflorp: Ett 16-85/4 lär inte bli för fullformat, och dom du jämför med ger betydligt vidare perspektiv på en så stor sensor. (för övrigt så har 16-85/4 redan en fullformatsmotsvarighet i 24-120/4)

16-35/4 ÄR för fullformatsensor....
16-85 är ngt helt annat.

Ingen av de andra är bättre.
Skillnaden på 12 och 16mm är inte spec stor.

Orka ge 15 lök eller köpa ngt med variabel bländare.

24-120 låter som en riktig banankrökare.

Sigma 17-50/2,8 har jag ägt, till en K-5 (APS-C sensor), vart nöjd då

Sorry, då missförstod jag, i alla inläggen ovan så pratar ni om 16-85.

Vad menas med banankrökare?

Ursprungligen av irrelogical:

Sorry, då missförstod jag, i alla inläggen ovan så pratar ni om 16-85.

Vad menas med banankrökare?

Skämtsam beteckning på objektiv med mycket kraftig distorsion.

Sätt moster på ett räcke och ta en bild, räcket kröks så man tror att hon väger över 400....
Master, flaggstänger och gatstolpar blir krökta, helst ut mot kanterna...

Arkitektur kan se riktigt kul ut när objektivet förvränger;

Nikons 85/1,8G är tvärtom, förvränger mkt litet 0,177% (barrel)

Barrel är att mitten buktar ut ÅT dig, Pincushion att mitten buktar IN i bilden.

Här är ett annat exempel på Barrel....

Det GÅR att fixa, det är inte speciellt jobbigt heller. Lightroom t ex spar data om objektiv och hur mkt de kröker bilden. Att välja att man vill justera;

Titta till höger, "Aktivera objektivkorrigeringar", finns data tas det direkt.
Man kan ange och hämta ur en databas annars.
Funkar inte ens det kan man ladda ner en profil från tillverkaren, från ngn hobbygäng etc...
Eller så kan man göra en helt och hållet själv..... (pill?)

Senast redigerat 2012-10-30 17:51

Jo, jag vet vad distorsion är, har bara aldrig hört just uttrycket "banankrökare" användas så tidigare.

1
Bevaka tråden