Nu då Microsoft officiellt har sagt att Windows Live Messenger stängs ner den 15 mars så har jag börjat köra Skype med mitt WLM-konto. Tidigare har jag bara använt Skype till konferenser och liknande, inte till vanligt chattande i så stor utsträckning.
Så här är mina tankar och frågor…
Jag stör mig något fruktansvärt på att inte riktiga offline-meddelanden fungerar och utseendet är jag inte helt bekväm med än heller. Jag stör mig också på att Skype inte har funktionen att jag får meddelande då jag får mail som i WLM.
Och så lite frågor
1. Hur slår jag ihop Skype och WLM-konton om jag inte fick förfrågan i början?
2. När jag loggar in med mitt WLM-konto så är alla kontakter jag tidigare har blockat (men inte tagit bort) plötsligt synliga (jag får dessutom meddelanden om de loggar in osv). Hur blockar jag folk i Skype, jag gillar att visa mig offline för vissa användare ibland eller alltid. Men jag vill se dem ändå som vanligt och kunna skicka meddelanden till dem. Dvs precis som det är i WLM idag.
3. Hur får jag så att Skype aldrig kommer ihåg mitt användarnamn, jag vill inte hålla på att radera manuellt i någon mapp om jag loggar in på någon annans dator.
4. Hur bjuder jag in någon att visa webcam om jag själv inte har webcam eller stängt av den?
5. Sen förutom ”Messenger plus for Skype”, finns det några andra Skype plugins som ger extra funktioner eller liknande? Hur får jag t.ex. möjlighet att ha flera Skype igång samtidigt eller möjlighet att dölja Skype med kortkommando?