Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här finns mer info för den intresserade:

Senast redigerat 2012-11-10 09:14
Ursprungligen av grenhall:

Här finns mer info för den intresserade:

[ATTACH="CONFIG"]36353[/ATTACH]

Funkar inte att öppna för mig.

Ursprungligen av adress@mac:

Funkar inte att öppna för mig.

Nu funkar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-10 00:12

Vill bara berätta att jag nu med ganska stor säkerhet kan konstatera att batteriet fungerar bra. Som en iPhone 4 ungefär. Klart nöjd.

Efter att ha låtit telefonen självdö (den klarade sig drygt en timme i standby + 10 sek samtal på sista procenten) så verkar jag helt plötsligt ha bra mycket bättre prestanda på batteriet.

Igår hamnade jag på runt 1 dag och 3 timmar varav ca sex timmars användning. Var då nere på 2% innan laddning.

Något som dock är märkligt är hur den räknar användning, som jag tidigare skrev om.

Använde den nio minuter efter full laddning imorse. Somnade om 90 minuter. Slog på telefonen och kollade användningen: 22 min.

Telefonen har alltså "använts" i 11 minuter under 90 minuters standby. Det motsvarar 110 minuter, alltså nästan två timmar, användning under femton timmar standby (typisk dag).

Det låter extremt mycket tycker jag och det gör ju att min möjlighet till verklig användning minskar med ett par timmar om dagen.

Enligt Apple ska bakgrundstjänster inte räknas som använding, med "vissa undantag" som mailhämtning vilket jag gör var 30e minut. Alltså tre gånger under den 90-minuters period som telefonen "användes" elva minuter.

Skulle någon av er kunna kontrollera hur mycket era telefoner "använder sig själva"? Gärna någon som anser sig ha bra batteritider och någon med dåliga, för att se om det skiljer.

Kontrollera använda minuter innan ni kommer låta telefonen ligga på standby under en något längre period och kolla sedan igen omedelbart när ni väcker den.

Posta gärna resultaten i tråden.

Edit: Egen mätning på min iPhone 4, "stjäl" 4 min per timme under standby. Min iPhone 5, 6-7 min per timme. Då har femman betydligt fler appar installerade. Vet inte om det kan vara skillnaden.

Senast redigerat 2012-11-11 12:51

Jo, den använder sig mycket i bakgrunden. Det har jag alltid funderat över

Antingen är då Apples definition av "usage" felaktig eller så är det nåt galet med min och din telefon.

Citat:

Usage: Amount of time iPhone has been awake and in use since the last full charge. The phone is awake when you’re on a call, using email, listening to music, browsing the web, or sending and receiving text messages, or during certain background tasks such as auto-checking email.

Standby: Amount of time iPhone has been powered on since its last full charge, including the time the phone has been asleep.

Källa: Apple - Batteries - iPhone

Men om du checkar mejlen varje halvtimme så låter det inte fel med 11 minuter användning per 1,5 timme. Antag att telefonen är vaken i 3 minuter för varje check så är vi närheten av 11 minuter

Ursprungligen av BlackSmp:

Men om du checkar mejlen varje halvtimme så låter det inte fel med 11 minuter användning per 1,5 timme. Antag att telefonen är vaken i 3 minuter för varje check så är vi närheten av 11 minuter

Tre minuter för att kolla mail, utan att ens hämta någon? Låter ytterst märkligt. Jag kan manuellt väcka iPhone, starta mailappen, låta den hämta mail och låsa iPhone på långt under en minut. Varför skulle samma sak ta tre minuter automatiskt? Borde snarare handla om max fem sekunder?

Jag misstänker att en rad andra funktioner räknas som usage. Typ "vakenhet" för att ta emot notifications i tid och otid, iCloud-synk-checkar och liknande.

edit: Suck. Det är 3G som är boven. På wifi har jag bra, till och med riktigt bra, batteritider. Tog en promenad med hunden och tänkte testa att surfa lite 3G. 9% på elva minuter. Alltid kört Tele2 förut, utan problem. Hoppas inte det är Telenor som är boven i dramat.

Senast redigerat 2012-11-11 17:28
Ursprungligen av Sperious:

Tre minuter för att kolla mail, utan att ens hämta någon? Låter ytterst märkligt. Jag kan manuellt väcka iPhone, starta mailappen, låta den hämta mail och låsa iPhone på långt under en minut. Varför skulle samma sak ta tre minuter automatiskt? Borde snarare handla om max fem sekunder?

Jag misstänker att en rad andra funktioner räknas som usage. Typ "vakenhet" för att ta emot notifications i tid och otid, iCloud-synk-checkar och liknande.

edit: Suck. Det är 3G som är boven. På wifi har jag bra, till och med riktigt bra, batteritider. Tog en promenad med hunden och tänkte testa att surfa lite 3G. 9% på elva minuter. Alltid kört Tele2 förut, utan problem. Hoppas inte det är Telenor som är boven i dramat.

Upplever också att det är 3G som drar fruktansvärt med batteri, hade tele2 och bytt till telia (som jag tvivlar på har ett sämre 3G nät än tele2 ).

Måste kolla vad jag förlorar i % på elva minuter, men inte nu, har bara 3% kvar

Därför att jag tror att det tar tid innan telefonen tycker att den är i vila igen.

Ni som har lite strul med batteritid, efter uppdateringen till 6.0.1, testa att slå av WiFi när ni inte är anslutna till ett WiFi-nät.

Under mina korta tester ger det mig en timmes användning extra.

Om ni bara kör 3G, WiFi off, återkom med batteritid på en hel laddcykel. Dvs. från 100-1%.

Ursprungligen av grenhall:

Ni som har lite strul med batteritid, efter uppdateringen till 6.0.1, testa att slå av WiFi när ni inte är anslutna till ett WiFi-nät.

Under mina korta tester ger det mig en timmes användning extra.

Om ni bara kör 3G, WiFi off, återkom med batteritid på en hel laddcykel. Dvs. från 100-1%.

Så har det alltid varit. Om man inte har tillgång till WiFi spar man batteri genom att slå av det, men WiFi drar mindre ström än 3G.

Ursprungligen av pmarriott:

Så har det alltid varit. Om man inte har tillgång till WiFi spar man batteri genom att slå av det, men WiFi drar mindre ström än 3G.

Det har aldrig varit så påtagligt för min del förut iaf.

Jag provade en stund men "alla" mina appar som kör med geodata började strula så pass mycket så jag tyckte inte att det var värt besväret såvida jag inte är i batterinöd

Var förbi Genius Bar idag. Han tyckte att jag skulle testa att byta SIM-kort. Låter märkligt, men efter googlande verkar det vara något som flera (i USA) prövat med gott resultat. Får väl testa det..

Ursprungligen av Sperious:

Var förbi Genius Bar idag. Han tyckte att jag skulle testa att byta SIM-kort. Låter märkligt, men efter googlande verkar det vara något som flera (i USA) prövat med gott resultat. Får väl testa det..

Ja det kan helt klart hjälpa i vissa fall.

Vad är det med SIM-korten specifikt som kan utlösa en enorm batteriåverkan? Sändning av IMSI? Någon som har koll?

Vet inte exakt vad tyvärr, men har hört från vänner att byte av sim-kort har hjälpt.
Då pratar vi när användaren upplever 2 timmars batteritid typ och man gjort allt det vanliga, återställning etc.

Alltså, jag får ju mer än två timmar enligt statistiken i iPhone, men den är ju långt ifrån verkligheten. Måste mäta min faktiska användning för att jämföra med iPhones egen mätning. Imorgon är jag ledig och då ska det bli nörddag. Jag ska ha min femma och min fyra full-laddade ikväll. Sen får de ligga i standby under natten. Sen blir det parallell användning under dagen och konstant kontroll av tappad batteriprocent och användning.

Ursprungligen av Sperious:

Alltså, jag får ju mer än två timmar enligt statistiken i iPhone, men den är ju långt ifrån verkligheten. Måste mäta min faktiska användning för att jämföra med iPhones egen mätning. Imorgon är jag ledig och då ska det bli nörddag. Jag ska ha min femma och min fyra full-laddade ikväll. Sen får de ligga i standby under natten. Sen blir det parallell användning under dagen och konstant kontroll av tappad batteriprocent och användning.

Tänk på att iPhone 5 tar typ 4 timmar i standbyläge för att gå ner från 100%. Det gör inte iPhone 4.

Så kolla slutanvändningen.

Ursprungligen av grenhall:

Tänk på att iPhone 5 tar typ 4 timmar i standbyläge för att gå ner från 100%. Det gör inte iPhone 4.

Så kolla slutanvändningen.

Gör den? Nog har jag mer förbrukrning i standbyläget än så

Ursprungligen av grenhall:

Tänk på att iPhone 5 tar typ 4 timmar i standbyläge för att gå ner från 100%. Det gör inte iPhone 4.

Så kolla slutanvändningen.

Kan du förtydliga vad du menar med "gå ner från 100%"?

Bästa statsen nånsin, även om jag anser att den faktiska användningen inte alls är så hög utan att iPhone räknar användning på ett märkligt vis. Detta är hur som helst åtminstone två, nästan tre, timmar mer än vad jag någonsin fått tidigare, och då finns det fortfarande några procent batteri kvar.

Den enda förändringen jag gjort är att slå av allt under Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster -> Systemtjänster, enligt ett tips på annat forum. Se bifogad bild. Kan vara värt ett försök för andra med problem.

Ganska besviken på min 5:as batteritid, 100% vid sju-tiden imorse, mycket lite användning under dagen, push av, hämta mail var 30:e min, när jag inte rör den så håller den batteriet riktigt bra men så fort jag petar på den så rasar det, kl 17:30 stod den på 50% 19:23 8%???
Jag gjorde en återställning från backup från min 4:a i iTunes, har förstått av den här tråden att det inte är optimalt?
Vill bara kolla om jag förstått det rätt att jag ska totalåterställa telefonen och sen "bara" synka den med iTunes för att få tillbaka appar å hämta kontakter från iCloud?
Lite noob på området så en step by step skulle tas emot med tacksamhet.
/C

Fixing iPhone 5's battery and data drain bugs Ska testa den här gökens tips innan jag "blåser" luren.

Nu behöver jag lite hjälp! När jag återställde alla inställningar så försvann "internetdelning" hur gick det till?

Ursprungligen av Christer Brandt 13:

Nu behöver jag lite hjälp! När jag återställde alla inställningar så försvann "internetdelning" hur gick det till?

Om det inte finns direkt som alternativ i inställningar hittar du det under Allmänt --> Mobilnät --> Internetdelning.

Ursprungligen av Christer Brandt 13:

Nu behöver jag lite hjälp! När jag återställde alla inställningar så försvann "internetdelning" hur gick det till?

Jag råkade också ut för det där. Slog på det och mitt framför ögonen på mig så,försvann alternativet. Jag var tvungen att göra en återställning till backupen för att få tillbaka det.

Aha! här hoppade det igång och flyttade tillbaka det är ju mitt internet hemma så det var lite flyt.

Bevaka tråden