Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaka raderad e-post i Apple Mail

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-18 23:14

Hej!

Jag råkade radera 1-2 mail i min inbox i Mac Mail.
(Där sparar jag saker som ska "åtgärdas".)

Men "Redigera-Ångra"-menyn är grå?!
Och i Papperskorgen kan man bara sortera på inkomstdatum, inte på raderingsdatum.

Så nu ligger ev. viktiga mail i den jättestora Papperskorgen och jag är inte säker på vad det var för mail...

Ska det inte gå att ångra en så viktig sak som raderingen av ett mail?

(jag kör IMAP mot server på Runbox)

/Robert

Först något som du kanske inte vill höra, men något att tänka på för framtiden, kanske:
Om du tömmer papperskorgen regelbundet, och inte använder den som ett extra arkivskåp, så blir det mycket lättare att hitta något som kastats av misstag.

Och sen ett litet försök att vara konstruktiv:
Kan du inte logga in på den brevlådan via webben? Där finns kanske andra möjligheter att sortera.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-19 08:18

Har du ingen aning om vad mailet innehöll? Sök-rutan finns ju även för Papperskorgen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-19 23:04

Det skulle bara bli marginellt lättare att hitta om jag alltid skulle tömma papperskorgen på allt som är äldre än en månad för det är fortfarande väldigt många mail att "leta" bland även om jag bara ska leta från senaste månaden. Men visst, tömde jag väldigt ofta så skulle det hjälpa.

Nej, minns inte riktigt vad det var för mail. (i sånt fall har jag kunnat söka på dom, ja).

(nej, även på runbox webbmejl-trashbok finns bara mejlets inkomstdatum angivet, inte radereringsdatum).

Men håller någon med om att det är väldigt dåligt att raderingsdatum inte går att sortera på + att det inte går att ångra om man raderat ett mejl?

Ursprungligen av RobertK:

...om jag alltid skulle tömma papperskorgen på allt som är äldre än en månad för det är fortfarande väldigt många mail att "leta" bland även om jag bara ska leta från senaste månaden...

Varför ska du behålla så mycket som 1 månad i papperskorgen? Papperskorgen är inte en extra arkivlåda eller backuplåda.

Gör du likadant med din "fysiska papperskorg"? Låter bli att tömma den på några månader, för att du kanske någon gång kommer att behöva plocka tillbaka något som du har kastat?

...att raderingsdatum inte går att sortera på...

...ångra om man raderat ett mejl...

Skriv till Apple och önska de funktionerna.

Apple - Mac OS X - Feedback

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 21:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ska du behålla så mycket som 1 månad i papperskorgen? Papperskorgen är inte en extra arkivlåda eller backuplåda.

Gör du likadant med din "fysiska papperskorg"? Låter bli att tömma den på några månader, för att du kanske någon gång kommer att behöva plocka tillbaka något som du har kastat?

Varför inte använda papperskorgen som arkiv??
Den är digital så har ju inte dom nackdelarna som en riktig otömd papperskorg skulle ha... går att söka i enkelt om jag kommer på om några månader att jag vill kolla upp något. Dock brukar jag ibland gå in och radera allt som är äldre än 1,5år.

Jag mejlade Runbox - om dom ska återställa så återställer dom alla mejlboxar så som dom var vid en tidpunkt och då förlorar jag ju det "arbete" jag lagt ner på mejlen sen dess så det är uteslutet.

Varför inte använda papperskorgen som arkiv?

För att man förr eller senare råkar ut för någon sorts problem, t.ex ett sådant problem som du har nu.

Skapa en eller flera arkivmappar i ditt mailprogram i stället. Det är mycket bättre.

• Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-20 21:57

Varför inte använda papperskorgen som arkiv??

För att det är en papperskorg. En papperskorg som saknar de funktioner du önskar. Funktioner som finns i mappar. Mappar som kan användas som arkiv.

Kolla med Runbox hur dom tar backup på ditt Imap konto
ev så är det bara ett musklick bort för att återställa en backup

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 19:21

Kollade skillnader mellan papperskorg och vanlig mapp nu..

Inte heller i "vanliga" mappar kan man sortera mejlen efter när man flyttade dom dit så det är lika dåligt som papperskorgen.
Däremot kan man ångra flytten till en vanlig mapp så där har ni rätt. Men jäkligt konstigt att man inte kan ångra raderandet av ett mejl.

Mejl som jag vet jag vill ha tillgängliga sen lägger jag redan nu i särskild mappar. Men dom flesta mejl man får känns inte som att jag vill lägga energi på att lägga i en speciell mapp, går så mycket snabbare att bara slå till på backstegstangenten och radera den.
Istället kommer jag några ggr/månaden flytta hela papperskorgen till en extra "egen" papperskorg så blir det lättare om man råkat radera mejl.

1
Bevaka tråden