Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5 - Repas lätt?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-21 09:57
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har detaljer av aluminiumoxid på firmans lager. Du är välkommen hit och försöka göra åverkan på dem med en bågfil. I den mån ytan nöts bort beror det på att den spricker upp och lossnar, troligen på grund av att det mjukare aluminiumet under rör sig lite.

Alltså, korund, kristallinsk aluminiumoxid, är ett mycket hårt ämne, och ger rubiner och safirer, exempelvis. De är mycket motståndskraftiga. Men tjockleken av sådant på anodiserat aluminium är mycket blygsam, och ger därför inte samma fina egenskaper när det gäller att motstå nötning eller repning. Om du föredrar att tro på kartan snarare än terrängen är det okej för min del. Men det gör inte iPhone 5 speciellt reptålig.

Ursprungligen av alix:

Alltså, korund, kristallisk aluminiumoxid, är ett mycket hårt ämne, och ger rubiner och safirer, exempelvis. De är mycket motståndskraftiga. Men tjockleken av sådant på anodiserat aluminium är mycket blygsam, och ger därför inte samma fina egenskaper när det gäller att motstå nötning eller repning. Om du föredrar att tro på kartan snarare än terrängen är det okej för min del. Men det gör inte iPhone 5 speciellt reptålig.

Jag tror i allra högsta grad på verkligheten. Har taget en ordinär ASSA-nyckel och kört mot baksidan på min iPhone 5. Inte ett märke. Samma manöver mot en 4:a gjorde tydliga repor. Så, ja - den är nog ganska reptålig. Om du å andra sidan lägger på ett rejält tryck så ger inte glaset på 4:an efter mer, medan du nog kan plöja ner ett rejält spår i 5:ans baksida.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 10:02

Jag tror i allra högsta grad på verkligheten. Har taget en ordinär ASSA-nyckel och kört mot baksidan på min iPhone 5. Inte ett märke. Samma manöver mot en 4:a gjorde tydliga repor. Så, ja - den är nog ganska reptålig. Om du å andra sidan lägger på ett rejält tryck så ger inte glaset på 4:an efter mer, medan du nog kan plöja ner ett rejält spår i 5:ans baksida.

Prova att göra detsammma på den fasade blanksvarta kanten så får vi se om du inte lyckas få fram lite naken aluminium därunder...

Ursprungligen av Nale72:

Prova att göra detsammma på den fasade blanksvarta kanten så får vi se om du inte lyckas få fram lite naken aluminium därunder...

Självfallet är det lättare att komma genom där. Där har du en nästintill en egg som det är mycket lätt att göra åverkan på. Om den vore lackad skulle lacken vara tunnare just här. Eftersom det är så liten yta där blir trycket per mm2 mycket högre jämfört med om du gör åverkan på den plana ytan.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 11:17

Självfallet är det lättare att komma genom där. Där har du en nästintill en egg som det är mycket lätt att göra åverkan på. Om den vore lackad skulle lacken vara tunnare just här. Eftersom det är så liten yta där blir trycket per mm2 mycket högre jämfört med om du gör åverkan på den plana ytan.

Men ska det verkligen kunna gå en flaga ur den anodiserade kanten trots att den är under ett silikonskal/bumper? Det är inte heller på den "tunna eggen", utan mitt på den fasade kanten, på den platta delen.

Ursprungligen av Nale72:

Men ska det verkligen kunna gå en flaga ur den anodiserade kanten trots att den är under ett silikonskal/bumper? Det är inte heller på den "tunna eggen", utan mitt på den fasade kanten, på den platta delen.

Det kan ju vara dåligt underarbete på något ställe som gör att en flaga släpper.
Om det nu är så att det ramlar av delar av ytskiktet så håller jag med om att det inte hör hemma på en premium-telefon. Kan bara konstatera att utförandet som sådant är reptåligt, och mitt exemplar är bra.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 11:40

Det kan ju vara dåligt underarbete på något ställe som gör att en flaga släpper.
Om det nu är så att det ramlar av delar av ytskiktet så håller jag med om att det inte hör hemma på en premium-telefon. Kan bara konstatera att utförandet som sådant är reptåligt, och mitt exemplar är bra.

Det var vad jag trodde om min också tills jag såg detta nu idag. Den var helt felfri när jag fick den och antog att de skadade ex som man läst om att var så vid leverans berodde på att det blivit skadade under produktion/paketering. Alternativt att man hade varit väldigt oförsiktig med sin mobil. Nu tycker jag att det mer lutar åt att något i produktionsprocessen inte har varit som den ska.

Förhoppningsvis är det bara enskilda tillverkningsbatchar eller enskilda enheter detta gäller. Om det istället är ett generellt tillverkningsproblem som innebär att de flesta med svarta enheter kommer får problem med flagor som lossnar gissar jag att det kommer bli kostsamt för Apple.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 11:23

Följande forumtråd är det enda jag kan hitta just nu som påstår att delar är lackad svart. Då det inte på något sätt är ett officiellt påstående från Apple så säger jag inte att det är fakta, men det visar att andra är inne på samma spår i alla fall. Och oavsett hur det ligger till med saken tycker jag att det är bedrövligt att färgen ska lossna så lätt på en såpass exklusiv mobiltelefon.

Is it really "paint"? - MacRumors Forums

• Medlem
  • 2012-11-21 10:08

Ja, då är vi nog egentligen rätt eniga. Vi förlorar oss i ett definitionskrig. Några nycklar som ligger och skaver i fickan borde inte ge repor. Men ett någorlunda kraftigt, plötsligt våld torde ge en tydlig repa omgående. Det kan ju vara att man sätter sig på telefonen medan den ligger i fickan, och nycklarna ligger emot, eller liknande.

Jag köpte en iPhone 5 Svart, efter 5 dagar så var den silver i ena hörnet på kanten, färgen hade nötts av. Vet inte av vad dock, men jag fick byta direkt och tog en vit istället. Verkar vara känsliga, speciellt om man läser här: iPhone 5 - black version scuffs (merged) - MacRumors Forums

• Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-21 08:16

Birchwood Aluminium Black Touch Up - Staffans Vapen & Jakt AB

Birchwood Aluminum Black Review - YouTube

Senast redigerat 2012-11-21 08:27
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-21 16:44

Beställt på Ebay för 125:- för att testa den gången jag får märken

• Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-21 09:14

Tycker frågan är om man vill ha en vit ram runt displayen tex se på bilder och få en tydlig svart kant mot vitt

eller ha en helsvart bakgrund

Inget är känsligare än iPhone 3G/3GS.
Jo, plastiga Android-lurar ligger väl på samma nivå.

• Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-21 09:56

Är väl som att knäcka ett ägg

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 11:37

Orka kolla efter repor/flagor.
Tom RollsRoyce (som ska vara en premiumprodukt/flaggskepp) får repor. Ingen produkt ser 100 % felfri ut efter visst användande. Så länge den fungerar perfekt, vad spelar en 1x1 mm flaga för roll? Kom ut i verkligheten.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 11:55
Ursprungligen av kenjon:

Orka kolla efter repor/flagor.
Tom RollsRoyce (som ska vara en premiumprodukt/flaggskepp) får repor. Ingen produkt ser 100 % felfri ut efter visst användande. Så länge den fungerar perfekt, vad spelar en 1x1 mm flaga för roll? Kom ut i verkligheten.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att telefonen blev repad, vilket skulle vara fullt normalt efter "visst användande". Jag anser dock inte att det är normalt att det på en premiumprodukt ska gå flagor ur färgen när man tagit hand om sin mobil som ett barn med skyddsfilm och silikonskal/bumper från minut ett. Tycker du verkligen att det är normalt eller något man ska förvänta sig? Särskilt av en Appleprodukt som denna, där kvalitet är något som det ofta trycks extra noga på.

Jag har heller inte sagt att jag håller på att bryta ihop över saken. Jag tycker inte att det i sak gör så mycket med en 1x1 mm stor flaga under min bumper eftersom den inte ens syns när den är på. Jag tänker inte heller lämna tillbaka mobilen för att få den utbytt på en gång bara för detta.

Jag tycker att jag befinner mig i verkligheten. Eftersom Apple utan problem verkar byta mobiler som har tappat liknande flagor måste även de anse att det inte är ok att deras flaggskeppsprodukt ska göra det på det vis som den gör. Därför tycker jag inte heller att det är så konstigt att jag tycker att det är dåligt att den flagar så lätt?

• Medlem
  • 2012-11-21 12:03
Ursprungligen av Nale72:

Jag skulle inte ha några som helst problem med att telefonen blev repad, vilket skulle vara fullt normalt efter "visst användande". Jag anser dock inte att det är normalt att det på en premiumprodukt ska gå flagor ur färgen när man tagit hand om sin mobil som ett barn med skyddsfilm och silikonskal/bumper från minut ett. Tycker du verkligen att det är normalt eller något man ska förvänta sig? Särskilt av en Appleprodukt som denna, där kvalitet är något som det ofta trycks extra noga på.

Jag har heller inte sagt att jag håller på att bryta ihop över saken. Jag tycker inte att det i sak gör så mycket med en 1x1 mm stor flaga under min bumper eftersom den inte ens syns när den är på. Jag tänker inte heller lämna tillbaka mobilen för att få den utbytt på en gång bara för detta.

Jag tycker att jag befinner mig i verkligheten. Eftersom Apple utan problem verkar byta mobiler som har tappat liknande flagor måste även de anse att det inte är ok att deras flaggskeppsprodukt ska göra det på det vis som den gör. Därför tycker jag inte heller att det är så konstigt att jag tycker att det är dåligt att den flagar så lätt?

Nej, det är inte normalt om det är som du säger. Gå tillbaka och klaga.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 12:14
Ursprungligen av alix:

Nej, det är inte normalt om det är som du säger. Gå tillbaka och klaga.

Om det fortsätter och börjar lossna flera flagor kanske jag gör det. Men det påverkar inte funktionen och syns inte i nuläget eftersom det är under bumpern. Eftersom jag inte gärna klagar på grejer i onödan så accepterar jag läget tills vidare.

• Medlem
  • 2012-11-21 12:22
Ursprungligen av Nale72:

Om det fortsätter och börjar lossna flera flagor kanske jag gör det. Men det påverkar inte funktionen och syns inte i nuläget eftersom det är under bumpern. Eftersom jag inte gärna klagar på grejer i onödan så accepterar jag läget tills vidare.

Tänk på att fel alltid räknas som ursprungliga inom ett halvår enligt KKL*. Därefter kan det bli svårare att få rätt.

*20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art....

Självklart vill man inte att en telefon som man betalat dyra pengar för ska se risig ut, men märk väl, det är en telefon. Inte ett prydnadsföremål.

Om jag stod bakom disken och en kund kom för att klaga på en 1x1 mm flaga som trillat av skulle det låta ungefär så här:

Jag: Välkommen. Vad kan jag hjälpa till med?
Kund: Den här värdelösa telefonen är helkass. Det flagnar av färg från den.
Jag: Kan man ringa med den?
Kund: Ja.
Jag: Kan man ta emot samtal med den?
Kund: Ja.
Jag: Nästa!

Det finns viss rim och reson på reklamationerna också även via KKL. Jag tror inte att en flisa på kanten räcker att för att kräva en ny telefon via KKL

Edit: Citat från broschyr från konsumentverket "Bara för att du själv efter köpet är missnöjd med varan – du kanske tycker att kvaliteten är dålig – är det inte säkert att det är ett köprättsligt fel på den, som du kan reklamera med stöd av konsumentköplagen."

Senast redigerat 2012-11-21 14:09
  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-21 14:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns viss rim och reson på reklamationerna också även via KKL. Jag tror inte att en flisa på kanten räcker att för att kräva en ny telefon via KKL

Edit: Citat från broschyr från konsumentverket "Bara för att du själv efter köpet är missnöjd med varan – du kanske tycker att kvaliteten är dålig – är det inte säkert att det är ett köprättsligt fel på den, som du kan reklamera med stöd av konsumentköplagen."

Jag tror också att det skulle vara svårt att få igenom något liknande med hänvisning till KKL om Apple inte ville byta ut den. Utifrån vad jag läst verkar det dock som att Apple tycker att denna "kosmetiska kvalitetsmiss" är pinsam och byter ut telefonen ändå, även fast de egentligen inte skulle behöva, utan mer som goodwill. Vissa verkar ju till och med ha fått letat igenom i princip hela butikers lager med reservtelefoner innan de hittat en felfri lur.

• Medlem
  • 2012-11-21 16:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, det där handlar snarare om folk som har köpt en lågbudgetlur och tror att den är som en iPhone...

När vi ändå pratar om iPhone 5..nu är jag inte så insatt hur lätt den repas, men det är inte det jag undrar över. Jag undrar över materialet som iPhone 5 tillverkas i är det samma som på iPad Mini och framsidan på iPod Classic? Jag tycker materialet är snyggt och den borde ju ha större chans att klara från att få sprickor än vad 4/4s för det är ju bara framsidan som är av glas. Den där blanka ytan på baksidan är väl nåt annat?

Ursprungligen av madeinswe_91:

När vi ändå pratar om iPhone 5..nu är jag inte så insatt hur lätt den repas, men det är inte det jag undrar över. Jag undrar över materialet som iPhone 5 tillverkas i är det samma som på iPad Mini och framsidan på iPod Classic? Jag tycker materialet är snyggt och den borde ju ha större chans att klara från att få sprickor än vad 4/4s för det är ju bara framsidan som är av glas. Den där blanka ytan på baksidan är väl nåt annat?

Det är samma som iPad, iPad Mini, MacBook Pro, etc. Skillnaden är bara att lagt in svart pigment in anodiseringen av iPhone. De blanka detaljerna på iPhone är glas.

• Medlem
  • Orust
  • 2013-07-06 19:55

Det är inget vidare bra kvalité på den svarta kanten vid skärmen, det svarta slits ner för fort.
Har sett mer än min som är helt vit vid kanterna.
Det borde ju tåla lite mer eller?

Ursprungligen av Mazak:

Det är inget vidare bra kvalité på den svarta kanten vid skärmen, det svarta slits ner för fort.

Ja det tycker jag, fast Apple vill ju sälja en ny telefon till dig inom 1-2 år.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-06 20:57
Ursprungligen av Mazak:

Njut av telefonen eller sätt på dubbla skyddsskal det är dom valen man har

Samtidigt blir man nog lite småsugen på en ny telefon om 1-2 år så Apple är väl inte helt fel ute när dom ger oss användare en hjälpande hand på vägen

Tänk dig en rykande färsk iPhone 6 med lite skärmyta vem har då ågren över lite skavd färg på sitt gamla alster, jag bara frågar

Ursprungligen av Mazak:

Om man är av åsikten att en 1 år gammal produkt ska se ut som en ny produkt och inte en 1 år gammal produkt, så ja. Jag är av åsikten att ett föremål som hanteras flera dussin gånger dagligen bör ha ådragit sig en viss charmig patina efter ett år och jag är grymt besviken att inte mer aluminium lyser igenom på min svarta 5:a.

Bevaka tråden