Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittade det under mobilnät, aktiverade det och när hag backade ut så fanns det på "förstasidan" igen. Nu ska jag snar ut å idag blir det lite Runkeeper, FB, en del fotograferande, sms med mera. Får se om återställningen av inställningar gjort någon nytta.

När jag försökte att aktivera det under mobilnät så sparkade telefonen bakut och hävdade att jag var tvungen att kontakta telia för att internetdelningen ingick inte i mitt abb. Men efter återställning så fungerade det som vanligt

Suck... En dag mitt i sthlm med bara lätt surf, ett par samtal, lite facebook och quizkampen. Verklig användningstid är ca 2,5 timme. Ja, jag har tagit tid varje gång jag använt den. Telenor hävdar att inget är fel. Apple likaså. Vill ha min gamla fyra tillbaka. Femman är grymt snabb, lätt och snygg, men helt värdelös om den inte ens går att använda tre timmar om dagen.

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-20 21:46
Ursprungligen av Sperious:

Suck... En dag mitt i sthlm med bara lätt surf, ett par samtal, lite facebook och quizkampen. Verklig användningstid är ca 2,5 timme. Ja, jag har tagit tid varje gång jag använt den. Telenor hävdar att inget är fel. Apple likaså. Vill ha min gamla fyra tillbaka. Femman är grymt snabb, lätt och snygg, men helt värdelös om den inte ens går att använda tre timmar om dagen.

Har med 60% kvar med 3h42m användning och 24h vänteläge, och då har jag allt påslaget (3G/wifi/bt/o.s.v)

Jag skulle säga att det är något fel på din.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 20:01

Har ni hittat något systematiskt/gemensamt bland telefoner/abonnemang ? För egen del kan jag bara konstatera att det fungerar utmärkt. Bättre än 4S.

Bättre batteritid för mig jämfört med både 4/4S. Kör med Tele2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-18 13:02
Ursprungligen av keptang:

Bättre batteritid för mig jämfört med både 4/4S. Kör med Tele2.

Även min kanske till och med slår iPhone 4. Definitivt 4S. Men svårt att säga exakt då man gärna jämför sin nya med hur en fd var när den byttes. Alltid kört med Telia. Om en vecka går jag in i en reseperiod. Då ska vi se vad 5:an verkligen pallar för.

Lider med de som har problem.

Det enda jag kan konstatera är att det är vid 3G-användning som jag har problem. På wifi fungerar den som en dröm. Jag skulle säga att jag har en ärlig chans att faktiskt klara de där 10 timmarna wifi-surf som specen talar om. 8 timmar på 3G är bara att glömma. Telefonen blir varm direkt och drar 1% var 60-120 sekund.Ska byta SIM och se om det ger något. Annars får dom swappa luren. Om inte heller det hjälper så tänker jag strida om att häva köpet hos Telenor och gå tillbaka till Tele2 som jag alltid kört innan. Dock tar det emot då jag upplever Telenors nät som mycket mer stabilt och snabbt i och runt Stockholm. Ni som kör femman med Tele2, vad får ni för resultat med bredbandskollen i sthlm? Jag ligger runt 15 Mbit ner konstant med Telenor. Hos Tele2 var jag glad att komma upp i 2 Mbit med min fyra, men det kanske inte går att jämföra telefonerna ur den aspekten?En sak till, ni som har bra batteritid, vill ni pröva att köra lätt surf/facebook/twitter eller liknande och se ungefär hur många minuter ni får per procent förbrukat batteri?

Finns några tidiga tester jag gjorde i denna tråd: http://www.99mac.se/iphone-ipad/298116-traden-fatt-sin-iphone-5-forsta-intrycken.html#post2105973

Över 10 tycker jag är helt ok.
Som du ser så hade jag 2-3 med 4S.

Jag har för mig att jag brukar räka ca 1% per 10 minuter

Är detta bra batteritid på min 5: a?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-18 21:49
Ursprungligen av Missetina:

Är detta bra batteritid på min 5: a? [ATTACH="CONFIG"]36523[/ATTACH]

Vad tycker du själv?

Ursprungligen av lappen71:

Vad tycker du själv?

Vet ju inte så därför frågar jag......Har ju stängt av en massa saker som jag inte gjorde på min 4:a så då är det nog inte så bra.
Vad tycker du då??

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-18 21:54
Ursprungligen av Missetina:

Vet ju inte så därför frågar jag......Har ju stängt av en massa saker som jag inte gjorde på min 4:a så då är det nog inte så bra.
Vad tycker du då??

Om du jämför din bild med alla andra som lagt in bilder är det ganska lätt att dra en slutsats om du har bra batteritid eller inte.
Lider du inte av att batteriet tar slut för dig så vet du svaret.

Men för att göra det enkelt för dig...nej du har inte dålig batteritid.

Alltså 7 timmar och 49%... Vad är problemet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Alltså 7 timmar och 49%... Vad är problemet?

7 timmar och 49% kvar, det kan man bara drömma om, du ska vara nöjd

Har haft 5:an nu i ett par veckor och det är otroligt dålig batteritid. Jag återskapade från iCloud-kopia av iPhone 4, men nu blir det en fabriksåterställning och manuell inställning. När jag la telefonen i jackan i går kväll kl 8 var det 76% batteri kvar, nu på morgonen är det 64%.

Jag fick min 5:a utbytt på grund av problem med kameran och nu upplever jag stor skillnad i batteritid med samma användande.
Nu skulle jag absolut inte påstå att det är något fel på batteritiden.

Min helt ovetenskapliga slutsats är att jag har ca 10-15% mer batteri kvar efter en arbetsdag jämfört med den andra luren.

Ursprungligen av Mattias A:

Har haft 5:an nu i ett par veckor och det är otroligt dålig batteritid. Jag återskapade från iCloud-kopia av iPhone 4, men nu blir det en fabriksåterställning och manuell inställning. När jag la telefonen i jackan i går kväll kl 8 var det 76% batteri kvar, nu på morgonen är det 64%.

Så, från kl 20 till ca kl 7, 11 timmar har den gått ner 12% enligt batterimätarsymbolen? Drygt 1% per timme? Det är väl inte alls dåligt. Högst normalt skulle jag vilja påstå. Ger en standbytid på ca 4 dygn.

Ursprungligen av pmarriott:

Så, från kl 20 till ca kl 7, 11 timmar har den gått ner 12% enligt batterimätarsymbolen? Drygt 1% per timme? Det är väl inte alls dåligt. Högst normalt skulle jag vilja påstå. Ger en standbytid på ca 4 dygn.

Iofs hälften av vad Apple uppger. Men sen vet man aldrig hur exakt procenten verkligen är

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Iofs hälften av vad Apple uppger. Men sen vet man aldrig hur exakt procenten verkligen är

Det går knappt att uttala begreppen "upp till" och "verklig" när det gäller standbytid på samma vecka. Min kan tappa 3% över 8 timmar på natten, men det beror väldigt mycket på hur mottagningen är där telefonen ligger.
Vad Apple anger är en upp-till-siffra under idealiska förhållanden. Dvs perfekt mottagning, perfekt temperatur, inget skyfflande av data över huvudtaget etc. Du har nog som de flesta andra lite mail, facebook, väder, twitter etc som ligger där och myser lite med internet.

Det går knappt att uttala begreppen "upp till" och "verklig" när det gäller standbytid på samma vecka. Min kan tappa 3% över 8 timmar på natten, men det beror väldigt mycket på hur mottagningen är där telefonen ligger.
Vad Apple anger är en upp-till-siffra under idealiska förhållanden. Dvs perfekt mottagning, perfekt temperatur, inget skyfflande av data över huvudtaget etc. Du har nog som de flesta andra lite mail, facebook, väder, twitter etc som ligger där och myser lite med internet.

Visst är det så. Samtidigt är det den man uppger. Som sagt utifrån min högst empiriska ovetenskapliga studie baserat på att jag är inne på min andra iphone 5 så kan det skilja ganska väsentligt på batteritiden. Med den första telefonen var jag missnöjd med batteriet, med den andra helt nöjd. Så visst tycker jag också att det är fullt rimligt att bara tappa 11-12% under natten. Men är man missnöjd så kan det vara värt att låta någon kolla på den.

Visst är det så. Samtidigt är det den man uppger.

Dessa siffror ska man inte ta som absolutvärden utan relativvärden. Tillverkarna uppger ju alla siffrorna utifrån idealiska förhållanden, så man får jämföra olika modeller mot varandra. Om Nokia säger 700 timmar och HTC 600 timmar så kanske det blir 100 timmar mot 85 i verkligheten.

Dessa siffror ska man inte ta som absolutvärden utan relativvärden. Tillverkarna uppger ju alla siffrorna utifrån idealiska förhållanden, så man får jämföra olika modeller mot varandra. Om Nokia säger 700 timmar och HTC 600 timmar så kanske det blir 100 timmar mot 85 i verkligheten.

Klart det är inte är absolutvärden, men man kan fortfarande förvänta sig att de ligger hyfsat nära verkligheten vilket jag upplever att Apple oftast gör. Och inte som i ditt överdrivna exempel. Saken är den att vi tycker samma sak, iPhone 5 har bra batteritid. Allt jag säger är att om man i te upplever att så är fallet och det inte mat har de förväntningar man har utifrån de siffror Apple ger, be Apple eller någon ta en titt på telefonen.

Och att alla tillverkare far med halvsanningar gör inte att jag tycker det är mer ok.

Klart det är inte är absolutvärden, men man kan fortfarande förvänta sig att de ligger hyfsat nära verkligheten vilket jag upplever att Apple oftast gör. Och inte som i ditt överdrivna exempel. Saken är den att vi tycker samma sak, iPhone 5 har bra batteritid. Allt jag säger är att om man i te upplever att så är fallet och det inte mat har de förväntningar man har utifrån de siffror Apple ger, be Apple eller någon ta en titt på telefonen.

Och att alla tillverkare far med halvsanningar gör inte att jag tycker det är mer ok.

Problemet med vad du kallar "halvsanningar" är att det inte direkt är en enkel sak för en tillverkare att speca något annat än maximal standbytid under idealiska förhållanden. Det är nämligen bara dessa som man enkelt kan kontrollera. Man skulle ju eventuellt kunna gå ut och lämna ett medelvärde på batteritid för 1000 användare, men inte heller detta är speciellt enkelt att fixa. I ett land med usel täckning generellt kommer ju då batteritiden att bli kortare till exempel.
Apple säger upp till 225 timmar på iPhone 5. Jag skulle nog kunna kräma ur den ca 80-90 timmar. Ericsson lovade om jag minns det rätt 400 timmar på T68i. Kom sällan upp i mer än 48. Så jag tycker inte det är någon överdrift att dividera angiven standbytid med valfri siffra mellan 2 och 9.

Kanske är normalt, ja. det ger sig nu när jag har återställt den. Min gamla 4:a tappade max 4-5% över en natt i standby.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-20 11:37

Har visst gått epidemi att beklaga sig över dåligt batteritid när det i själva verket är inget att klaga över utan det är förväntningarna som är för högt uppskruvade.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 11:55

Har visst gått epidemi att beklaga sig över dåligt batteritid när det i själva verket är inget att klaga över utan det är förväntningarna som är för högt uppskruvade.

Sant så sant. Sen finns det en laddare till iPhone, använder man den över natten så har man alltid en fulladdad iPhone på morgonen och någon panik behöver man inte känna för att några procent försvinner i standby-läge

Jag blir så vansinnigt provocerad av inlägg som ditt. Kan vi byta telefon rätt av du och jag? Jag kan lägga en femhundring emellan. Min är bara ett par veckor gammal, i perfekt skick, svart 32GB, men med en egenhet att ge mig runt tre timmars total batteritid vid normal användning på 3G-nätet.

Kan vi byta telefon du och jag? Sen kan du komma tillbaka här och skriva om inbillning. Jag är glad för dig att din telefon fungerar men tala inte om att jag inbillar mig när jag sitter här med ett satans stopp-ur i ena handen hela dagarna just för att vara säker på att jag inte inbillar mig.

Jag har tre timmars total batteritid på 3G. Min två år gamla fyra hade runt fem.

Återigen, kan inte fler av er som har en fungerande telefon se hur många procent batteri ni förlorar på vanlig, lätt, 3G-surf under tio minuter i område med bra täckning? Vill ha data till mitt case mot Apple, vars batteritest säger att mitt batteri är normalt, vilket det är! Fantastisk batteritid på wifi. Det är något med 3G i telefonen som spökar.

Ursprungligen av Sperious:

Återigen, kan inte fler av er som har en fungerande telefon se hur många procent batteri ni förlorar på vanlig, lätt, 3G-surf under tio minuter i område med bra täckning? Vill ha data till mitt case mot Apple, vars batteritest säger att mitt batteri är normalt, vilket det är! Fantastisk batteritid på wifi. Det är något med 3G i telefonen som spökar.

Antar att du har köpt den av Apple och inte din operatör? Om du har köpt den via din operatör, skicka in den på service via dem istället.

Bevaka tråden