Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recept i Iphone, iPad m.m

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur hanterar du recept i din telefon, surfplatta & dator ?
Jag har letat men inte hittat någon bra lösning för min receptsamling

ville ha något enkelt och lättläst, och framförallt lättredigerat och lättillgängligt
jag körde Evernote ett tag, men avsaknaden av att jag inte kom åt
mina recept överallt fick mig att att skapa en mobilanpassad webbsida i stället

så nu jag kan läsa & redigera recept vart än jag befinner mig utan att behöva installera programvaror
ta en titt på Betan och kom gärna med tips och ideér

iPadrecept

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 23:01

Jag jobbar på apotek och missuppfattade nog frågan...

Jag har börjat i två ändor sas. Dels har jag börjat skanna in en del av mina lösa recept, tidningsurklipp mm, o dels har jag gjort en mall(B5-format) i pages för att skriva in recept i. Jag kopierar över texterna från skanningen i de fall det går till mallen så att alla recept följer samma mall.

Slutprodukten är jag inte färdig med, bollar lite olika idéer såsom;

- pdf-filer i Dropbox,
- pdf-filer i iBooks,
- Använda ibook author eller Scrivener för att skapa en hel bok att lägga i ibooks. Det finns en färdig mall i Scrivener för kokböcker fast måttenheterna är förstås inte metriska...

Jag har tittat på o provat någon av apparna som finns i lightversioner men förutom att de oftast är på engelska o därmed har fel måttsatser så har de redan recept. Jag vill helst ha en tom bok att fylla på med mina egna recept, lite som ett digitalt kartotek, men nåt sånt har jag inte hittat.

För min egen del vill jag kunna komma åt recepten även om jag inte har tillgång till internet...

Ska titta lite mer på din idé vid tillfälle men vad jag sett hittills så ser det iaf stilrent ut...

Senast redigerat 2012-11-20 00:28

Oj vad intresset var svalt, lagar ingen mat efter recept här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-23 00:56
Ursprungligen av disktant:

Oj vad intresset var svalt, lagar ingen mat efter recept här

Jodå, jag kikar på (mat)recept nästan lika ofta som jag kikar på (läkemedels)recept. Jag har inget sparat på vare sig dator eller iPad. Jag använder både nätet och kokböcker hemma. Jag är medlem i flera recept-sajter på nätet där man kan bokmärka och spara på personlig sida. Det enklare och de gånger det INTE blir enklare försöker jag se det som en utmaning. Jag har jobbat i restaurangbranchen tidigare så basrecepten för det mest grundläggande (vad gäller det mesta) har jag i huvudet och fingrarna. Men jag tar till mig tipsen i tråden med stor hunger. Bra tråd med andra ord!

Finns ett par appar för recept, själv kör jag " Paprika". Funkar bra att lägga in och redigera och att ha i köket samt att planera veckomenyer inköpslistor etc, rekommenderas. Alt finns "Pepperplate" men ej prövat.
Ang din lösning så fyller den inte riktigt det jag är ute efter, var tillgängligheten det viktigaste när du skapade hemsidan?

Ursprungligen av harlekin:

var tillgängligheten det viktigaste när du skapade hemsidan?

Japp
vill kunna nå, dela och redigera mina recept vart jag än befinner mig
från jobbet, mobilen, surfplatta m.m
har inte hittar någon annan bra tjänst för detta, det finns en del appar
men då är jag beroende av min iPhone eller iPad

Ursprungligen av harlekin:

Ang din lösning så fyller den inte riktigt det jag är ute efter

Vad är du ute efter ?
Detta är som sagt en beta

Samla recept i iPad, inte på webben, jag är oftast hemma i köket när jag lagar mat

Ursprungligen av harlekin:

Samla recept i iPad, inte på webben, jag är oftast hemma i köket när jag lagar mat

Ja men du har väll tillgång till internet hemma kan man hoppas

jag är astråkig. jag skapar bara vanliga .txt/.doc och lägger i en recept-mapp på dropbox.
sedan när jag är hungrig öppnar jag bara dropbox och den mappen/filen på min ipad och sen skapar jag mästerverk i köket..

har en mapp för mat och en för bakverk av olika slag (och döper alltså .txt/.doc till vad maträtten/bakverket heter)

Ursprungligen av tqila:

jag är astråkig. jag skapar bara vanliga .txt/.doc och lägger i en recept-mapp på dropbox.
sedan när jag är hungrig öppnar jag bara dropbox och den mappen/filen på min ipad och sen skapar jag mästerverk i köket..

har en mapp för mat och en för bakverk av olika slag (och döper alltså .txt/.doc till vad maträtten/bakverket heter)

Sometimes a simple solution is the best solution...

Jag använder Evernote till detta och tycker det funkar utmärkt. Kommer åt recept överallt. Vill jag ha åtkomst offline är det bara att köpa Premium

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 12:59

"Notes" är i sin enkelhet användbart om man vill synka automatiskt (iCloud) mellan Mac och iPhone/iPad. Foldrar, sökning etc.

Skall kika på Pepperplate.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-09 14:30
Ursprungligen av disktant:

Oj vad intresset var svalt, lagar ingen mat efter recept här

Nästan bara när jag bakar och då endast gluten, mjölk och nöt fria recept.

Har några appar med recept annars så söker jag fram på nätet.

Något jag vill ha kvar så sparar jag dessa i Evernote.

I övrigt så gillar jag böcker.

Ursprungligen av disktant:

Hur hanterar du recept i din telefon, surfplatta & dator ?
Jag har letat men inte hittat någon bra lösning för min receptsamling

ville ha något enkelt och lättläst, och framförallt lättredigerat och lättillgängligt
jag körde Evernote ett tag, men avsaknaden av att jag inte kom åt
mina recept överallt fick mig att att skapa en mobilanpassad webbsida i stället

så nu jag kan läsa & redigera recept vart än jag befinner mig utan att behöva installera programvaror
ta en titt på Betan och kom gärna med tips och ideér

iPadrecept

Annars kan man titta på http://macgourmet.com och dess iOS dito.

1
Bevaka tråden