Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken codec ska man använda när man är klar i FCP X?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är rätt ny på banan med FCP X och har sökt runt lite på nätet efter ett svar, även här. Men inte hittat något angående om vilken codec man ska välja för bästa kvalité efter man är klar med en film i FCP X. Filmen kommer visas på en stor bild och man vill ha så bra bild och ljud som möjligt. Apple Prores 422 verkar ju rätt knepigt då filen blir extremt stor.

Filmen är i 1080p Med 29 fps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-23 08:53

Stor bild?
Biograf,1920x1080, projektor 720p?

Hur, youtube, Ipad retina för att sen AirPlay till Apple tv.

Som beskrivet det beror på förutsättningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-23 10:47

Som "arkiv" fil är ProRes 422 / 422HQ bra alternativ.

Som "visningsfil" beror det helt på var / hur du ska visa det. Ett par exempel på vad vi kör ut:

- 1920x1080p25 20.0 Mbps H264 för YouTube / Vimeo
- 1280x720p25 10.0 MBps H264 för YouTube / Vimeo

- 1920x1080p25 10.0 Mbps H264 för dator / mobil
- 1280x720p25 7.5 MBps H264 för dator / mobil
- 1024x576p25 3.0 Mbps H264 för dator / mobil
- 1024x576p25 3.0 Mbps WMV9 för dator / mobil

- 768x432p25 1.5 Mbps H264 för mail
- 768x432p25 1.5 Mbps WMV9 för mail

Att vi kör 2X bitraten till YouTube och Viemo är då dessa tjänster kodar om filmerna igen. Där kör även ex. keyframes var 25:e istället för 50:e bildruta samt CBR-bitrate kontra 2-Pass VBR.

Det kommer vara en väldigt stor projektor, ca 3-4 m bred bild. Upplösningen är 1920x1080 och de körs i 1080p. Jag kommer lägga in filen på en dvd skiva eller ha kvar den i datorn och spela upp där ifrån.

Hur är det med DVCPRO HD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 01:05

DVCPRO HD är ett ok format. Det finns en variant av ProRes som matchar denna i bitrate men är full-raster vilket är trevligt.

Vad är full-raster?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 11:59

Ah, DVCPROHD filmar "full HD" i formatet 1440x1080 pixlar som dras ut till 1929x1080 vid uppspelning. Full-raster HD är 1920x1080 vilket ProRes kan jobba i. Potentiellt får du lite oskärpa på bredden med DVCPROHD vid sättning av grafik framför allt. Enligt uppgift jobbar även FCPX dåligt med format som inte är "square pixel" (dvs ett format som likt DVCPROHD måste "dras ut" vid uppspelning). Jag har sett det när jag gjort PAL-tester programmet. Saker blir aningen luddiga.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ah, DVCPROHD filmar "full HD" i formatet 1440x1080 pixlar som dras ut till 1929x1080 vid uppspelning.

Pratar vi om ett anamorft format alltså? Kan inte mycket om det här - men funkar det som på 35:an, men med digital konvertering istället för lins? Vad är poängen med att använda anamorft i digitala sammanhang?

Ah okej tack för förklaringen! Men jag tänkte på Apple prores hade någon liknande i samma bitrate... problemet var att filen blev otroligt stor i Apple Prores 422 kan man använda sig av Apple Prores 422 (LT) då eller vilken rekommenderar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 14:36

Jag tror LT är en 100 Mbit codec likt DVCPROHD. LT börjar blir ganska komprimerad men har man tajt med plats är smällen man får ta.

ProRes 422HQ ligger om jag inte minns fel på 220 Mbit och ProRes 4444 på 330 Mbit. ProRes 422 lär således ligga kring 150 Mbit kan jag tänka mig.

Notera att en vanlig film man "rippar" ofta ligger under 10 Mbit, ibland neråt 5 Mbit. Dock är det rena visningskopior ofta av grym kvalité på originalet. ProRes 422 LT blir således uppåt 10-20X större men då jobbar du med ett helt annat typ av format.

Okej tack så mycket Erik för svaren! Nu hänger jag med lite bättre på hur det fungerar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-04 18:57

I DVCPRO HD-fallet kör man 1440x1080 eller 960x720 för att spara bandbredd. 1920x1080 är 1.33 gånger så många pixlar som 1440x1080. Man sparar alltså massor av plats.

Jag tror även 1440-formatet kommer från HDCAM-tiden där Sony kunde köra flera SD-sensorer för att bygga ett billigt HD-system.

En fråga som dök upp nu är varför HDV/XDCAM HD 25Mbps blir en större fil än XDCAM HD 35 Mbps, borde det inte vara tvärtom då det blir fler Mbps på den senare? På den senare får jag 1,8 GB och den codecen 2,67 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-15 18:29
Ursprungligen av Palle1985:

En fråga som dök upp nu är varför HDV/XDCAM HD 25Mbps blir en större fil än XDCAM HD 35 Mbps, borde det inte vara tvärtom då det blir fler Mbps på den senare? På den senare får jag 1,8 GB och den codecen 2,67 GB.

Det var mycket märkligt. Har du exakt samma film / ljud?

MÖJLIGEN är en av dem VBR och blir därför mindre men den verkar konstigt.

Ja det är exakt samma film. Har sparat ner filmen i olika codec just bara för att se hur stora de blev och upptäckte detta. VBR? Vad är det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-16 12:10

Variable Bit Rate

Ah okej tack

1
Bevaka tråden