Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge nytt liv åt gammal MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Och på min gamla, urgamla, mbp har batteriet totalt gett upp så den går inte att starta och frugan har en dvd instoppad. Hur hottar jag upp den?

Grytunderlägg?

Ursprungligen av Adrian B:

Grytunderlägg?

Det intressanta är att den (och detta är sanning) kom igång igen efter det att jag köpt en ny 13" retina...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det intressanta är att den (och detta är sanning) kom igång igen efter det att jag köpt en ny 13" retina...

Hjälpte det o använda den som grytunderlägg? Som en defibrillator ungefär?

Okej tack så hemskt mycket för hjälpen!

Tjena! Svinbra artikel, håller på att beställa alla delar just nu. Jag sitter med en mid 2010 MBP 7,1, har just nu ram: 4 GB 1067 MHz DDR3, alltså standard. Tänkte köpa Corsairminnet som rekommenderades där uppe men har börjar få andra tankar efter att ha läst att vissa upplever dom som instabila osv. Jag kör ofta många tunga program samtidigt, Photoshop, final cut, logic pro mm, så behöver ett stabilt ram som inte kastar in handduken om det börjar bli jobbigt. Skulle Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple) fungera i min dator? Är fan helt noob på datadelar, så ledsen att jag ber om att få hålla er i handen.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-28 12:01
Ursprungligen av Simon Lundgren:

Tjena! Svinbra artikel, håller på att beställa alla delar just nu. Jag sitter med en mid 2010 MBP 7,1, har just nu ram: 4 GB 1067 MHz DDR3, alltså standard. Tänkte köpa Corsairminnet som rekommenderades där uppe men har börjar få andra tankar efter att ha läst att vissa upplever dom som instabila osv. Jag kör ofta många tunga program samtidigt, Photoshop, final cut, logic pro mm, så behöver ett stabilt ram som inte kastar in handduken om det börjar bli jobbigt. Skulle Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple) fungera i min dator? Är fan helt noob på datadelar, så ledsen att jag ber om att få hålla er i handen.

Alla är vi nybörjare någon gång

Kingston har gott rykte och de kretsarna ska fungera utmärkt vad jag vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-29 07:28
Ursprungligen av mattem:

Alla är vi nybörjare någon gång

Kingston har gott rykte och de kretsarna ska fungera utmärkt vad jag vet.

Samt Crucial.

Ursprungligen av Simon Lundgren:

Tjena! Svinbra artikel, håller på att beställa alla delar just nu. Jag sitter med en mid 2010 MBP 7,1, har just nu ram: 4 GB 1067 MHz DDR3, alltså standard. Tänkte köpa Corsairminnet som rekommenderades där uppe men har börjar få andra tankar efter att ha läst att vissa upplever dom som instabila osv. Jag kör ofta många tunga program samtidigt, Photoshop, final cut, logic pro mm, så behöver ett stabilt ram som inte kastar in handduken om det börjar bli jobbigt. Skulle Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple) fungera i min dator? Är fan helt noob på datadelar, så ledsen att jag ber om att få hålla er i handen.

Har kört Corsair på mina 3 senaste MBPs utan problem. Har dock ej testat vid fullmåne

Nej, det var lite skumt. Batteriet vägrade ta laddning och den gick inte heller att köra utan batteri (direkt med laddaren). Men efter det att jag lät den sitta i laddaren i 2 dygn så helt plötsligt var batteriet laddat och datorn gick också att köra utan batteri och enbart på laddaren.

Begriper inte vad som hände men nu har jag i alla fall en ny retina också förutom fruns mellanvariant (Macbook 13")

Tack för alla tips, extremt hjälpsamt! Har beställt alla delar nu förutom en andra hårddisk att stoppa där dvdbrännaren sitter. Tänkte gå rakt på och beställa WD Scorpio black 7500 som tipsades om i artikeln. Skulle precis beställa när jag googlade en snabbis och hittade ofantligt många och långa trådar på olika forum världen över där det beskrevs stora problem med denna hårddisk i MPB mid 2009. Problemen var att hdn ofta frös, badbollsscenarion och annat som gjorde den i princip obrukbar. Jag sitter dock på en 7,1 från Mid 2010. Någon som upplevt eller hört talas om problem med nämnda hårddisk i nämnda mbp? Sökte runt här på forumet och hittade inget vid första anblick som berörde problemet.

Ursprungligen av Simon Lundgren:

Tänkte gå rakt på och beställa WD Scorpio black 7500 som tipsades om i artikeln. Skulle precis beställa när jag googlade en snabbis och hittade ofantligt många och långa trådar på olika forum världen över där det beskrevs stora problem med denna hårddisk i MPB mid 2009. Problemen var att hdn ofta frös, badbollsscenarion och annat som gjorde den i princip obrukbar. Jag sitter dock på en 7,1 från Mid 2010. Någon som upplevt eller hört talas om problem med nämnda hårddisk i nämnda mbp? Sökte runt här på forumet och hittade inget vid första anblick som berörde problemet.

Jag har den hårddisken och jag har inte haft några sådana problem alls, ta i trä (jag har en MBP 17 från början av 2009). Men däremot önskar jag att den var lite tystare. Inte som att den låter jättemycket, men jämfört med en knäpptyst SSD så hörs den ändå märkbart.

Jag önskar jag hade råd med två stycken SSD på 500 GB, det vore grymt... och när jag ändå drömmer önskar jag fred på jorden också

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-13 22:02

Tack för artikeln! Inspirerades att uppgradera min 13 tums mid 2009 Macbook Pro (den lite snabbare modellen med 2,53 Ghz core 2 duo, 4 Ram och 256 Mb NVIDIA GeForce 9400M, 256 Gb HD). Har precis installerat en Samsung 840 250 Gb och 2x4 GB RAM (Kingston). Följde instruktionerna från iFixit och hela operationen var väldigt enkel. Speglade ej min gamla HD utan kopierade manuellt filer till en usb-disk och gjorde sedan en ren installation från usb-sticka. HDn hittades direkt och läser 265 Mb/s och skriver 205 Mb/s jämfört med 60 Mb/s förut, den förhandlade länkhastigheten i systeminfon sägs vara 3mbit så disken verkar fungera bra med en SATA2-kontroller. Operativsystemet känns mkt rappare i boot, multitasking, start av program och hela uppgraderingen gick på 2000 kr och jag är förstås nöjd att kunna hålla min gamla mac i liv en stund till.

Nytt liv åt MacBook

Hej Adrian och tack för super bra tips. Precis det jag behövde, men nu ca 4 år efter du har skrivit den. Det jag undrar är om det är samma komponenter som kan rekommenderar idag. I mitt fall gäller det MacBook pro 13" tidig 2011. Har haft 500gb som jag tror är trasig efter en olycka och därmed inget jag kan klona från.

Tacksam för tips om du har tid.
MVG
Serhat

Ursprungligen av Serhat:

Hej Adrian och tack för super bra tips. Precis det jag behövde, men nu ca 4 år efter du har skrivit den. Det jag undrar är om det är samma komponenter som kan rekommenderar idag. I mitt fall gäller det MacBook pro 13" tidig 2011. Har haft 500gb som jag tror är trasig efter en olycka och därmed inget jag kan klona från.

Tacksam för tips om du har tid.

Kul att mina gamla artiklar fortfarande kan vara till nytta I stora drag gäller samma rekommendationer som tidigare.

Vad gäller SSD har det förstås hänt mycket på 4 år och i dagsläget kan man få betydligt större lagringsutrymme lägre pris. Jag tror även kvalitén överlag blivit rätt bra, så man kan nästan köpa vilken SSD som helst från ett känt märke och bli nöjd. Samsungs serie "850 EVO" är nog bland den populäraste, och kanske den jag skulle fundera på själv. Men som sagt, jag tror alla stora märken är bra.

Vad gäller kit för byte så skulle jag köpa från tyska Hardwrk igen, utan att tveka. Jag har faktiskt gjort det igen efter artikeln skrevs och var lika nöjd då. Med deras kit följer också verktyg med, så jag tror inte man måste köpa några extra utöver dem. (Kan hända att det finns fler alternativ på marknaden nu, men det är mer än jag har koll på i så fall.) Och precis som då är iFixits guider utmärkta att använda för extra hjälp, utöver instruktionerna som följer med.

(Jag kan passa på att ge en liten känga åt Apple för att det inte längre går att ge nytt liv i en några år gammal Mac på samma sätt, då allting är fastlött eller har specialkontakter. Jag har numera en MacBook Pro från 2013 och den är supertrevlig och tunn och fin, men jag kommer nog aldrig kunna ge den extra liv på samma sätt som det gick med äldre Macar.)

Bevaka tråden