Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant är att min grabb som fick min 4S upplever dålig batteritid men jag kände inte att jag hade sådana problem... det kan ju vara så att jag alltid har haft telefoner med dålig batteritid och bara accepterat det eller så hände det något när han gjorde restore på telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 14:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant är att min grabb som fick min 4S upplever dålig batteritid men jag kände inte att jag hade sådana problem... det kan ju vara så att jag alltid har haft telefoner med dålig batteritid och bara accepterat det eller så hände det något när han gjorde restore på telefonen.

Men det kan väl vara någon app också som han använder som drar mycket batteri även när den stängts ned?

Givetvis, men han upplever en försämring från den 4:a som han hade tidigare och som han återställde till min 4S. Nåväl, vi får felsöka - men det är jobbigt på distans:)

När jag har siri på så är batteritiden lite snål, men om jag avaktiverar siri så är den rätt bra.

Börja först med att bara starta om den. Jag har också råkat ut för liknande saker ibland. Det är någon app som löpt amok och äter upp alla CPU cykler. Det brukar lösa sig med en omstart

det är inte normalt med använd tid=vänteläge (vänteläge är ju samma sak som totaltid)

Jag har återställt den helt återskapar inte från någon säkerhetkopia bara öppnar kontakter och bilder via icloud!! vad kan felet vara ?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-26 18:48
Ursprungligen av Adrian Cosic:

Jag har återställt den helt återskapar inte från någon säkerhetkopia bara öppnar kontakter och bilder via icloud!! vad kan felet vara ?

Ring Apples Support och felanmäl den.

Plockade bort min iPhone 5:a från laddning vid 100% för 3 timmar sen. 30 minuters användning med slösurf och annat, standby på 2 timmar och 28 minuter ger en förbrukning på 5%.

Då får jag påpeka att jag även kör iOS 6.1 beta 2 som är ofantligt mycket snällare mot batteriet än tidigare versioner av iOS!

Ursprungligen av g0tr00t:

Plockade bort min iPhone 5:a från laddning vid 100% för 3 timmar sen. 30 minuters användning med slösurf och annat, standby på 2 timmar och 28 minuter ger en förbrukning på 5%.

Då får jag påpeka att jag även kör iOS 6.1 beta 2 som är ofantligt mycket snällare mot batteriet än tidigare versioner av iOS!

Operatör? Några kritiska buggar i Beta 2?

Ursprungligen av grenhall:

Operatör? Några kritiska buggar i Beta 2?

Finns ett par störande som man råkat ut för, dock är de inrapporterade till Apple. Men inga sådär allvarliga som jag råkat ut för.

Kan även nämna att jag under söndagskvällen ladda upp min iPhone 5 till 100%, kopplad loss den och sen körde GPS aktivt från ~ 21.45 till 00.20 drygt. Under dessa timmar då jag körde GPS aktivt så försvann drygt 20% batteri, vilket är helt försvarbart då GPS drar mycket batteri.

Så batteritiden har blivit bättre i beta 2:an!

Hej även jag har en stora problem med min Iphone 5, vill gärna testa att återställa den.
Utan att återskapa från nån säkerhetskopia, men ändå behålla mina appar och kontaker hur går man tillväga?
Jag har ett icloud konto ska tilläggas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-26 17:34

Har du synkat in kontakterna i samma iCloudkonto och du har hämtat ner apparna med samma konto, är det bara att Återställa den, och sedan logga in med iCloudkontot när den startar upp. Kontakter går rätt fort, apparna kan ta några timmar innan de laddas ner igen.

Ursprungligen av kenjon:

Har du synkat in kontakterna i samma iCloudkonto och du har hämtat ner apparna med samma konto, är det bara att Återställa den, och sedan logga in med iCloudkontot när den startar upp. Kontakter går rätt fort, apparna kan ta några timmar innan de laddas ner igen.

Hej har återställt den nu valde att bara ta hem kontakterna, och laddade hem alla appar igen får vi se om det hjälper.
Tack för hjälpen kenjon!

Hej vad tycker ni om min batteritid?
Jag själv är inte så nöjd i alla fall, har bara kört 3G inget wifi överhuvudtaget.

Lät den ligga inatt också från 00:40 till 09:40 då gick den ner från 35% till 27%.

Du kommer upp i 6 timmar innan det är slut.

9h standby ger en minskning 7%. Jag tror att jag brukar liggar däromkring själv

Vad vill du ha för värden för att vara nöjd?

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kommer upp i 6 timmar innan det är slut.

9h standby ger en minskning 7%. Jag tror att jag brukar liggar däromkring själv

Vad vill du ha för värden för att vara nöjd?

Nej lite mer hade jag väll förväntat mig, man ser på andra som lagt upp sina värden vissa är ju uppe i 7-8 timmar användning.
Sen ligger dom på en 1-2 dagar standby.

No comments...
Ingenting avslaget, allt som jag brukar ha det, push, wifi, 3G data, platstjänster, etc

Ursprungligen av BlackSmp:

No comments...
Ingenting avslaget, allt som jag brukar ha det, push, wifi, 3G data, platstjänster, etc

[ATTACH="CONFIG"]36668[/ATTACH]

Är siffrorna ovan med användning mer eller mindre uteslutande på wifi? Där får jag också i närheten av dessa siffror. Det är på 3G jag har allvarliga problem.

Fick min telefon utbytt på fem minuter hos Apple i Täby idag. Genius förklarade att fler haft dessa problem och att ett byte av telefon hade hjälpt. Batteritider under användning på mindre än fyra timmar är inte normalt enligt honom.

Jag har nu startat upp den nya telefonen helt utan att logga in i iCloud. Jag har inte laddat ner en enda app. Tänker använda den som den levereras från Apple, bara för att testa.

Mina initiala tester visar på samma dåliga batteritid på 3G. Runt fyra timmar. (11% på 26 min, lätt surf).

Känner dock att jag vill köra ett par laddningscykler innan jag dömer ut den, även om det inte skulle behövas enligt det Genius jag pratade med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 19:21
Ursprungligen av Sperious:

Är siffrorna ovan med användning mer eller mindre uteslutande på wifi? Där får jag också i närheten av dessa siffror. Det är på 3G jag har allvarliga problem.

Fick min telefon utbytt på fem minuter hos Apple i Täby idag. Genius förklarade att fler haft dessa problem och att ett byte av telefon hade hjälpt. Batteritider under användning på mindre än fyra timmar är inte normalt enligt honom.

Jag har nu startat upp den nya telefonen helt utan att logga in i iCloud. Jag har inte laddat ner en enda app. Tänker använda den som den levereras från Apple, bara för att testa.

Mina initiala tester visar på samma dåliga batteritid på 3G. Runt fyra timmar. (11% på 26 min, lätt surf).

Känner dock att jag vill köra ett par laddningscykler innan jag dömer ut den, även om det inte skulle behövas enligt det Genius jag pratade med.

En vän till mig som köpte en iPhone 5 klagade på mycket sämre batteritid jämfört mot hans iPhone 4.
Men nu efter några veckors användande så säger han att den har förbättrats markant.
Han har Halebop som operatör och där vi bor har vi bra mottagning och det verkar som det är avgörande för batteritiden.

Ursprungligen av lappen71:

En vän till mig som köpte en iPhone 5 klagade på mycket sämre batteritid jämfört mot hans iPhone 4.
Men nu efter några veckors användande så säger han att den har förbättrats markant.
Han har Halebop som operatör och där vi bor har vi bra mottagning och det verkar som det är avgörande för batteritiden.

Korrekt.

Jag satt på en arbetsplats med väldigt trist täckning. Tänkte testa lite så jag laddade telefonen fullt och körde sedan Spotify-streaming i ungefär 4 1/2 timme innan telefonen gav upp. Har aldrig känt på en så varm telefon förut.

Igår satt jag däremot på både wifi och 3G då jag streamade i kanske 3-4 timmar. Hade en användningstid på 8h och 15 min och 3% kvar så jag hade kunnat klämma ur ytterligare en timme iaf. Men det blev försent. På den tiden hade jag också 1dag och 14 timmar standby.

Men det svänger oerhört från dag till dag känner jag.

Grejen med min användning var snarare att det såg ut så här i morse när jag vaknade och tittade på telefonen när jag ovanligt nog inte hade laddat den över natten utan laddat den på kvällen före

Ursprungligen av BlackSmp:

Grejen med min användning var snarare att det såg ut så här i morse när jag vaknade och tittade på telefonen när jag ovanligt nog inte hade laddat den över natten utan laddat den på kvällen före

[ATTACH="CONFIG"]36672[/ATTACH]

Fast det där tyder bara på att du har något som körs typ hela tiden. Inte att du har reell användningstid på 7h.

Tack för upplysningen, du tror inte att jag begrep det?

Ursprungligen av BlackSmp:

Tack för upplysningen, du tror inte att jag begrep det?

Nej eftersom du inte skrev något om det så trodde jag inte det.

  • Medlem
  • Där jag somnar
  • 2012-11-28 22:05

Så här såg det ut idag när jag la den på laddning inför natten. Har då innan återställt den och inte aktiverat eller laddat ner något app.

Så ska slå på saker undan för undan och se vad som händer. Min spontana gissning nu är att det verkar vara något app som orsakar den dåliga batteritiden.

Ursprungligen av Mobe:

Så här såg det ut idag när jag la den på laddning inför natten. Har då innan återställt den och inte aktiverat eller laddat ner något app.

Så ska slå på saker undan för undan och se vad som händer. Min spontana gissning nu är att det verkar vara något app som orsakar den dåliga batteritiden.

Du har inte aktiverat iCloud ser jag. Inga mailkonto eller liknande heller?

Har du haft din telefon länge?

  • Medlem
  • Där jag somnar
  • 2012-11-29 05:22
Ursprungligen av grenhall:

Du har inte aktiverat iCloud ser jag. Inga mailkonto eller liknande heller?

Har du haft din telefon länge?

Korrekt inget är aktiverat än, slår på icloud idag och har haft telefon sen 28:e sep

Ursprungligen av Mobe:

Så här såg det ut idag när jag la den på laddning inför natten. Har då innan återställt den och inte aktiverat eller laddat ner något app.

Så ska slå på saker undan för undan och se vad som händer. Min spontana gissning nu är att det verkar vara något app som orsakar den dåliga batteritiden.

Vad förväntar du dig? väntetid 2 DAGAR!! Hade du inte haft några som helt appar som sökt internet hade jag kanske tyckt det var dåligt. Lät en 3gS ligga utan SIMkort och wifi avstängt, den höll i en vecka.

Varför har alla i denna tråden så jävla stort problem med att köpa en extra laddare? Klart att några kan ha problem med batteritiden men smartphones överlag drar mycket batteri, t.ex. så behöver ip5 kanske laddas 2ggr om dagen om du använder den?? konstigt...

Ursprungligen av wilhelmsson:

Vad förväntar du dig? väntetid 2 DAGAR!! Hade du inte haft några som helt appar som sökt internet hade jag kanske tyckt det var dåligt. Lät en 3gS ligga utan SIMkort och wifi avstängt, den höll i en vecka.

Varför har alla i denna tråden så jävla stort problem med att köpa en extra laddare? Klart att några kan ha problem med batteritiden men smartphones överlag drar mycket batteri, t.ex. så behöver ip5 kanske laddas 2ggr om dagen om du använder den?? konstigt...

För att alla kanske har ett jävla problem med att telefonen håller sämre än dess före-föregångare? Köp du 10 extra laddare och ha överallt.

För att vara mer konkret så har jag tillsammans med en kollega, med Telia som operatör, jämfört tider idag.

Dåliga batteritider = >4h användning och >12 h standby samtidigt är just vad jag skrev. Dåligt batteri. Lämna in.

För övrigt så är det användningssätten som styr i största utsträckning.

Jag ringer och använder min telefon mer än min kollega som mest sms:ar och lyssnar på iPod / Podcasts. Därmed har jag fått sämre batteritid.

Kan tyckas självklart men eftersom sååååå många haft 10-11h användning så drar jag slutsatsen, efter 1 returnerad telefon, att det är tre anledningar till att man inte når upp till 10h användning.

1. Fler datahungriga appar än den du jämför med
2. Ett annat användningssätt, dvs. Facebook vs. iPod
3. Mer 3G-användning än jämförande enhet

Något som kan spara batteri är att stänga av WiFi om ni inte är anslutna till ett nät. 3G+WiFi verkar vara den enskilt största svagheten hos iPhone 5.

Nu blev det nog många självklarheter i detta inlägg men efter 1 månad med tester av alla dess olika slag så är det min slutsats.

Synpunkter på det kan ni kontakta min PR-avdelning angående.

Ursprungligen av grenhall:

För att alla kanske har ett jävla problem med att telefonen håller sämre än dess före-föregångare? Köp du 10 extra laddare och ha överallt.

För att vara mer konkret så har jag tillsammans med en kollega, med Telia som operatör, jämfört tider idag.

Dåliga batteritider = >4h användning och >12 h standby samtidigt är just vad jag skrev. Dåligt batteri. Lämna in.

För övrigt så är det användningssätten som styr i största utsträckning.

Jag ringer och använder min telefon mer än min kollega som mest sms:ar och lyssnar på iPod / Podcasts. Därmed har jag fått sämre batteritid.

Kan tyckas självklart men eftersom sååååå många haft 10-11h användning så drar jag slutsatsen, efter 1 returnerad telefon, att det är tre anledningar till att man inte når upp till 10h användning.

1. Fler datahungriga appar än den du jämför med
2. Ett annat användningssätt, dvs. Facebook vs. iPod
3. Mer 3G-användning än jämförande enhet

Något som kan spara batteri är att stänga av WiFi om ni inte är anslutna till ett nät. 3G+WiFi verkar vara den enskilt största svagheten hos iPhone 5.

Nu blev det nog många självklarheter i detta inlägg men efter 1 månad med tester av alla dess olika slag så är det min slutsats.

Synpunkter på det kan ni kontakta min PR-avdelning angående.

Jag har 4 laddare till min iPhone 5 faktiskt.

Det här med att jämföra med en annan IP5, hur kan ni ens tänka så? Du säger det ju själv, ni använder den olika tider och med olika appar. Hur ska ni då kunna ge en rättvis jämförelse?

Har du mindre än 4 timmar användande av IP5 tycker jag helt klart att du antingen använder din mobil extremt(internetdelning, samtal och gps samtidigt) annars kan du väl alltid försöka få den utbytt på garantin. Har själv varit med om 4timmars batteri sen slut på min IP5 men så som jag använde den vid tidpunkten är det inte så himla konstigt. Tog fram en laddare och började ladda min IP5, THAT'S IT!

KÖP LADDARE!!!

(detta är självklart inte menat endast till dig "grenhall")

Bevaka tråden