Ju mer jag letar info på nätet desto mer förvirrad blir jag. Söker ett 3D program för att designa en kaross till en bil. Tips?
SketchUp: Gillar inte gränssnittet och tycker programmet generellt är tungjobbat.
DraftSight: 2D med väldigt lite 3D
Kanske helt fel för dig och definitivt inte gratis, men kika på svenska TouchCAD (ja, jag är delaktig i utvecklingen av programmet). Ursprungligen utvecklat för båtdesign, så formkontroll i 3D finns i överflöd och slår det mesta i CAD-väg.
Senast i går kväll körde amerikanska Professional Boat Builder en snabbduell (rita en båt på max en halvtimme utan förberedelser) mellan en designer som körde TouchCAD och en annan som körde FastShip. TouchCAD fick 100% (??!!) av publikrösterna.
Båten är till 100% modellerad i TouchCAD, bortsett från själva renderingen och bilden ligger ungefär tre arbetsdagar in i projektet. Båten kommer att byggas under nästa år.
De övriga bilderna visar andra modeller skapade i TouchCAD. Bilen är bara en skiss som jag gjorde på kul. Ballongen är dock ett riktigt projekt, som tog tre arbetsdagar att modellera från några enkla skisser från kunden till färdiga skärfiler och monteringsinstruktioner. Totalt är det över 400 kvm duk distribuerat över 246 utbredda delar.
Lundström Design, TouchCAD