Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej Itunes 11

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dockland:

"icloud kommer ihåg vart du var i en film eller tv-serie." Ni måste väl ändå menat "var" i filmen, Inte "vart"?

Tack för påpekandet, men som du ser har någon hunnit före dig här ovanför i kommentarerna.

Citat:
  • Spela musik från Icloud. Allt du köpt som lagras i molnet syns i Itunes. Dubbelklicka för att spela eller hämta en kopia till datorn.

Så vi får äntligen iTunes i iCloud?

Kan man ändra storlek på omslagen?
Minispelaren är det bästa, jättebra att man kan söka och lägga till låtar utan att öppna hela fönstret.

Det verkar inte gå att ha fler fönster öppnade längre. Jag brukade dubbelklicka upp spellistan "Senast tillagda" i ett eget fönster. Det var ett praktiskt sätt att snabbt kunna hitta på nya låtar utan att bläddra runt i huvudfönstret.

Kan någon verifiera om det bara är ett fönster som gäller nu?

"iTunes eller Itunes" kan nu diskuteras här: http://www.99mac.se/99lounge/300480-itunes-itunes.html

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 12:52

Om någon missat det kan man få tillbaka gamla "sidebar" vyn under menyn "View" > "Show Sidebar".

Klickar man på omslaget i minispelaren så får man upp det i jätteformat med kontroller för iTunes som blir synliga vid "mouseover" i underkanten

  • Medlem
  • 2012-11-30 14:05

Jag har länge sökt efter något tillägg eller program som visar mer albumart, jag rippar alla mina vinyler och kassetter och skulle tycka det var trevligt att bläddra i texthäften och dylikt. För en stund blev jag glad och trodde att "galleri" som man ser när man väljer artist skulle göra just det, men det verkar inte riktigt funka så?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 15:30
Ursprungligen av Spata:

Jag har länge sökt efter något tillägg eller program som visar mer albumart, jag rippar alla mina vinyler och kassetter och skulle tycka det var trevligt att bläddra i texthäften och dylikt. För en stund blev jag glad och trodde att "galleri" som man ser när man väljer artist skulle göra just det, men det verkar inte riktigt funka så?

Om det finns bilder under galleri är helt upp till artisterna att lägga dit vad jag förstått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 14:46

Du kanske kan hitta något verktyg för att göra egna "iTunes LP" filer?

Apple - iTunes - iTunes LP and iTunes Extras

Hur är det med skivbränning? Det har tidigare gömts undan en del, är rädd att det plockats bort helt nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 17:15

Enligt iTunes Help Center finns fortfarande funktionen kvar.

"Create your own CDs and DVDs"

Ursprungligen av Erik.dv:

Enligt iTunes Help Center finns fortfarande funktionen kvar.
"Create your own CDs and DVDs"

Kom på att programuppdatering petade in nya iTunes på min nya MacBook i morse, så jag kunde kolla där.
Bränning finns kvar, men syns inte i menyn förrän man kopplat in sin externa CD/DVD-brännare. Déjà vu 1998

  • Medlem
  • 2012-11-30 23:40

Kan någon hjälpa mig var jag kan hitta att ladda ner näst senaste 10.7 istället? Vill ej köra denna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-01 10:25

Kommer ta ett tag att vänja sig vid nya iTunes... att stanna kvar i en gammal version är inte ett alternativ även om man velat det då det kommer vara mer bökande än man får ut av det.

Måste säga att jag INTE gillar hur dom lagt upp nya iTunes... jag gillar albumläget men det är ju för f*n helt värdelöst att de tagit bort coverflow för listan över låtar och spellistor... jag vill ju kunna se albumomslaget när jag har en spellista igång. (Vet att det går att klicka på det lilla omslaget för att få fram ett stort "löst hängande omslag" men jag vill ha det inbakat i samma fönster som spellistan...

*suck*

Det verkar som att det går utför för Apple gällande mycket nu när Steve inte längre håller i trådarna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-01 10:32

...ofärdigt är det också då jag får frysningar i iTunes hela tiden. Klickar på tex en artist sen tar det kanske 15-20-30 sekunder innan det går att nå programmet igen. Värdelös SKIT!

Har precis nedgraderat till 10.7 så nu är jag lugn igen, men detta är min input angående 11:an:

J*vligt viktigt (för mig):

• Jag har lagt ned mycket tid på att lägga till kommentarer på många av mina låtar (bonuslåt, live, inspelningsdatum, ursprungsalbum etc., sånt jag inte vill skräpa ned låttiteln med, men ändå ha koll på.), denna information är nu omöjlig att se så länge man inte använder sig av listvyn. Och i listvyn kan man inte längre dela upp per album, eller ens visa skivomslag, det är bara en stor röra av text.

• På en liten 13"-skärm är det nya Helvetica-typsnittet alldeles för stort och otydligt. Vill man visa många kolumner listvyn krävs en stor skärm för att textmassan ska bli luftig. Har man många spellistor som ligger i mappar och undermappar så kommer nu sidofältet bli extremt brett om man ska ha en chans att se all text.

• Låt oss i alla fall välja att använda de gamla list-/album-vyerna, låt oss kunna minska storleken på texten och låt oss ha möjligheten att kunna visa saker som kommentarer, format, bit-hastighet etc. även på andra ställen än den kassa listvyn.

Mindre viktigt;

• Alldeles för mycket vitt (precis som iTunes store), det är snyggt, men otydligt.

• Att man MÅSTE dela med sig information om sitt bibliotek för att kunna aktivera automatiskt nedladdning av skivomslag?!

• Nedladdningar lägger sig i ett separat fönster?! Som dessutom envisas med att lägga sig i bakgrunden om man kör fullskärmsläge. Varför inte ett pop-up-fösnter likt Safari (och andra delar av iTunes för den delen)?

• Det går inte längre att ändra storleken på skivomslagen i albumvyn.

Iakttagelse:

• Om fönstret är för litet kan man inte på något sätt komma åt inställningarna för alla sektionerna på sin iOS-enhet, vissa dols utan möjlighet att scrolla.

+ alla jäkla buggar, crashar.

Har varit Apple trogen sedan 1991 och sällan gnällt, men först Lion, sedan Mountain Lion och nu iTunes 11 - dessa har på många sätt varit jävligt irriterande. En illavarslande trend.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-03 12:43
Ursprungligen av supertoom:

• Att man MÅSTE dela med sig information om sitt bibliotek för att kunna aktivera automatiskt nedladdning av skivomslag?!

Hur hade du tänkt att det skulle fungera om du inte delar med dig information? Om inte annat behöver de ju veta artist och låtnamn

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 12:35

Jag måste säga att det är kul att se det är någon som använder iTunes riktiga potential och utnyttjar många av dess funktioner.
Men troligtvis så använder inte ens 1% av användarna så många funktioner som du och Apple vet det och då hamnar du i kläm.
Apple vill nog göra iTunes lättare att använda men det förklarar inte varför dom tar bort vissa funktioner.

Citat:

• Att man MÅSTE dela med sig information om sitt bibliotek för att kunna aktivera automatiskt nedladdning av skivomslag?!

Jag använder alltid Album Artwork Assistant för att lägga till skivomslag i mp3-filerna.

Nej visst är det så, nu börjar de ta bort funktioner för att göra det simplare för den vanliga användaren, synd bara att de inte kunde låta de gamla funktionerna finnas kvar som ett tillval. Men vi såg ju redan i Lion att det är den vägen som Apple vill gå. Sen fick de ge efter och återinföra vissa saker i ML. Det är mitt hopp gällande iTunes också.

Men också att de släpper så ofärdiga produkter? Man kan ju undra vad den extra månaden var till för, om det var något stort som fick strykas i sista stund, eller om programmet var så bedrövligt att de behövde extra tid?

Det tog fem minuter med nya versionen och jag satt och googlade "itunes alternatives"... Tyvärr verkar det inte finnas något vettigt.

Ett program med AirPlay-möjlighet, snyggt upplägg, kraftfulla funktioner för taggning (att kunna smarttagga flera genres, årtal för inspelning, årtal för utgivning t.ex), smarta spellistor etc. Finns det? iTunes är på väg åt fel håll.

Ursprungligen av supertoom:

...om det var något stort som fick strykas i sista stund, eller om programmet var så bedrövligt att de behövde extra tid?

Det behöver inte vara något av de alternativen. Ibland tar utvecklingen bara lite längre tid än man trodde.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 13:22

Jag har iTunes på tre datorer här,Mac Mini,MacBook Pro,MacBook och inte på någon har det kraschat.
En av dom har mer än 930 album och 13000 låtar och det har inte krashat en enda gång.
Men jag förstår din frustration när du använder så många funktioner och nu inte längre har tillgång till dom.
Hoppas det löser sig för dig.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-12-01 16:01

Cover Flow - Var det inte så att Apple blev stämda av ett patenttroll för ett par år sedan och fick betala för att använda det och därför kanske inte vågat lägga in det i nya versionen alternativt inte tyckte det var lönt att betala licensavgifter för att använda det. Sen blev det överklagat och Apple vann målet alldeles nyss i höst. Kanske kommer Cover Flow tillbaka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 16:34

Måste bara säga att jag verkligen gillar iTunes 11
Kö funktionen,ja jag vet att det fanns en liknande förut,men nu är det så mycket enklare att lägga till enstaka låtar eller hela album i den listan.
Minspelaren är också en välkommen funktion och som kan göra det mesta med t.o.m sätta stjärnor på låtarna.
Man kan välja om det bara ska se ut som en musikspelare eller som tidigare knytpunkten för iPad/iPhone/iPod.
Enligt mig har dom verkligen lyckats att göra om ITunes till det bättre.

Det enda som jag kan tycka är lite olyckligt att man inte kan stänga av Expanded view..jag kan då inte hitta det

Ursprungligen av lappen71:

Måste bara säga att jag verkligen gillar iTunes 11
Kö funktionen,ja jag vet att det fanns en liknande förut,men nu är det så mycket enklare att lägga till enstaka låtar eller hela album i den listan.
Minspelaren är också en välkommen funktion och som kan göra det mesta med t.o.m sätta stjärnor på låtarna.
Man kan välja om det bara ska se ut som en musikspelare eller som tidigare knytpunkten för iPad/iPhone/iPod.
Enligt mig har dom verkligen lyckats att göra om ITunes till det bättre.

Det enda som jag kan tycka är lite olyckligt att man inte kan stänga av Expanded view..jag kan då inte hitta det

Håller med, har kört några timmar idag och gillar den verkligen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 16:56

När vi sen får iTunes Match blir det pricken över i:et

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-02 17:16
Ursprungligen av supertoom:

Har precis nedgraderat till 10.7 så nu är jag lugn igen, men detta är min input angående 11:an:

J*vligt viktigt (för mig):

• Jag har lagt ned mycket tid på att lägga till kommentarer på många av mina låtar (bonuslåt, live, inspelningsdatum, ursprungsalbum etc., sånt jag inte vill skräpa ned låttiteln med, men ändå ha koll på.), denna information är nu omöjlig att se så länge man inte använder sig av listvyn. Och i listvyn kan man inte längre dela upp per album, eller ens visa skivomslag, det är bara en stor röra av text.

• På en liten 13"-skärm är det nya Helvetica-typsnittet alldeles för stort och otydligt. Vill man visa många kolumner listvyn krävs en stor skärm för att textmassan ska bli luftig. Har man många spellistor som ligger i mappar och undermappar så kommer nu sidofältet bli extremt brett om man ska ha en chans att se all text.

• Låt oss i alla fall välja att använda de gamla list-/album-vyerna, låt oss kunna minska storleken på texten och låt oss ha möjligheten att kunna visa saker som kommentarer, format, bit-hastighet etc. även på andra ställen än den kassa listvyn.

Mindre viktigt;

• Alldeles för mycket vitt (precis som iTunes store), det är snyggt, men otydligt.

• Att man MÅSTE dela med sig information om sitt bibliotek för att kunna aktivera automatiskt nedladdning av skivomslag?!

• Nedladdningar lägger sig i ett separat fönster?! Som dessutom envisas med att lägga sig i bakgrunden om man kör fullskärmsläge. Varför inte ett pop-up-fösnter likt Safari (och andra delar av iTunes för den delen)?

• Det går inte längre att ändra storleken på skivomslagen i albumvyn.

Iakttagelse:

• Om fönstret är för litet kan man inte på något sätt komma åt inställningarna för alla sektionerna på sin iOS-enhet, vissa dols utan möjlighet att scrolla.

+ alla jäkla buggar, crashar.

Har varit Apple trogen sedan 1991 och sällan gnällt, men först Lion, sedan Mountain Lion och nu iTunes 11 - dessa har på många sätt varit jävligt irriterande. En illavarslande trend.

Nedladdningar har väl alltid lagt sig separat?

I övrigt tycker jag inte det är så stor skillnad i mitt användande, men då använder jag det mest för iPhone-synk och podcasts.
Lite jobbigt att man måste trycka en extra gång för att få översikt i och med att vänstertabben är borta.

Har dock inte märkt av några buggar eller krascher

Ursprungligen av zappee:

...i och med att vänstertabben är borta...

Gå till menyn Innehåll --> Visa sidofält

Senast redigerat 2012-12-10 12:43

Gillar uppdateringen förrutom buggen att airplay inte håller liv i datorn längre som den gjorde i förra versionen utan nu släcks datorn i vila i sömnläge även om man har en ström uppe. Hoppas på en snabb buggfix om detta, under tiden ligger Caffeine inne för att förhindra avbruten ström.

Bevaka tråden