- anon17418066
- Medlem ●
ok, ja sådant här gör mig smått galen.
speciellt eftersom jag är fruktansvärt okunnig inom detta område.¨
helt sjukt att den kör det analogt isåfall, :S
borde ju vara digitalt by default och analogt by setting..
Ja där e vi helt överens!
En fundering... Har du samma "problem" oavsett vad du spelar upp för filmer? Funderar på om det kan vara kodningen på nån enstaka film bara...
Det kan ju vara intressant å veta vilken signal som kommer till stärkaren om du tex kör musik via iTunes...
Felsök Leta, Felsök....
Ja där e vi helt överens!
En fundering... Har du samma "problem" oavsett vad du spelar upp för filmer? Funderar på om det kan vara kodningen på nån enstaka film bara...
Det kan ju vara intressant å veta vilken signal som kommer till stärkaren om du tex kör musik via iTunes...
Felsök Leta, Felsök....
spelade upp från VLC, Spotify och iTunes (tog ett par olika tv-serier och filmer och låtar) och det står MCH PCM 7.1 hela tiden på förstärkaren när jag trycker på "Display".
när jag spelar upp från xbmc så står det däremot annorlunda.
tog en film med DTS, då står det DTS 5.1 istället.
här är tre bilder på menyerna på förstärkaren som jag kan ändra med HDMI-signal till DVD-ingången.
själv tycker jag att det ser korrekt ut där..
provade även att dra igång xbox360 och där skickar den ut Dolby D 5.1.
sen provade jag min dreambox, där skickar den ut PCM. (hade dock bara TV 6 på då..)
börjar snart gråta av ilska!
hur svårt ska det vara att få all channel stereo när man lyssnar på musik och diverse surround-ljud i t.ex VLC.
(funkar ju i XBMC och Plex)
nej just det.. varför ska något funka överhuvudtaget..
om spotify är öppet och har spelat något (dvs man tryckt på paus) så funkar inte ljudet som det ska i plex..
då blir det inte DTS/DD.
Jag hade också lite meck innan jag fick igång det med samma setup som du (Mini och Onkyo via HDMI). Vill minnas att jag var i Applications->Utilities->Audio Midi Setup och trixade lite. (Engelskt Mac OSX).
Tyvärr minns jag inte alls hur jag fick igång det, men dra en kik där.
jo jag var där och pillade också, slutade med att xbmc inte fungerar längre (blir jäkligt skumt ljud när man drar igång något med dolby digital, typ som brus/borra i betongvägg)
och vart stereo på allt ett tag också..
så från att inte ha något surround-ljud (bara pcm multichannel) har jag gått till att:
1. xbmc är något galet på/korrupt så går inte att installera förrän man öppnat upp gatekeeper (verkar som det ligger korrupta filer någonstans som jag inte hittar) blev så efter jag grejjade i midi-inställningarna och valde surround 5.1 ist för stereo där.
2. får bara stereoljud i plex om spotify är öppet
3. ljudet i xbmc krånglar rejält som jag nämnde.
4. är stereoljud överallt i os x istället för multichannel (om det är bättre eller sämre får väl tiden utvisa)
nu kan jag även lägga till ljudlöst i spel.. (drog igång diablo 3 precis och är helt tyst)
kommer nog inte använda den som "daglig dator". leker bara lite med den då den är ny för att prova den.
men har man betalt runt 10k för något så tycker jag att saker borde fungera bättre än vad det gjort hitills
en sådan simpel sak som att få ljud borde ingå när man köper en mac mini, eller måste man köpa till ljudet?
kommer nog inte använda den som "daglig dator". leker bara lite med den då den är ny för att prova den.
men har man betalt runt 10k för något så tycker jag att saker borde fungera bättre än vad det gjort hitills
en sådan simpel sak som att få ljud borde ingå när man köper en mac mini, eller måste man köpa till ljudet?
Då tycker jag du har betalt ett överpris om du bara ska använda den som mediacenter.
Det som är så konstigt att jag har inte gjort någonting för att få ut det ljud som filerna har.
Jag har bara kopplat HDMI till förstärkaren och talar om för OS X att ljudet ska gå den vägen.
Ingen inställning på förstärkaren förutom att jag talat om för den att den ingång som ska användas är HDMI
Då tycker jag du har betalt ett överpris om du bara ska använda den som mediacenter.
Det som är så konstigt att jag har inte gjort någonting för att få ut det ljud som filerna har.
Jag har bara kopplat HDMI till förstärkaren och talar om för OS X att ljudet ska gå den vägen.
Ingen inställning på förstärkaren förutom att jag talat om för den att den ingång som ska användas är HDMI
haha jag börjar tycka det också nu
ok, ja när jag inte hade gjort några inställningar alls (bara kopplat in hdmi osv) så fick jag PCM 7.1 från mac mini och förstärkaren gav multichannel överallt.
Skapa en ny användare och testa. Det låter som du har rotat till det ordentligt med ljudinställningarna. Om det fungerar med en ny användare så vet du att det är fel i dina inställningar och inte burken/OS X generellt.
tror faktiskt inte det då jag egentligen inte ändrat något i os x. och det jag har ändrat har jag ändrat tillbaka när det inte fungerade.
hur svårt ska det vara att få all channel stereo när man lyssnar på musik och diverse surround-ljud i t.ex VLC.
Problemet är dessvärre inte så "enkelt" men du borde, typ, kunna få till det som du vill.
Program ska som jag förstår det helt kunna styra output av ljud. Det gör att du ex. kan spela upp musik analogt ut eller via optiskt från iTunes men XMBC spelar upp multi-kanal ljud via HDMI. För att krångla till saker kommer din förstärkare tolka det som kommer från enhet X. Eftersom en dator har väldigt många "lager" av inställningar (OS + aktiv mjuvkara) samt att din förstärkare tolkar detta finns minst tre ställen saker kan vara felinställda på.
1. I OSX ljudinställningar kan du styra OS:ets primära eller "default" audio-output.
2. I verktyget "Audio Midi Setup" kan du styra OS:et primära audio-output vilket vissa program kommer följa.
3. I program som Plex kan du själva styra Audio-output till en viss del.
4. Utöver okomprimerat ljud ut (PCM) finns "encodat" ljud (Dolby Digital, DTS, Dolby True HD, DTS-MA m.m.)
5. Utöver okomprimerat ljud i datorn finns även komprimerat ljud (FLAC, AAC, MP3 m.m.)
6. För att göra livet krångligare kan ibland ljud i filmer taggas fel. Du kan ha en kanal i film som taggats "DTS-MA" ex. fast i själva verket är det FLAC-kodat ljud.
7. Dina inställningar i förstärkaren påverkar också hur saker kommer spelas upp.
Så, för att reda ut vad du är ute efter borde lite inställningar kunna lösa allt du söker.
- Ställer du in OS:et på HDMI audio-ouput samt att du i Audio Midi Setup ställer in HDMI-ut på 2ch, 24-bit så kommer alla program per default nyttja stereo ut via HDMI.
- Till din förstärkare kommer ovan ses som en 2ch PCM input. Där kan du ex. ställa in "PCM" på "all channel stereo" om du vill ha fusk surround från en stereo-källa.
- XMBC vet jag inte hur det fungerar men jag antar det fungerar likt Plex. Ställer du där in att ljud ut ska vara 5.1 över HDMI och att din förstärkare stödjer DTS och Dolby så bör alla DTS / DD källor komma ut som 5.1 till din förstärkare.
- I din förstärkare får du sedan verifiera att du ställt in så den ex. kör "Direct decode" av DTS / DD källor.
Ovan kanske räcker för dig och kanske fungerar. Dock kan du stöta på lägen med ovan där du inte kommer få surround-ljud ut. Om filerna du spelar i innehåller komprimerat eller okomprimerat multi-kanal ljud din förstärkare inte hanterar (FLAC, AAC, MP3) så kommer dessa skickas som 5.1 PCM ljud ut från din maskin. Men, eftersom du sagt åt OSX att det ska vara 2-kanaligt ljud ut kommer du endast höra höger / vänster kanalerna i dessa fall. Som sagt kan filmer rippade från ex. BluRay ha en kanal som heter "DTS-MA" som i själva verket är en FLAC-kodad ström. Här kommer du få problem med utebliven surround.
För att få surround i sista fallet måste du, tror jag, ställa in audio-midi setup på 8ch-24 bit. Problemet då är att du kommer skicka 8-kanaligt ljud till förstäkaren alltid. Den kommer även se musik från ex. Spotify som multi-channel PCM. Förvisso spelar det ingen direkt roll så länge du bara vill köra "stereo" i fronthögtalarna. Men så fort du vill göra något annat kommer det blir problem på förstärkarsidan.
En lösning på ovan är att köra optiskt och HDMI-ljud ut. Sätta optiskt ljud ut som "OS default" med stereo ljud ut och att sätta "HDMI" som 8ch 24-bit. Då kommer alla program som vill nyttja HDMI får access till 8-kanaler medan övriga OS:et kör stereo via optiskt ljud ut. Du kan då även på förstärkar-sidan göra livet lättare då du vet vad du får ut där.
oj erik.dv, fick huvudvärk av att bara titta på texten
sådant där är rena grekiskan för mig.
har inget direct decode att ställa in i förstärkaren vad jag kan se, du kan kolla de tidigare bilderna för vissa menyer, och här är den menyn som jag förmodar att du menar. där det närmsta som finns är något som heter "direct" men då verkar han köra ut mono eller pure audio eller något..
jag har 8ch/24bit inställt i midi.
och du snackade om att mac mini skickade ut PCM 5.1, men det verkar som min mac mini skickar ut PCM 7.1 hela tiden oavsett vad jag spelar för material om den inte känner av om det är DTS eller DD osv. (har ett 5.1 system för övrigt)
oj erik.dv, fick huvudvärk av att bara titta på texten
sådant där är rena grekiskan för mig.
har inget direct decode att ställa in i förstärkaren vad jag kan se, du kan kolla de tidigare bilderna för vissa menyer, och här är den menyn som jag förmodar att du menar. där det närmsta som finns är något som heter "direct" men då verkar han köra ut mono eller pure audio eller något..
jag har 8ch/24bit inställt i midi.
och du snackade om att mac mini skickade ut PCM 5.1, men det verkar som min mac mini skickar ut PCM 7.1 hela tiden oavsett vad jag spelar för material om den inte känner av om det är DTS eller DD osv. (har ett 5.1 system för övrigt)
Sooooooorry, jag har grottat i detta själv och det är dessvärre inte så enkelt…
Om du ställt in 8ch / 24bit så ska minin skicka ut 7.1 alltid om inte ett program, ex. XMBC, säger åt den "skicka DTS hörru!". Då är saker som de "ska" vara. Om du vill ha stereo från OS:et ställ in denna på 2ch/24bit, testa så filmer i XMBC spelar i surround så borde du vara hemma.
xbmc funkar inte för mig, har blivit något galet så blir tvingad att köra plex istället.
blir bara brusljud när jag kör dolby digital eller ett jäkla tjut (och ibland på dts) och när jag startar xbmc med gatekeeper igång så säger os x att programmet är skadat. och hittar inga filer att ta bort i övrigt så vet inte hur jag ska fixa det..
egentligen vill jag att den ska skicka ut surround hela tiden utom när det ska vara all channel stereo på t.ex spotify osv.
men nu skickar den iaf ut rätt genom plex och har all channel stereo hela tiden i os x (tror jag).
men om jag har spotify igång och har spelat en låt och pausat så blir det stereo i plex osv också.. då vägrar han känna av surroundljudet.
då måste jag stänga av spotify och gå tillbaka till plex så funkar det.
samt att jag inte har något ljud alls från spel (t.ex diablo 3) ljudet funkar dock om jag ändrar från 96000,0 Hz till 48000,0 Hz i midisettings. men frågan är om det påverkar alla andra ljud negativt?
är det möjligt att få dts-hd med xbmc och nya mac mini?
har ett gäng filmer med dts-hd men får bara ut dts..
är det möjligt att få dts-hd med xbmc och nya mac mini?
har ett gäng filmer med dts-hd men får bara ut dts..
Om du kör Windows eller Linux, ja, men inte under OSX.
Skillnaden är dock inte så stor som man kan tro. Men visst finns den. Enda alternativet för HD-ljud i OSX är att man kodar om DTS-MA till multi-channel FLAC eller LPCM. Då kan du få 5.1 i "HD" kvalité. MakeMKV kan bl.a. lösa detta. Räkna dock med ca 20% större filer. 7.1 fungerar som jag förstår det ännu inte riktigt som det ska med multi-channel FLAC eller LPCM.
Jag har ingen lösning på ditt problem, ville dock dela med mig av mina sympatier då jag har exakt samma problem. Lägg dessutom till att jag vill kunna lyssna på musik samtidigt som jag spelar tvspel, så jag har kopplat in en optisk ljudkabel till minin som ska skicka ljud separerat från bildsignalen. Har skapat en hel del huvudbry.
ok, känns som du är ganska säker på det där så tänker inte ifrågasätta
någon omkodning är inte aktuell så får väl helt enkelt nöjja mig med dts då.
tack för bra svar!
du eller någon annan som har en aning om det kommer fungera inom en snar framtid? eller kommer det aldrig funka?
tack för bra svar!
du eller någon annan som har en aning om det kommer fungera inom en snar framtid? eller kommer det aldrig funka?
Erik.dv har rätt.
Jag har testat under Windows och Linux, där fungerar det klockrent.
Endast Apple lär veta om det kommer att fungera i OS X, själv är jag lite tveksam till det.
tack för bra svar!
Jag tror problemet ligger i OSX och att det av någon anledning inte kan köra en "encoded audio passthrough" av HD-formaten DTS-MA eller Dolby Digital HD. Lösningarna som finns tror jag är:
A) Apple löser detta på OS-nivå.
B) Mjukvaran transkodar till LPCM on the fly vid uppspelning
Jag tror A) är det som vore bäst men ligger kanske lågt på Apples prio-lista. Strömmad film kommer troligen inte kör okomprimerat ljud likt DTS-MA, den komprimerade varianten duger långa vägar. B) kan vara ett licensproblem. Detta kräver att XBMC, PLEX eller VLC har en docoder för det givna formatet. MakeMKV har löst detta på ett tveksamt sätt (om det är legalt eller ej dvs).
Jag har ställt fråga på XMBC's forum och nu sist när de lancerade RC1 av XBMC v12 och man sa stödet inte finns men man letar efter en lösning.
ah ok, ja överlever nog ändå även om det hade varit fint med dts-hd (personligen hör jag faktiskt skillnad)
förmodar att någon vet varför apple valt att inte stödja dts-hd?
kanske är ute och cyklar nu men jag har för mig att jag hade dts-hd i xbmc på min atv2, men kanske har fel.. kört så många olika mediaspelare så kanske blandar ihop dem nu
ah ok, ja överlever nog ändå även om det hade varit fint med dts-hd (personligen hör jag faktiskt skillnad)
förmodar att någon vet varför apple valt att inte stödja dts-hd?
kanske är ute och cyklar nu men jag har för mig att jag hade dts-hd i xbmc på min atv2, men kanske har fel.. kört så många olika mediaspelare så kanske blandar ihop dem nu
Jag tror efterfrågan är ganska liten för DTS-HD men man borde ändå stödja bit-streaming ut via HDMI tycker jag.
ja, får hålla tummarna för att de fixar det någon gång