Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga alla aktiva appar?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det någon app som kan stänga ner allt som ligger aktivt i aktivitetsfönstret med en enkel knapptryckning?

Låt oss inte gå in på varför. Jag struntar i batteritid för eller emot. Jag undrar bara om det finns någon app för det?

EDIT: Glömde ju... icke jailbreakad iPad 4th Gen.

• Medlem
  • Täby
  • 2012-12-18 06:53

Nej det finns inte.

Och så enkelt var det alltså? Tack, även om svaret inte var vad jag hoppades på...

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-18 09:49

Omstart?

En omstart rensar inte listan så vitt som jag minns

Och eftersom TS uttryckligen sa att han inte vill diskutera batteritid eller inte så ser jag inte en omstart som en lösning som han är ute efter.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-18 18:51
Ursprungligen av BlackSmp:

En omstart rensar inte listan så vitt som jag minns

Jodå, om man stänger av telefonen helt och sen sätter på den igen. Däremot inte om man bara gör en reset.

Ursprungligen av Vassius:

Jodå, om man stänger av telefonen helt och sen sätter på den igen. Däremot inte om man bara gör en reset.

Är du säker? Jag provade igår med både vanlig reset och en omstart och ingen av dessa åtgärder rensade listan. (IOS 6)

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-22 10:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Är du säker? Jag provade igår med både vanlig reset och en omstart och ingen av dessa åtgärder rensade listan. (IOS 6)

Testade nu, och du har visst rätt. Det måste vara nåt nytt, för jag är säker på att listan rensades förr i tiden vid en omstart.

Ursprungligen av Vassius:

Testade nu, och du har visst rätt. Det måste vara nåt nytt, för jag är säker på att listan rensades förr i tiden vid en omstart.

Har aldrig skett.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-22 11:25
Ursprungligen av keptang:

Har aldrig skett.

Okej, då måste jag ha drömt eller hallucinerat eller nåt.

Hoppas verkligen den funktionen kommer i nästa version.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hoppas verkligen den funktionen kommer i nästa version.

Varför då?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför då?

För att det är sjukt drygt att stänga ner typ 30 program lite då och då.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-18 18:45

Ja varför då när det inte är nödvändigt??

Det är ju så himla enkelt att stänga apparna idag så att lägga till en funktion som gör att man stänger alla känns lite onödigt

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är ju så himla enkelt att stänga apparna idag så att lägga till en funktion som gör att man stänger alla känns lite onödigt

Tar ju oändlig tid att stänga ner alla appar
merparten spelar ju mindre roll om dom finns där, men ibland ligger nått och spökar
och då vore det ju skönt med en "snabbknapp" som rensar allt

Spelar ju ingen roll om någon annan tycker det är onödigt. Vissa av oss efterfrågar det för att man vill ha det. Anledningen är orelevant. Vänd på det; hur jobbigt kan det vara att lägga till en fuktion som stänger allt? Inte särskilt skulle jag tro.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-18 20:34

En sån funktion skulle antyda att funktionen behövs. Det gör den inte. Om man vill felsöka, gör en omstart jobbet. Apparna i listan är inte aktiva, så de behöver inte stängas. Tanken är att den listan ska underlätta byte mellan appar. Kanske borde Apple ta bort den helt, för jag stör mig på vänner och bekanta som hört av någon som hört att de ska stänga sina appar genom att dubbelklicka och radera dem från listan. Det är alltså inte bristen på en funktion som rensar allt som är problemet, utan att flera inbillar sig att man ska behöva rensa listan. En miss av Apple. Om ni inte har listan till att byta mellan appar finns en enklare lösning: dubbelklicka inte på hemknappen.

Ursprungligen av Muyfa666:

Spelar ju ingen roll om någon annan tycker det är onödigt. Vissa av oss efterfrågar det för att man vill ha det. Anledningen är orelevant. Vänd på det; hur jobbigt kan det vara att lägga till en fuktion som stänger allt? Inte särskilt skulle jag tro.

Ibish har iofs redan svarat och jag tänkte hålla mig borta från att påpeka att funktionen faktiskt inte behövs - eftersom du uttryckligen skrev det i orginalposten men eftersom du skriver "Vänd på det; hur jobbigt kan det vara att lägga till en fuktion som stänger allt? Inte särskilt skulle jag tro" så ska jag trots allt kommentera det.

Nej, det är kanske inte jobbigt men samtidigt så är det inledningen till något som ofta kallas för "feature creep" (Feature creep - Wikipedia, the free encyclopedia) och därför tror jag inte att Apple kommer att göra det. Apple vinnlägger sig ofta om att våga ta bort saker och ting. Design är en fråga om beslut och att lägga in features som inte behövs bara för att någon vill ha det är inte vad Apple brukar göra.

Apples brukar också försöka göra relevant och funktionell design (de lyckas inte alltid) så anledningen till att du (och andra) vill ha funktionen är inte oreleveant. Den är i högsta grad relevant.

Så, jag tror inte att det kommer att komma, just därför att det inte behövs och även funktioner som inte behövs måste verifieras och tar utvecklingsresurser från annat som behövs bättre.

Generellt sett håller jag med dig, men när det kommer till den punkt att folk som tycker sig veta förklarar för mig att funktionen jag frågar om är onödig så faller hela frågan. Med vilken auktoritet tar sig folk rätten att bestämma värdet i min fråga? Ett svar som ja och nej går bra, men när man börjar lägga värderingar i svaren är man nog fel ute.

Till min egna ursäkt ska jag bara påpeka att jag inte gick in och diskuterade om varför funktionen behövs utan jag svarade på din egna fråga om hur jobbigt kan det vara att lägga till en funktion som stänger allt? Så där öppnade du själv lite på Pandoras ask.

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-18 20:27

Apple lägger inte till funktioner utan en bra anledning. För just denna funktion finns ingen anledning.

Det är ju din åsikt. Min åsikt är annorlunda.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-18 20:35

Berätta mer. Varför är funktionen nödvändig? Jag är uppriktigt nyfiken.

Det är ju din åsikt. Min åsikt är annorlunda.

Ursprungligen av ibish:

Berätta mer. Varför är funktionen nödvändig? Jag är uppriktigt nyfiken.

Det är den inte. Vi lämnar det där tycker jag.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-18 21:14

Då gör du något som är drygt helt i onödan.
Vattnar du gräsmattan i regnväder också?

Vadå onödigt?
Jag kanske gillar att ha det rent där.
Behöver väll inte ha en teknisk funktion, det kanske är grafiskt för mig.
Funktionen behövs.
Stör mig otroligt mycket på att inte allt går att stänga med ett klick.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-18 21:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Vadå onödigt?
Jag kanske gillar att ha det rent där.
Behöver väll inte ha en teknisk funktion, det kanske är grafiskt för mig.
Funktionen behövs.
Stör mig otroligt mycket på att inte allt går att stänga med ett klick.

En grafisk störning, du vill ha rent där. Men varför då dubbeltrycka på hemknappen (som ibish skrev)? Då slipper du se "eländet"....

Och rubriken är missvisande, de är inte Aktiva.

Ursprungligen av kenjon:

En grafisk störning, du vill ha rent där. Men varför då dubbeltrycka på hemknappen (som ibish skrev)? Då slipper du se "eländet"....

Och rubriken är missvisande, de är inte Aktiva.

Du hann före...

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-18 21:23

Onödigt i den bemärkelsen att dom ligger inte och arbetar i bakgrunden utan ligger i vila (undantag för GPS-program och musik-appar)
Så nej funktionen behövs inte och kommer med största sannolikhet aldrig komma.
Något som retar mig mer är att det sprids felaktig information om detta och får personer att sitta och stänga ner appar i tron att telefon blir snabbare.

Här får ni en sammanfattning:

* Funktionen som TS efterfrågar finns inte, varken som standard eller genom en app.
* Funktionen är onödig, enligt en del.
* Apparna i raden är inte aktiva.
* Rubriken är missvisande.
* Funktionen kommer aldrig att komma.
* Apple lägger inte till funktioner utan en bra anledning.

Varsågod! Det enda som egentligen besvarar trådskaparens ämne är "Funktionen som TS efterfrågar finns inte, varken som standard eller genom en app". Allt annat sticker utanför trådens ämne och skapar en onödigt tråkig stämning.

Trådskaparen undanbad dessutom denna diskussion.

Tillbaka till ämnet nu, pojkar och flickor!

Tack för er förståelse.

/ Mod

Bevaka tråden