Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google lägger ner exchange activesync för nya användare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder du dig i dagsläget av Gmail och har konfigurerat det som exchange är du fortfarande säker.

Men nästa år kan inga nya användare lägga upp detta.

iOS klarar sig relativt bra ändå eftersom calDAV, cardDAV och IMAP stöds.
Värre är det för konkurrenterna ex Windows mobile som enbart stödjer det exchange.

Källa: Google makes Gmail sync harder on rival platforms by dropping Exchange ActiveSync for consumers | The Verge

Bra att de behåller det för oss som redan är med.../;)

IMAP till Gmail är ganska uselt. Får ofta anslutningsproblem både från Mac OS X och IOS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-15 15:43

IMAP är ganska uselt, punkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-15 15:44

Exchange för GMail är också uselt. Man förlorat "flag" funktionen vilket är en vital funktion för mig (förvisso värre att inte alls kunna läsa mail kanske... ).

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-18 20:53

Dags att migrera bort från skräpet Gmail då helt enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-18 21:40

Vad ska man välja då som har en rimlig kostnad och ordentliga brevlådor (25GB känns som minimum), kalenderfunktioner och tillåter egen domän?

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad ska man välja då som har en rimlig kostnad och ordentliga brevlådor (25GB känns som minimum), kalenderfunktioner och tillåter egen domän?

Vad är en rimlig kostnad? Gmail med egen domän är billig just för att de inte erbjuder smarta funktioner som andra leverantörer har till en högre kostnad.

Jag hade köpt exempelvis Kerio Connect och satt upp på en VPS nånstans. Eller vänta, det har jag ju redan gjort.

Det optimala hade varit att Apple hade låtit folk koppla egna domäner till mailen på Icloud. Det hade varit otroligt bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-18 23:01
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det optimala hade varit att Apple hade låtit folk koppla egna domäner till mailen på Icloud. Det hade varit otroligt bra.

Ja, iCloud for buissnesses hade potentiellt varit "the shit". Men med tanke på hur uselt Apple hanterar grupper och / eller företag genom iOS / iTMS / AppStore / iCloud / Apple ID... Jag skulle starkt tvivla på att det händer.

En VPS med Keiro Connect vore potentiellt något men trist att ta eget ansvar för en sådan vital tjänst bara. Vilka "smarta funktioner" andra leverantörer har vet jag inte vad det är. De flesta vi kollat på är skit, dyra eller både och.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 07:57

Det här alternativet finns ju också, klart prisvärt om ni frågar mig.
Alternativ och priser

En Kerio Connect behöver egentligen ytterst lite underhåll. Jag brukar patcha min lite då och då men överlag är det ytterst sällan jag ens rör den.

Men det är ett ansvar man får ta själv - jag föredrar att göra det eftersom jag inte har någon annan att skylla på än mig själv om nåt går åt skogen men samtidigt vet jag också varför det åt skogen gick.

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Windows Live Admin Center

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 07:53

I min värld så har Apple skitit i det blå skåpet ett par ggr med sina onlinelösningar när de tar bort domäner för att ändra fokus, skapar jag en mailadress så vill jag behålla den oavsett vad som händer.
Detsamma gäller om man skapar en hos t.ex. Telia för att sedan byta ISP och måste då byta email... galet.

Själv har jag tre egna domäner, känns som enda sättet att kontrollera att jag defakto får behålla min mailadress.
2 av dessa har jag kopplat till gmail men får nu se över det och den primära kör jag på en egen exchangeserver som står i garderoben, troligtvis flyttar övriga in där också.

Ursprungligen av Trineo:

I min värld så har Apple skitit i det blå skåpet ett par ggr med sina onlinelösningar när de tar bort domäner för att ändra fokus, skapar jag en mailadress så vill jag behålla den oavsett vad som händer.
Detsamma gäller om man skapar en hos t.ex. Telia för att sedan byta ISP och måste då byta email... galet.

Själv har jag tre egna domäner, känns som enda sättet att kontrollera att jag defakto får behålla min mailadress.
2 av dessa har jag kopplat till gmail men får nu se över det och den primära kör jag på en egen exchangeserver som står i garderoben, troligtvis flyttar övriga in där också.

Jag minns fortfarande min långsiktiga plan när jag gick över till gmail ett år före jag bytte bort Telia som ISP. det var exakt det som du beskriver och sedan dess har jag aldrig brytt mig om en ISP ger mig mejladresser eller inte.

Tänker också på att gå över till en egen domän men det stupar alltid på att jag inte kommer på ett bra namn:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 10:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag minns fortfarande min långsiktiga plan när jag gick över till gmail ett år före jag bytte bort Telia som ISP. det var exakt det som du beskriver och sedan dess har jag aldrig brytt mig om en ISP ger mig mejladresser eller inte.

Tänker också på att gå över till en egen domän men det stupar alltid på att jag inte kommer på ett bra namn:)

Vem fasiken nyttjar sin ISP's mail?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-19 09:47
Ursprungligen av Trineo:

Menar du .mac och .me? De har ju inte tagits bort, funkar alldeles utmärkt fortfarande. Men visst ger en egen domän bättre kontroll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 11:16
Ursprungligen av kenjon:

Menar du .mac och .me? De har ju inte tagits bort, funkar alldeles utmärkt fortfarande. Men visst ger en egen domän bättre kontroll.

Fast hur länge?
Deras hoppande mellan tjänsternas namn får mig att rygga tillbaka lite. När jag började med Mac så hette det .Mac har jag för mig... det är drygt fem år sedan. Under tiden till nu har namnet ändrats till .Me/MobileMe och nu iCloud.
Och skall jag vara lite negativ så är det faktiskt inga lysande mailtjänster de erbjuder heller... inte om man jämför med alternativen.

Ursprungligen av Trineo:

Fast hur länge?
Deras hoppande mellan tjänsternas namn får mig att rygga tillbaka lite. När jag började med Mac så hette det .Mac har jag för mig... det är drygt fem år sedan. Under tiden till nu har namnet ändrats till .Me/MobileMe och nu iCloud.
Och skall jag vara lite negativ så är det faktiskt inga lysande mailtjänster de erbjuder heller... inte om man jämför med alternativen.

Personligen så föredrar jag dock mac/me/iCloud framför gmail. Synd bara att det inte fungerar med egen domän. Gmail är dock inte ens ett alternativ för min del.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-19 11:55
Ursprungligen av Trineo:

Fast hur länge?

Jag ser det inte som ett hoppande, utan mer som tillägg. Jag har både .mac, .me och .icloud-adresser. Så jag behöver inte ändra, min .mac funkar fortfarande.
Hur länge vet man inte, men eftersom de inte har dödat .mac varken vid införandet av MobileMe eller iCloud, ser jag ingen större risk med att köra vidare.
Jag tycker dock inte att Gmail är en mer lysande mailtjänst.... men det är väl mer en fråga om tycke och smak, kanske.

1
Bevaka tråden