Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny iphone på försäkring, värde?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

min iphone 4 har blivit stulen och tänkte ringa försäkringsbolaget imorgon för att göra upp med dem.

problemet är att om jag inte misstar mig så vill de veta nyvärdet på telefonen i dagsläget och då en 16gb variant av iphone 4 inte finns längre så blir det svårt att säga något värde..

någon som har något bra svar på detta och kan hjälpa mig?

har även för mig att det fanns någon tråd om detta men av någon anledning så hittar jag den inte nu.

Ursprungligen av mjewl:

min iphone 4 har blivit stulen och tänkte ringa försäkringsbolaget imorgon för att göra upp med dem.

problemet är att om jag inte misstar mig så vill de veta nyvärdet på telefonen i dagsläget och då en 16gb variant av iphone 4 inte finns längre så blir det svårt att säga något värde..

någon som har något bra svar på detta och kan hjälpa mig?

har även för mig att det fanns någon tråd om detta men av någon anledning så hittar jag den inte nu.

Ange nypris för en 16GB iPhone 4S. Du ska hitta en likvärdig modell så det är möjligt att dom väljer en iPhone 4 8GB men det är ju lite missvisande då internminnet är ganska viktigt på en iPhone.

jag kommer att ha väldigt svårt att acceptera om de väljer en 8gb modell, det är alldeles för lite

men anger nypriset på en 4s 16gb då så får vi se om de accepterar det.

Ursprungligen av mjewl:

jag kommer att ha väldigt svårt att acceptera om de väljer en 8gb modell, det är alldeles för lite

men anger nypriset på en 4s 16gb då så får vi se om de accepterar det.

Ja det är kanske för lite men prismässigt stämmer det ganska väl. 4795:- för en helt ny iPhone 4 16GB idag är kanske lite att ta i eller vad tycker du?

kan nog stämma, men går de bara efter prismässigt alltså? borde ju vara "prestanda-mässigt" också, då t.ex minnet är en stor faktor..
men de skiter de väl fullständigt i kan jag tänka mig.

Ursprungligen av mjewl:

kan nog stämma, men går de bara efter prismässigt alltså? borde ju vara "prestanda-mässigt" också, då t.ex minnet är en stor faktor..
men de skiter de väl fullständigt i kan jag tänka mig.

Om man ska se det krasst så hade du fått ca. 1500-1800:- om du sålt den. Så får du 3795:- av försäkringsbolaget är det ju toppen + 12 månader garanti.

sant

fasiken vad jag hatar folk som inte kan ge fan i andras saker :S
självrisk på 1500:- på en sak som kostar detsamma på blocket, så får jag en med 8gb minne som för mig "typ" är värdelös..

Ursprungligen av mjewl:

sant

fasiken vad jag hatar folk som inte kan ge fan i andras saker :S
självrisk på 1500:- på en sak som kostar detsamma på blocket, så får jag en med 8gb minne som för mig "typ" är värdelös..

Ja det är alltid tråkigt. Men för en helt ny iPhone 4 8GB med 12 månaders garanti så får du ju mer. Kanske 2500:- på Blocket eller Tradera.

jo, men då står jag där och får betala ytterligare ca 2.200:- för att få en mobil med 16gb minne :S

jaja, fml som man säger

Ursprungligen av mjewl:

jo, men då står jag där och får betala ytterligare ca 2.200:- för att få en mobil med 16gb minne :S

jaja, fml som man säger

Får du 3795:- - 1500:- så har du 2295:- över och det räcker ju gott och väl till en 4/4S med 16GB minne.

4s med 16gb kostar ju 4795:-

Ursprungligen av mjewl:

4s med 16gb kostar ju 4795:-

Jag menade inte en helt ny.

ah, i see

så man får pengar av bolaget alltså?
trodde de fixade en mobil.. eller att man blev tvingad att köpa mobil?
(inte haft med försäkringsbolag att göra någonsin typ)

tänkte eftersom du sa att jag hade 3795:- - 1500:- = 2295:-, om jag får en mobil och får betala 1500:- i självrisk så har jag ju bara det jag får sålt den för på blocket.. typ max 2000:- och då betalt en självrisk på 1500:- vilket gör att jag ligger + 500:-

men får snacka med bolaget imorgon så får jag se vad de säger..

IP4 ny kostar 2990:- självrisk på 1500, värdeminskning 20-40% per halvår. Varför skulle du få en ny iPhone? Du får nog några hundralappar efter självrisken. om du har tur.

finns ingen ny iphone 4 16gb så där har du rätt fel.

och tror du har rätt fel angående "några hundralappar" också, men det återstår att se.

återkommer när jag talat med försäkringsbolaget.

Skrev jag IP4 16GB?

Du tror alltså att du får en 2000kr dyrare telefon (ip4 8GB vs 4s 16GB) pga. storleken?

Vi får väl se. Men tänk realistiskt.

Jag kanske har fel, men tycker att jag tänker realistiskt..

I min värld, om man tänker som dig, så betyder det alltså att om man äger en fyrarums-lägenhet som brinner ner så har man bara rätt till att få en etta. (Om man nu fick ny lägenhet ist för pengar dvs)

Detta kanske är helt korrekt men fruktansvärt idiotiskt i mina ögon.
Är man då en barnfamilj blir det svårt att bo i en etta likt det är svårt för mig att få användning av en 8gb telefon när jag behöver 16gb.

Men det blir deras sak att avgöra, kan de inte hjälpa mig på det sätt jag vill ser jag ingen anledning till att vara kund där länge och byter till ett bolag som vill hjälpa mig bättre i framtiden.

Till det ska väl tilläggas att det är den första gången jag faktiskt "tar ut på försäkringen" så än så länge är de en vinst för dem..

Hörde jag ett goodwill?

Ursprungligen av mjewl:

Jag kanske har fel, men tycker att jag tänker realistiskt..

I min värld, om man tänker som dig, så betyder det alltså att om man äger en fyrarums-lägenhet som brinner ner så har man bara rätt till att få en etta. (Om man nu fick ny lägenhet ist för pengar dvs)

Detta kanske är helt korrekt men fruktansvärt idiotiskt i mina ögon.
Är man då en barnfamilj blir det svårt att bo i en etta likt det är svårt för mig att få användning av en 8gb telefon när jag behöver 16gb.

Men det blir deras sak att avgöra, kan de inte hjälpa mig på det sätt jag vill ser jag ingen anledning till att vara kund där länge och byter till ett bolag som vill hjälpa mig bättre i framtiden.

Till det ska väl tilläggas att det är den första gången jag faktiskt "tar ut på försäkringen" så än så länge är de en vinst för dem..

Hörde jag ett goodwill?

Jag har haft 2 ärenden på iPhone. Båda gångerna har det kommit ut en ny modell under tiden jag ägt den förolyckade. De har ersatt mig för motsvarande modell, dvs hade jag förra top-of-the-line fick jag ut motsvarande vad en ny top-of-the-line kostar, minus självrisken. Beroende på hur du nu har det avräkning för ålder på telefonen, så skulle du rent av kunna få din 4:a 16GB ersatt med en 5:a 16GB, eller tom 32 GB eftersom din 4:a på 16 GB var mellanmodellen. Då kan du kanske få ersättning för nuvarande mellanmodell. Försöka duger. Det värsta som kan hända är att de inte håller med och sänker ersättningen.

Vad babblar du om nu? Att du per automatik får en etta när din fyra brunnit ner? Du kan lika gärna få en herrgård om din 4a på Östermalm brinner ner.

Handlar om värdet, inte storleken.

Byt inte till Länsförsäkringar, de tar ut 40% värdeminskning på mobiler efter 6 månader. (way to high)

Ursprungligen av wilhelmsson:

Vad babblar du om nu? Att du per automatik får en etta när din fyra brunnit ner? Du kan lika gärna få en herrgård om din 4a på Östermalm brinner ner.

Handlar om värdet, inte storleken.

Byt inte till Länsförsäkringar, de tar ut 40% värdeminskning på mobiler efter 6 månader. (way to high)

Har Länsförsäkringar Stor Villa med allrisk. Elektronik inklusive mobiler ersätts med nypris upp till 18 månaders ålder.

Ursprungligen av pmarriott:

Har Länsförsäkringar Stor Villa med allrisk. Elektronik inklusive mobiler ersätts med nypris upp till 18 månaders ålder.

Härligt! Låter som en premium försäkring? Hade en kund som kom in och hade Länsförsäkringar och hade 40% värdeminskning på sin mobil efter 6 månader.

jag fick inget alls (har folksam)

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:17

Jag är ganska säker på att de själva har koll på värdet hos olika telefoner.

Ja det hade de. De jämförde med en iPhone 4s, 5000:-.

Sen drog de av 80% då den är två år gammal. Och självrisk på 1.500:-.

Ursprungligen av mjewl:

Ja det hade de. De jämförde med en iPhone 4s, 5000:-.

Sen drog de av 80% då den är två år gammal. Och självrisk på 1.500:-.

Du får alltså betala 500 men får ingen ny telefon

Haha, hoppas du skojjar.

Då värdet understiger självrisken så fick jag alltså inget alls. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-21 00:49
Ursprungligen av mjewl:

Haha, hoppas du skojjar.

Då värdet understiger självrisken så fick jag alltså inget alls. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Vad ska man säga, ibland kan det faktiskt vara bra att ha elektronikkedjornas egna försäkringar trots all medial rapportering om att man klarar sig med hemförsäkringen. Har själv fått erfara deras gedigna elektronikkompetens. Projektor för 15000:-, 13 månader gammal fick jag ut 1500:-. Blodsugare.

Ursprungligen av CEk:

Vad ska man säga, ibland kan det faktiskt vara bra att ha elektronikkedjornas egna försäkringar trots all medial rapportering om att man klarar sig med hemförsäkringen. Har själv fått erfara deras gedigna elektronikkompetens. Projektor för 15000:-, 13 månader gammal fick jag ut 1500:-. Blodsugare.

Om du slår ut hur ofta dina prylar förolyckas och hur mycket du skulle få lägga på försäkringar för att ha allt försäkrat via deras ocker-försäkringar så finner du nog att det är billigare i längden att bita i det sura äpplet och köpa en ny tv/projektor/telefon/kyl när du mulat din pryl.

Ursprungligen av pmarriott:

Om du slår ut hur ofta dina prylar förolyckas och hur mycket du skulle få lägga på försäkringar för att ha allt försäkrat via deras ocker-försäkringar så finner du nog att det är billigare i längden att bita i det sura äpplet och köpa en ny tv/projektor/telefon/kyl när du mulat din pryl.

Va negativ du verkar vara mot elektronikkedjornas försäkringar... ?

Galaxy S3 försäkring: 999:- då har du fria reparationer i ett års tid. Vid vattenskada om enheten måste bytas ut 295:-

Rätt bra om du är slarvig ?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Va negativ du verkar vara mot elektronikkedjornas försäkringar... ?

Galaxy S3 försäkring: 999:- då har du fria reparationer i ett års tid. Vid vattenskada om enheten måste bytas ut 295:-

Rätt bra om du är slarvig ?

999:- för fria reparationer i 1 år???? Om du bär mobiltelefon i 30 år, hur många lurar fimpar du då? 2-3 st? På 30 år skulle du då hosta upp i storleksordningen 30 000:- i premier. Är då inte billigare att hosta upp ca 5000:- de 2-3 ggr något händer?
Det är en annan femma om du köper ny häftig kamera för 30 000:- som du ska släpa runt på. Då kan det vara vettigt att kolla upp en extra försäkring i den händelse din hemförsäkring ger dåligt skydd.

Och ja, jag tycker dessa extraförsäkringar är rent ocker. De ger något lite bättre skydd än det som du redan har betalat för i din hemförsäkring till i sammanhanget skyhöga premier. Min hemförsäkring kostar ca 3500:-/år inklusive allrisk. Då är kåken värderad till knappt 4 miljoner, lösöre för 1,2 miljoner plus drulle. Ger ett alldeles utomordentligt skydd. Ok, självrisken är på 1500:-. Men det betalar jag gladeligen de få gånger något händer, jämfört med att betala dessa ockerpremier för extraförsäkringar.

Bevaka tråden