Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny iphone på försäkring, värde?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

999:- för fria reparationer i 1 år???? Om du bär mobiltelefon i 30 år, hur många lurar fimpar du då? 2-3 st? På 30 år skulle du då hosta upp i storleksordningen 30 000:- i premier. Är då inte billigare att hosta upp ca 5000:- de 2-3 ggr något händer?
Det är en annan femma om du köper ny häftig kamera för 30 000:- som du ska släpa runt på. Då kan det vara vettigt att kolla upp en extra försäkring i den händelse din hemförsäkring ger dåligt skydd.

Och ja, jag tycker dessa extraförsäkringar är rent ocker. De ger något lite bättre skydd än det som du redan har betalat för i din hemförsäkring till i sammanhanget skyhöga premier. Min hemförsäkring kostar ca 3500:-/år inklusive allrisk. Då är kåken värderad till knappt 4 miljoner, lösöre för 1,2 miljoner plus drulle. Ger ett alldeles utomordentligt skydd. Ok, självrisken är på 1500:-. Men det betalar jag gladeligen de få gånger något händer, jämfört med att betala dessa ockerpremier för extraförsäkringar.

Gör du sönder 2-3 mobiltelefoner på 30 år förstår jag till 100% varför du tycker att det är ocke-priser. Helt klart, skulle vara konstigt om du försvarat el-kedjornas försäkringar.
Det finns helt klart de som gör sönder skärmen på sin smartphone, jag själv inräknat, 2-3 gånger PER ÅR. Då är det försvarbart.

Försäkringar är något väldigt individuellt i min mening, allt beror på hur försiktig du är och hur du hanterar din elektronik.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Gör du sönder 2-3 mobiltelefoner på 30 år förstår jag till 100% varför du tycker att det är ocke-priser. Helt klart, skulle vara konstigt om du försvarat el-kedjornas försäkringar.
Det finns helt klart de som gör sönder skärmen på sin smartphone, jag själv inräknat, 2-3 gånger PER ÅR. Då är det försvarbart.

Försäkringar är något väldigt individuellt i min mening, allt beror på hur försiktig du är och hur du hanterar din elektronik.

Ärligt talat, här önskar jag att det fanns ett centralt register där man kunde lagra information om folk som inte kan hantera sina doningar med ett minimum av omsorg. Kvaddar man sin telefon 2-3 ggr per år borde man hamna på någon form av svart lista så att vi andra skötsamma inte drabbas av att betala för detta i form av höjda premier. Jag har sedan jag fick min första mobil 1994 fått en telefon stulen, tappat en och dränkt en.

Ärligt talat, här önskar jag att det fanns ett centralt register där man kunde lagra information om folk som inte kan hantera sina doningar med ett minimum av omsorg. Kvaddar man sin telefon 2-3 ggr per år borde man hamna på någon form av svart lista så att vi andra skötsamma inte drabbas av att betala för detta i form av höjda premier. Jag har sedan jag fick min första mobil 1994 fått en telefon stulen, tappat en och dränkt en.

Syftar du på mig personligen så vet du tyvärr inte hur jag finansierat för att reparera mina mobiler. Använt försäkring 2 gånger för att finansiera reparation av mina mobiler.

Syftar du på mig personligen så vet du tyvärr inte hur jag finansierat för att reparera mina mobiler. Använt försäkring 2 gånger för att finansiera reparation av mina mobiler.

Jag syftar på de personer som du hänvisar till, som mular 2-3 mobiler om året och trots detta lyckas få teckna en försäkring för det.

Jag syftar på de personer som du hänvisar till, som mular 2-3 mobiler om året och trots detta lyckas få teckna en försäkring för det.

Borde vara skyhöga premier för de personerna, det dumma är helt klart att om ett försäkringsbolag ökar din premie är det bara att byta till ett annat försäkringsbolag. Som du nämner ovan!

+1. Det finns säkert några med extrem otur, men 2-3 gånger per år låter ju helt sanslöst om man bara hanterar luren med någon slags minsta möjliga omsorg. Jag har kanske haft extrem tur, har också haft mobiler i snart 20 år och lyckats kvadda en enda - en jobbtelefon dessbättre. Å andra sidan finns det dem på jobbet som ger ekonomiavdelningen gråa hår och blir av med flera mobiler om året...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-21 10:59

Seriöst, hur lyckas man fimpa 2-3 telefoner per år? Behandlar man sina grejer (i synnerhet de dyra!) med lite respekt så håller de tills de går sönder av sig själva. Man behöver inte hantera den med silkesvantar, det räcker med att vara medveten om var man har telefonen och tänka lite på hur man hanterar den. När man har vant sig gör man det per automatik.

Jag hade min iPhone 4 i över två år. En enda gång tappade jag den såpass att jag blev orolig, men det blev bara lite repor på stålramen. Visst kan man ha sån pass otur att den går sönder första gången man tappar den, men knappast varje gång? Hur många gånger måste man tappa telefonen för att den ska gå sönder tre gånger?

Ursprungligen av Vassius:

Seriöst, hur lyckas man fimpa 2-3 telefoner per år? Behandlar man sina grejer (i synnerhet de dyra!) med lite respekt så håller de tills de går sönder av sig själva. Man behöver inte hantera den med silkesvantar, det räcker med att vara medveten om var man har telefonen och tänka lite på hur man hanterar den. När man har vant sig gör man det per automatik.

Jag hade min iPhone 4 i över två år. En enda gång tappade jag den såpass att jag blev orolig, men det blev bara lite repor på stålramen. Visst kan man ha sån pass otur att den går sönder första gången man tappar den, men knappast varje gång? Hur många gånger måste man tappa telefonen för att den ska gå sönder tre gånger?

Jag tappade min 4:a när jag haft den ett par veckor. Det blev en spricka som gick i en båge mellan de nedre hörnen på baksidan. Bestämde mig för att det var patina. Enda gången jag tappat en iPhone i modern tid.

Ursprungligen av Vassius:

Seriöst, hur lyckas man fimpa 2-3 telefoner per år?

Jag har haft otur

Otur, yeah right.

I all välmening och snarare riktat mot de notoriska försäkringsutnyttjarna än just dig, men med tanke på att du ändå stack ut hakan får du stå ut med tyckandet...

De "gick" väl sönder antar jag.

Min nu sjuåriga dotter har lyckats behålla livet i min pensionerade 3GS i snart två år. Med tanke på hur hon hanterar telefonen har jag mycket svårt att hålla mig för skratt när jag tänker på hur du måste bete dig för att mula 2-3 telefoner om året. Jösses...

Jag har haft otur

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-21 15:41

Om du slår ut hur ofta dina prylar förolyckas och hur mycket du skulle få lägga på försäkringar för att ha allt försäkrat via deras ocker-försäkringar så finner du nog att det är billigare i längden att bita i det sura äpplet och köpa en ny tv/projektor/telefon/kyl när du mulat din pryl.

Det är ju givetvis upp till var och en men i mitt fall hade jag gärna haft en produktförsäkring. Att man får ut 1500:- på en 13 månader gammal projektor är faktiskt också ocker enligt min mening. Försäkringsbolagen är bland de företag i samhället jag har minst sympati för.

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:43

Dags att byta försäkringsbolag kanske

Ursprungligen av zappee:

Dags att byta försäkringsbolag kanske

ja, tanken har slagit mig. men å andra sidan är det nog få bolag som betalar ut någon större summa för en 2 år gammal mobil

någon som har tips på bra försäkringsbolag?

Försäkringsbolagen utbyter ju information om skadefria år på bilförsäkringar, så varför inte på andra saker också? Såg förresten en telefon för 350 000:- när jag var i Dubai häromveckan, och finns det lurar som kostar som en bil så kan man ju försäkra dem som man gör med bilar också.

Bevaka tråden