Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Liten update:

Haft runt 3-4 timmars total batteritid på 3G både gällande röst och data.

Har provat "allt". Återställning, sätta upp som ny lur, kalibrera batteriet, byta SIM-kort. Ingen skillnad.

Bytte telefon igår. Laddade den full över natten. Mina mätningar idag (3G-surf på pendeln och jobbet, samma mönster som tidigare mätningar) ger mig en total batteritid på 5-6 timmar.

Alltså en klar förbättring och i mina ögon mer än godkänt. Speciellt med tanke på att 3G-surf på pendeln är väldigt elak mot telefonen, signalstyrka typiskt 90-100.

Skillnaden, förutom ny telefon, är att jag denna gång inte laddat ner några appar, inte aktiverat iCloud eller satt upp mailkonto.

Ikväll gör jag allt detta och så får morgondagen visa om det är telefonen som fungerar bättre eller om felet ligger i mjukvaran.

Musiklyssnande, mest Spotify streaming både WiFi och 3G, samtal, Facebook, Twitter, mail, bankärende och sådär så hamnade jag nu på följande stats:

Helt klart godkänt. OM det hade kunnat vara så varje dag.

Givetvis håller ingen iPhone 5 mer än fyra timmar under det scenario du beskriver ovan, wilhelmsson. Det fattar nog nästan vem som helst.

Fyra timmar vid normal användning är dock inte okej, enligt ett Apple Genius i Täby. Han borde ha hyfsad koll. Min telefon byttes som sagt ut och verkar ha fått ett rejält lyft. Morgondagen får visa.

Fick även bekräftat att fler haft dessa problem med sina femmor och att ett byte av telefon har hjälpt. Allt enligt Apple Store. Så ingen ska behöva acceptera skitdålig batteritid på sin helt nya iPhone 5, oavsett om man äger en eller fem laddare till den.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag har 4 laddare till min iPhone 5 faktiskt.

Det här med att jämföra med en annan IP5, hur kan ni ens tänka så? Du säger det ju själv, ni använder den olika tider och med olika appar. Hur ska ni då kunna ge en rättvis jämförelse?

Har du mindre än 4 timmar användande av IP5 tycker jag helt klart att du antingen använder din mobil extremt(internetdelning, samtal och gps samtidigt) annars kan du väl alltid försöka få den utbytt på garantin. Har själv varit med om 4timmars batteri sen slut på min IP5 men så som jag använde den vid tidpunkten är det inte så himla konstigt. Tog fram en laddare och började ladda min IP5, THAT'S IT!

KÖP LADDARE!!!

(detta är självklart inte menat endast till dig "grenhall")

Jag förstår att det inte är menat mot mig men jag ville ändå förtydliga att när vi jämförde telefoner på jobbet så började vi på lika laddning dvs. 100%(färdig) sedan körde vi samma ljusstyrka och samma inställningar varpå vi körde igång samma video på youtube.

Klart så vetenskapligt det bara går utan labbmiljö.

Ursprungligen av grenhall:

Jag förstår att det inte är menat mot mig men jag ville ändå förtydliga att när vi jämförde telefoner på jobbet så började vi på lika laddning dvs. 100%(färdig) sedan körde vi samma ljusstyrka och samma inställningar varpå vi körde igång samma video på youtube.

Klart så vetenskapligt det bara går utan labbmiljö.

okej okej!

Kollade precis hur min ip5 klarat sig idag. autolås på 5min, ringt få samtal, wifi och 3g mycket spel och sociala medier.
användning 7h 56m
vänteläge 9h 12m
4% kvar.

Andra dagar använder jag den annorlunda och då håller batteriet såklart olika länge beroende på vad jag gör och hur mycket antennen måste söka nya nät.

aja nu hoppar jag denna diskussionen då vi egentligen inte kommer någonstans. De som har dåligt batteri köp en laddare

Ursprungligen av wilhelmsson:

okej okej!

Kollade precis hur min ip5 klarat sig idag. autolås på 5min, ringt få samtal, wifi och 3g mycket spel och sociala medier.
användning 7h 56m
vänteläge 9h 12m
4% kvar.

Andra dagar använder jag den annorlunda och då håller batteriet såklart olika länge beroende på vad jag gör och hur mycket antennen måste söka nya nät.

aja nu hoppar jag denna diskussionen då vi egentligen inte kommer någonstans. De som har dåligt batteri köp en laddare

Själv blev jag lite irriterad så jag beställde en ny femma. Denna gången en 64GB variant. Så får frugan med mindre irritation över batteritider denna. Trevlig helg!

Ursprungligen av grenhall:

Själv blev jag lite irriterad så jag beställde en ny femma. Denna gången en 64GB variant. Så får frugan med mindre irritation över batteritider denna. Trevlig helg!

Vi kan ju alltid hoppas! Detsamma

Jag har gjort några tester nu och nu är jag rätt nöjd faktiskt.
Detta är resultatet.....

Har nu haft iCloud samt mailkonto (fetch 30 min) aktivt sen igår kväll. Mina mätningar på pendeln och på jobbet hittills idag visar på dryga 6 timmars kontinuerlig 3G-användning.

Jag tappar en procent batteri per fyra minuter, på ett ungefär. Detta ska jämföras med en procent var 90-120 sekund på min förra telefon.

Jag har inte alla appar installerade ännu som jag hade på gamla telefonen, men de flesta, och mitt användningsmönster är identiskt. Safari, mail, whatsapp, twitter, instagram, facebook.

Jag kan nu med 90% säkerhet säga att problemen jag hade berodde på hårdvaran i min förra telefon. Så till alla er som ligger på under fyra timmar batteritid, förbrukning runt 90-120 sek per procent, byt ut er telefon.

I övrigt så satte jag alltså upp telefonen som ny denna gång. Ingen restore från iCloud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-30 20:54

Då jag har läst en del om att de som har iOS 6.1 Beta 2 upplever bättre batteritid, så väntar jag nog med att återställa telefonen och lägga in allt på nytt, med andra ord ingen restore från backup. Det kanske fixar sig när den riktiga iOS 6.1 kommer?

Är det någon som vet ungefär när iOS 6.1 kan tänkas komma ut?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-30 23:48
Ursprungligen av vicce:

Då jag har läst en del om att de som har iOS 6.1 Beta 2 upplever bättre batteritid, så väntar jag nog med att återställa telefonen och lägga in allt på nytt, med andra ord ingen restore från backup. Det kanske fixar sig när den riktiga iOS 6.1 kommer?

Jag förutspår att många i den här tråden kommer att jubla över bättre batteritid när 6.1 kommer, samtidigt som det i andra änden av forumet skapas en tråd med rubriken "Sämre batteritid med iOS 6.1!!!!"

Så är det alltid med uppdateringar. Bra för vissa, dåligt för vissa. Neutralt för de flesta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-01 10:29
Ursprungligen av Vassius:

Jag förutspår att många i den här tråden kommer att jubla över bättre batteritid när 6.1 kommer, samtidigt som det i andra änden av forumet skapas en tråd med rubriken "Sämre batteritid med iOS 6.1!!!!"

Så är det alltid med uppdateringar. Bra för vissa, dåligt för vissa. Neutralt för de flesta.

Sant så sant!

Kan meddela att min telefon var fulladdad igår, under natten gick den ner 6% från 100% till 94%., användning 25 minuter, väntläge 9 timmar.

Har inte igång BT, men allt annat är på. Men jämför man med min iPhone 4, så gick den kanske ner 1-2%.

Jag klagar då inte! iOS 6.1 beta 2...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-02 10:58
Ursprungligen av g0tr00t:

*BILD*

Jag klagar då inte! iOS 6.1 beta 2...

Perfekt, då väntar jag med att återställa telefonen tills jag testat iOS 6.1

Hur får man ios 6.1 beta 2?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 00:28
Ursprungligen av Hamosh84:

Hur får man ios 6.1 beta 2?

Blir utvecklare

Ursprungligen av Hamosh84:

Hur får man ios 6.1 beta 2?

https://developer.apple.com/programs/register/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 11:33

Två saker som snor otroligt mycket batteri förutom att ha massvis med notifikationer som tänder och släcker telefonen är,
Wifi och Blåtand. Dock har jag märkt att om jag är på mitt eget wifi och inte går utanför detta så att telefonen får söka efter nytt wifi, då håller batteriet sig otroligt bra. Igår så laddade jag upp telefonen vid 19:00 hos tjejen, stängde av Wifi och sen fingrade jag kanske på den under en 30 min, sen körde vi hem till mig och då låg den hemma i mitt wifi-nät och på morgonen 06:30 hade jag 97% batteri kvar. Idag har jag snackat 15 min, 2 samtal och pillat på telefonen i 2 timmar kanske och klockan är 11:30 och jag har 73% kvar.

Sen har jag varit inne ganska mycket och justerat notifikationer från bla Facebook i telefon och under konto-inställnigarna på Facebook. Detta har oxo gjort att jag har fått ytterligare lite bättre batteri.

Brightness har jag märkt gör inte så jätte mycket på batteriet om man inte har den helt på 0. När jag har under 10% batteri och det fortfarande är timmar till jag kan ladda luren igen så drar jag faktiskt ner brightness till 0. Det går att se vad det står på telefonen och den håller sig minst dubbelt så länge som med normal brightness på 40-70%. Vet inte om detta hjälper någon.

Ursprungligen av Parre:

Två saker som snor otroligt mycket batteri förutom att ha massvis med notifikationer som tänder och släcker telefonen är,
Wifi och Blåtand. Dock har jag märkt att om jag är på mitt eget wifi och inte går utanför detta så att telefonen får söka efter nytt wifi, då håller batteriet sig otroligt bra. Igår så laddade jag upp telefonen vid 19:00 hos tjejen, stängde av Wifi och sen fingrade jag kanske på den under en 30 min, sen körde vi hem till mig och då låg den hemma i mitt wifi-nät och på morgonen 06:30 hade jag 97% batteri kvar. Idag har jag snackat 15 min, 2 samtal och pillat på telefonen i 2 timmar kanske och klockan är 11:30 och jag har 73% kvar.

Sen har jag varit inne ganska mycket och justerat notifikationer från bla Facebook i telefon och under konto-inställnigarna på Facebook. Detta har oxo gjort att jag har fått ytterligare lite bättre batteri.

Brightness har jag märkt gör inte så jätte mycket på batteriet om man inte har den helt på 0. När jag har under 10% batteri och det fortfarande är timmar till jag kan ladda luren igen så drar jag faktiskt ner brightness till 0. Det går att se vad det står på telefonen och den håller sig minst dubbelt så länge som med normal brightness på 40-70%. Vet inte om detta hjälper någon.

Suck. BLÅTAND DRAR NÄSTAN INGET BATTERI ALLS IOM BT 4.0. Googla på det och se vad du hittar. Sedan 4.0 nyper en påslagen men inaktiv BT högst någon minut av din standbytid.

För er som inte kan googla

Stort + i kanten till Telenor som levererade min 64GB iPhone 5 idag efter beställningen i... Torsdags.

Ursäkta nybörjare men exakt vad menas med ren install. Är det återställ, radera allt innehåll och inställningar?

Ursprungligen av Gonz00:

Ursäkta nybörjare men exakt vad menas med ren install. Är det återställ, radera allt innehåll och inställningar?

Återställa i iTunes utan att lägga tillbaka en säkerhetskopia efteråt.

Ja, det är rätt:)

En sak jag noterar... Har fått min iPhone 5 utbytt för att sleep/wake knappen slutade funka på ena sidan.. Men nu när jag har laddaren i och startar t.ex maps och drar igång en navigering, så hoppade batteriet från 100% laddat till 95%, med laddaren i??? Hur är det möjligt? Laddaren är den som kom med telefonen så ingen piratladdare här inte...

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

En sak jag noterar... Har fått min iPhone 5 utbytt för att sleep/wake knappen slutade funka på ena sidan.. Men nu när jag har laddaren i och startar t.ex maps och drar igång en navigering, så hoppade batteriet från 100% laddat till 95%, med laddaren i??? Hur är det möjligt? Laddaren är den som kom med telefonen så ingen piratladdare här inte...

Antagligen för att inte procentmätaren är korrekt.

Jag börja tro att de flesta skulle må bättre av att slå av visningen av batteriprocent och istället bara köra med den mer "analoga" batteriikonen...

Senast redigerat 2012-12-22 17:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 17:19

Detta är inte bekräftat men jag tycker (innan jag läste följande artikel) att min batteritid blev sämre efter 6.0.2. Finns tydligen fler rapporter på det.

Ursprungligen av crayzee:

Detta är inte bekräftat men jag tycker (innan jag läste följande artikel) att min batteritid blev sämre efter 6.0.2. Finns tydligen fler rapporter på det.

Köp en extra laddare då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 20:02

behövs inte, jag har 1 laddare och 3 lightning-kablar

Ursprungligen av crayzee:

behövs inte, jag har 1 laddare och 3 lightning-kablar

Varför klagar du då? Ladda mobilen

Bevaka tråden