Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 21:28
Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför klagar du då? Ladda mobilen

Klagade jag eller? Ne just det. Sa jag bara vad jag upplever? Det var precis det jag gjorde.

Har du inget bättre för dig en kväll som denna än att spela allan ballan på nätet, ta och spring några varv runt huset så ska du se att livet blir lite bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-22 23:22
Ursprungligen av crayzee:

Detta är inte bekräftat men jag tycker (innan jag läste följande artikel) att min batteritid blev sämre efter 6.0.2. Finns tydligen fler rapporter på det.

Det är standard, efter varje uppgradering så klagar vissa över sämre och andra säger att den blev bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 00:19
Ursprungligen av zappee:

Det är standard, efter varje uppgradering så klagar vissa över sämre och andra säger att den blev bättre.

Självklart är det så, och självklart så påverkar mjukvaran batteritiden (utöver användandet i sig såklart). Its a fact.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-26 15:41
Ursprungligen av crayzee:

Självklart är det så, och självklart så påverkar mjukvaran batteritiden (utöver användandet i sig såklart). Its a fact.

Snarare alla tredjepartsappar än iOS i sig.

Ursprungligen av zappee:

Snarare alla tredjepartsappar än iOS i sig.

Oftast. Men nu har det bevisligen varit fel i iOS 6.0 som Apple fått rätta till. Framför allt fått mer tid att rätta till iom att 6.1 är så mycket bättre.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Köp en extra laddare då

Eller vänta på iOS 6.1. Blir sjukt mycket bättre batteritid i det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-22 20:58

Att det är bekräftat att det finns dom som har dålig batteritid direkt ur kartong kan ingen argumentera emot men det beror på hårdvarufel. Men när folk som tidigare inte har haft några problem efter en uppdatering klagar ska nog sätta en tejpbit över battertiindikatorn. Nog för att Apple är duktiga men det går inte att trolla.

Ursprungligen av lappen71:

Att det är bekräftat att det finns dom som har dålig batteritid direkt ur kartong kan ingen argumentera emot men det beror på hårdvarufel. Men när folk som tidigare inte har haft några problem efter en uppdatering klagar ska nog sätta en tejpbit över battertiindikatorn. Nog för att Apple är duktiga men det går inte att trolla.

Du vet att det finns en slider för att slå av det va?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-22 21:50
Ursprungligen av grenhall:

Du vet att det finns en slider för att slå av det va?

Jag skiter fullständigt i batterindikatorn utan använder min telefon och laddar när det behövs.
Finns andra saker att oroa sig över än batteritid.

Slider för att slå av vad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-22 21:53
Ursprungligen av lappen71:

Jag skiter fullständigt i batterindikatorn utan använder min telefon och laddar när det behövs.
Finns andra saker att oroa sig över än batteritid.

Hur vet man att den behöver laddas om man inte ser batteriindikatorn?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-22 21:55
Ursprungligen av Vassius:

Hur vet man att den behöver laddas om man inte ser batteriindikatorn?

Vem har sagt att jag inte ser batteriindikatorn? Jag skrev att jag inte BRYR mig om den utan laddar när det behövs mao när telefonen säger till.
Denna besatthet över batteritiden kan inte vara bra för psyket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-22 21:56
Ursprungligen av lappen71:

Vem har sagt att jag inte ser batteriindikatorn? Jag skrev att jag inte BRYR mig om den utan laddar när det behövs mao när telefonen säger till.
Denna besatthet över batteritiden kan inte vara bra för psyket.

Du sa ju nåt om att tejpa över batteriindikatorn.. jaja, skit samma. Jag är inte ute efter att tjafsa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-22 21:58
Ursprungligen av Vassius:

Du sa ju nåt om att tejpa över batteriindikatorn.. jaja, skit samma. Jag är inte ute efter att tjafsa.

Läs om så ser du att jag adresserar det rådet till dom som är så oroliga över batteritiden.
Ha alltid en laddare med sig och när telefonen larmar om att det är 10% laddar man.
Har man ingen möjlighet att kunna ladda kanske man ska fundera på att skaffa ett skydd med inbyggt batteri eller gå tillbaka till en konventionell telefon.

Ursprungligen av lappen71:

Jag skiter fullständigt i batterindikatorn utan använder min telefon och laddar när det behövs.
Finns andra saker att oroa sig över än batteritid.

Slider för att slå av vad?

Nej jag oroar mig konstant över min batteritid. Det är därför jag skriver detta nu 00:45. Kan inte sova för jag oroar mig över om batteriet kommer falla under 60% över natten. Det är på 66% nu!!!!

Vad tror du!?

Edit: 65%!!!! Nu är det kört!

Ursprungligen av lappen71:

Läs om så ser du att jag adresserar det rådet till dom som är så oroliga över batteritiden.
Ha alltid en laddare med sig och när telefonen larmar om att det är 10% laddar man.
Har man ingen möjlighet att kunna ladda kanske man ska fundera på att skaffa ett skydd med inbyggt batteri eller gå tillbaka till en konventionell telefon.

Tycker ärligt inte att för en telefon för 6 000 kr så ska man väl inte behöva ha en laddare med sig efter 12 timmars standby varav 4 timmar är aktivt användande enligt telefonens statistik?

Men sen är iOs 6/iPhone 5 (känns det som för mig) väldigt känsligt för mottagning, mer än innan. Som om den verkligen slukar batteri när mottagningen är minsta tendens till inte så bra... Men det är min känsla och upplevelse,..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-23 09:31
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Tycker ärligt inte att för en telefon för 6 000 kr så ska man väl inte behöva ha en laddare med sig efter 12 timmars standby varav 4 timmar är aktivt användande enligt telefonens statistik?

Men sen är iOs 6/iPhone 5 (känns det som för mig) väldigt känsligt för mottagning, mer än innan. Som om den verkligen slukar batteri när mottagningen är minsta tendens till inte så bra... Men det är min känsla och upplevelse,..

Den enda telefon som jag hört har bra batteritid är Samsung Galaxy Note II så du får väl byta till den då.

Och sen var mitt inlägg inte adresserat till "dig" men eftersom du tog åt dig kanske du passar in på den kategorin jag riktade in mig på.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Tycker ärligt inte att för en telefon för 6 000 kr så ska man väl inte behöva ha en laddare med sig efter 12 timmars standby varav 4 timmar är aktivt användande enligt telefonens statistik?

Men sen är iOs 6/iPhone 5 (känns det som för mig) väldigt känsligt för mottagning, mer än innan. Som om den verkligen slukar batteri när mottagningen är minsta tendens till inte så bra... Men det är min känsla och upplevelse,..

Har du så dålig batteritid så lämna in den.

Kommer du över 5 timmars användning så löser iOS 6.1 problemen.

Ursprungligen av grenhall:

Har du så dålig batteritid så lämna in den.

Kommer du över 5 timmars användning så löser iOS 6.1 problemen.

6.1 ska väl komma snart är det väl sagt? Så jag tror jag inväntar den först och ser, blir det inte bättre får de väl kika på den igen.

Efter att förra söndagen varit på resande fot från tidig förmiddag till tidig kväll säg 09:30-18 utan möjlighet att ladda och med en futtig procent kvar på batteriet vid hemkomst efter "normal användning" och i lördags dog eländet efter lite över tre timmars användning så åkte den in på Telenor för "undersökning", hoppas ju på en ny lur men jag får ju se vad dom säger.......

PS! Tips om att skaffa fler laddare undanbedes!

Ursprungligen av Christer Brandt 13:

Efter att förra söndagen varit på resande fot från tidig förmiddag till tidig kväll säg 09:30-18 utan möjlighet att ladda och med en futtig procent kvar på batteriet vid hemkomst efter "normal användning" och i lördags dog eländet efter lite över tre timmars användning så åkte den in på Telenor för "undersökning", hoppas ju på en ny lur men jag får ju se vad dom säger.......

PS! Tips om att skaffa fler laddare undanbedes!

Använd telefonen mindre

Ursprungligen av Christer Brandt 13:

Efter att förra söndagen varit på resande fot från tidig förmiddag till tidig kväll säg 09:30-18 utan möjlighet att ladda och med en futtig procent kvar på batteriet vid hemkomst efter "normal användning" och i lördags dog eländet efter lite över tre timmars användning så åkte den in på Telenor för "undersökning", hoppas ju på en ny lur men jag får ju se vad dom säger.......

PS! Tips om att skaffa fler laddare undanbedes!

Som PeeMaN säger, använd den mindre! Finns portala batteri"stationer" du kan köpa som laddar upp ditt batteri iaf 1 gång. Det är en lösning som inte kräver eluttag.

Eller använd telefonen mer sparsamt. Vet du att den drar mycket batteri och du ska använda den i 8 timmar framåt får du prioritera.

Men lägg av nu!

En iPhone 5 ska klara mer än fyra timmars användning och/eller minst 2 dagar standby. Annars är det fel på den. Så oerhört enkelt är det.

Jag bytte en telefon fick ut en ny och beställde sedan en till och på den nyaste (64GB) så har jag alltid 6 timmars användning. Mer om jag lyssnar på musik. Men aldrig mindre. Nu kör jag iofs iOS 6.1 Beta 4 så det gör nog skillnad men även på den gamla 32GB så var det över 5 timmars aktiv användning innan den kastade in handduken.

Så att lämna in den är helt rätt om du försökt att återställa utan backup från en iPhone 4. Annars föreslår jag att du gör det i förstahand då många iPhone 4-backuper av någon anledning blivit korrupta.

Det lustiga var att min över ett år gammla 4:a hade tre gånger så bra batteritid med samma användarmönster å den återställde jag från 5:ans säkerhetskopia så inga skillander i inställningar där att skylla på. Jag tänker självklart inte finna mig i att få en ny telefon å använda den mindre än min förra för att den har sämre batteri!
Hämtade ut en ny 5:a igår och den verkar mycket bättre redan första dagen, återstår att se hur den upplevs efter några laddningar.

Det beror på hur man använder den.

Spelar man i 4 timmar så är nog batteriet slut.
Jag pratade i telefon ca. 4,5h igår och hade 48% kvar på batteriet, helt normalt.

Ursprungligen av keptang:

Det beror på hur man använder den.

Spelar man i 4 timmar så är nog batteriet slut.
Jag pratade i telefon ca. 4,5h igår och hade 48% kvar på batteriet, helt normalt.

Det är faktiskt fel. Jag har provat ett tonvis av olika tekniker för att ta slut på batteriet och kan konstatera att batteriet alltid håller över 5 timmar. Spel tar faktiskt inte så otroligt mycket av mitt batteri iaf. Spelar jag en timme och batteriet inte sjunkit mer än 10-12% antar jag att det håller mer än 4 timmar. Eller vad tror du?

EDIT: Hur man använder påverkar visserligen men det jag ville komma fram till är att oavsett hur man använder telefonen ska den hålla i mer än 4 timmar annars är det knas.

Ursprungligen av grenhall:

Det är faktiskt fel. Jag har provat ett tonvis av olika tekniker för att ta slut på batteriet och kan konstatera att batteriet alltid håller över 5 timmar. Spel tar faktiskt inte så otroligt mycket av mitt batteri iaf. Spelar jag en timme och batteriet inte sjunkit mer än 10-12% antar jag att det håller mer än 4 timmar. Eller vad tror du?

EDIT: Hur man använder påverkar visserligen men det jag ville komma fram till är att oavsett hur man använder telefonen ska den hålla i mer än 4 timmar annars är det knas.

Du har en grym telefon.
Efter lite snabbt googlande så får folk ut mellan 2,5-4,5 timme spelandes grafikintensiva spel som Infinity Blade 2 bl.a.

Själv har jag inte gjort dessa tester då så många parametrar spelar in, ljusstyrka, ljudvolym, nätets kvalitet, så jag hoppar över det.

Jag kan dränera mitt batteri på ca 8 timmar om jag använder 3G data väldigt mycket. Jag märker en dramatisk skillnad när jag kör mycket data på den och inte har WiFi tillgängligt. Om man ringer många samtal och rör på sig så det blir många handovers till olika master och ibland lite kass signalstyrka så sörplar det extra. Då kan man nog sänka den på 4-5 timmar. Men då får man nog prata i telefon konstant.

Egentligen så borde någon göra ett app för "batteritest". En app som bara ritar om skärmen hela tiden om och om igen samtidigt som den hämtar data på nätet.

Och sedan presenterar en siffra.

Men folk skulle väl bli galna med en sådan app.

Ursprungligen av BlackSmp:

Egentligen så borde någon göra ett app för "batteritest". En app som bara ritar om skärmen hela tiden om och om igen samtidigt som den hämtar data på nätet.

Och sedan presenterar en siffra.

Men folk skulle väl bli galna med en sådan app.

Samtidigt som man har telefonen i flight mode och max eller min ljusstyrka på skärmen i ett 20-gradigt rum.

Ursprungligen av BlackSmp:

Egentligen så borde någon göra ett app för "batteritest". En app som bara ritar om skärmen hela tiden om och om igen samtidigt som den hämtar data på nätet.

Och sedan presenterar en siffra.

Men folk skulle väl bli galna med en sådan app.

Inte riktigt det du söker men jag har fått vital info med denna
https://itunes.apple.com/us/app/carat/id504771500?mt=8

Bevaka tråden