Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga alla aktiva appar?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funktionen kanske finns efter jailbreak? En massa andra användbara, men av Apple gjorda otillgängliga, funktioner har ju synliggjorts efter jb...

TS är iaf inte den förste som önskar detta. Fann en tråd från 2010 på Macrumors där någon önskade samma sak...

Senast redigerat 2012-12-18 22:53
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Funktionen kanske finns efter jailbreak?

Ja, det finns.

Jag har fått mitt svar och det är jag tacksam för. Tråden har sedan spårat ur till en tävling i "vem tror sig veta bäst". Jag tycker inte att det är upp till någon annan att avgöra vad som är estetiskt önkvärt för mig. Jag skulle vilja ha funktionen. Att den inte finns tycker jag är synd. Så är det med det.

Jag tycker klistermärkena du satte på din bil är meningslösa. Tycker du det? Antagligen inte eftersom du satte dit dem. Det var kanske en grafisk detalj du ville ha?

Ursprungligen av Muyfa666:

Jag har fått mitt svar och det är jag tacksam för. Tråden har sedan spårat ur till en tävling i "vem tror sig veta bäst".

Den risken tar du varje gång du ställer en fråga i sådana här forum. Jag betraktar det iofs inte som en tävling om vem som tror sig veta mest utan mer som en diskussion om alternativ och funderingar.

Vilket ofta kan bli rätt givande.

Ursprungligen av BlackSmp:

Den risken tar du varje gång du ställer en fråga i sådana här forum. Jag betraktar det iofs inte som en tävling om vem som tror sig veta mest utan mer som en diskussion om alternativ och funderingar.

Vilket ofta kan bli rätt givande.

Generellt sett håller jag med dig, men när det kommer till den punkt att folk som tycker sig veta förklarar för mig att funktionen jag frågar om är onödig så faller hela frågan. Med vilken auktoritet tar sig folk rätten att bestämma värdet i min fråga? Ett svar som ja och nej går bra, men när man börjar lägga värderingar i svaren är man nog fel ute.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:08
Ursprungligen av Muyfa666:

Jag har fått mitt svar och det är jag tacksam för. Tråden har sedan spårat ur till en tävling i "vem tror sig veta bäst". Jag tycker inte att det är upp till någon annan att avgöra vad som är estetiskt önkvärt för mig. Jag skulle vilja ha funktionen. Att den inte finns tycker jag är synd. Så är det med det.

Jag tycker klistermärkena du satte på din bil är meningslösa. Tycker du det? Antagligen inte eftersom du satte dit dem. Det var kanske en grafisk detalj du ville ha?

Tycker mer det spårade ur till VM i dåliga liknelser.

Estetiskt önskvärt och grafisk funktion - tryck på vilolägesknppen på ovansidan - så får du det både estetiskt och grafiskt svart. Dessutom sparar den ström....... Verkar vara en bra sammanfattning och kanske slutpunkt på denna diskussion .:cool:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-24 12:50

Varför kan man stänga en app (i taget) om det är onödigt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-24 12:58
Ursprungligen av hebb:

Varför kan man stänga en app (i taget) om det är onödigt?

För att man kan uppleva problem med en app, t ex någon bugg som inte har fixats av utvecklaren än, som man kommer runt genom att starta om appen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-25 17:56
Ursprungligen av hebb:

Varför kan man stänga en app (i taget) om det är onödigt?

Man stänger inte den appen, man bara tar bort den från listan.

Ursprungligen av acke:

Man stänger inte den appen, man bara tar bort den från listan.

Nehedå, vissa appar ligger ju igång ex. musikappar och navigering m.m
och om dom kraschar behöver man stänga/rensa dom från listan, och det vore fan så skönt med ett klick för att rensa allt

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 19:35
Ursprungligen av disktant:

Nehedå, vissa appar ligger ju igång ex. musikappar och navigering m.m
och om dom kraschar behöver man stänga/rensa dom från listan, och det vore fan så skönt med ett klick för att rensa allt

Om ett program har kraschat behöver man inte stänga ner det eftersom det redan stängt av sig själv.

Spelar jag musik och stänger av musiken är appen avstängd.Den ligger inte i bakgrunden och arbetar som vissa verkar tro.
Den enda app som jag varit tvungen att stänga ner manuellt är Facebook appen för den är så in i helvete dåligt gjord att det är pinsamt.
Nu börjar dom att få ordning på den i.o.f.s men det kan bara bli bättre.

Ursprungligen av lappen71:

Om ett program har kraschat behöver man inte stänga ner det eftersom det redan stängt av sig själv.

Kalla det krasch, frysning eller vad som helst
vissa appar måste tvångsstängas innan dom fungerar tillfredsställande igen

och ligger dom långt bak i listan så vore det skönt att kunna rensa allt i stället för att leta efter dom

I vissa fall kan en "ljudapp" har kraschat och då fungerar ex, inte Spotify
jag har då ingen aning om vilken app som spökar utan får då stänga allt manuellt
vilket resulterar i en jävla massa klickande för att stänga ner skiten

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 21:28
Ursprungligen av disktant:

Kalla det krasch, frysning eller vad som helst
vissa appar måste tvångsstängas innan dom fungerar tillfredsställande igen

och ligger dom långt bak i listan så vore det skönt att kunna rensa allt i stället för att leta efter dom

I vissa fall kan en "ljudapp" har kraschat och då fungerar ex, inte Spotify
jag har då ingen aning om vilken app som spökar utan får då stänga allt manuellt
vilket resulterar i en jävla massa klickande för att stänga ner skiten

Det är skillnad mellan att ett program låser sig eller kraschar och kan du inte förstå skillnaden är det ingen idé att ha en diskussion med dig alls.

Kan du förklara för mig hur du INTE kan veta vilken app som spökar men du vet att något är fel?
Eller påstår du att andra appar som har med ljud att göra ställer till det för Spotify?
Här är det nog bäst att en utvecklare går in och förklarar om det verkligen kan hända för under alla år jag haft iPhone är det då något som jag aldrig upplevt.
Att måla upp scenarion som kan hända men är för otroliga att ens tänkas gör inte det berättigat med en funktion som ett fåtal kommer eller behöver använda.

Det är ganska så konstigt att det finns så många användare som inte ens vet att denna lista finns men ändå har en fungerande telefon.
Men när dom vet av att den finns så börjar program att krascha,frysa och måste stängas ner.

Är helt med på att ett program som låser sig behöver stängas ner men att hålla på och rensa hela listan är bara onödigt och ett tvångsmässigt beteende.

Ursprungligen av lappen71:

Det är skillnad mellan att ett program låser sig eller kraschar och kan du inte förstå skillnaden är det ingen idé att ha en diskussion med dig alls

Du får gärna förklara skillnaden för mig eftersom jag tydligen är helt puckad

För mig så har en app kraschat om den stänger ner sig, hänger sig (fryser) eller av någon annan anledning slutar att fungerar
och samma sak gäller för program som kraschar i datorn, och så har det varit sedan jag fick min första Sinclair zx80

Och hur fan tror du att jag skall veta vilken app som spökar, det enda jag vet är att om Spotify krånglar
så hoppar den snällt igång igen om jag rensar hela listan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 22:32
Ursprungligen av disktant:

Du får gärna förklara skillnaden för mig eftersom jag tydligen är helt puckad

För mig så har en app kraschat om den stänger ner sig, hänger sig (fryser) eller av någon annan anledning slutar att fungerar
och samma sak gäller för program som kraschar i datorn, och så har det varit sedan jag fick min första Sinclair zx80

När någon förklarar för mig beteendet på ett program som inte fungerar som det ska tycker jag det är viktigt att specificera symptomen.
Säger denne person att det kraschat innebär det för mig att det helt enkelt har slutat att fungera och stängts ner.
Har programmet däremot frusit men reagerar inte på kommandon är det en annan sorts symptom och man vet att det måste startas om.

Samma sak om du lämnar in din bil hos mekanikern säger du väl inte bara "bilen är trasig"?

Ursprungligen av disktant:

Och hur fan tror du att jag skall veta vilken app som spökar, det enda jag vet är att om Spotify krånglar
så hoppar den snällt igång igen om jag rensar hela listan

Visst är det kartappen som ställer till det för Spotify så måste det vara eller hur?
Som du verkar få det till att låta så är det kanske dags att göra en återställning på telefonen eftersom du har sådan problem med kraschande/frysta program.
Eller det är väl inte så att du överdriver med din beskrivning för att klargöra din åsikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-25 17:55

Hoppas verkligen inte Apple lägger till funktioner för att göra anala kontrollfreaks nöjda. Finns ingen teknisk anledning till att rensa den menyn så därför finns inte funktionen. Det där är folk som är fast i Mac OS 9 sätt att hantera RAM. Lita på att iOS och Mac OS X gör sitt jobb.
Apple borde ta bort funktionen som enligt mig inte gör någon nytta.

Ursprungligen av acke:

Hoppas verkligen inte Apple lägger till funktioner för att göra anala kontrollfreaks nöjda. Finns ingen teknisk anledning till att rensa den menyn så därför finns inte funktionen. Det där är folk som är fast i Mac OS 9 sätt att hantera RAM. Lita på att iOS och Mac OS X gör sitt jobb.
Apple borde ta bort funktionen som enligt mig inte gör någon nytta.

Instämmer. Problemet som diskuteras här är i första hand pedagogiskt och inte tekniskt, precis som det var när OS 9-folket skrek sig hesa här på forumet för att de hade tvångstankar kring att "tilldela minne" till sina program (leta, de trådarna var nästan ännu mer underhållande än den här).

Apple skulle möjligen kunna göra något åt problemet (lysande prick under ikonerna som är igång, à la OS X? dimma ned ikonen när en app städats bort från RAM?), men själva grejen är ju att de själva har föresatt sig att göra det onödigt för användaren att veta vad som är "igång" och inte. Och de lär knappast backa på det bara för att glädja en minoritet av användare som inte hängt med, när de aldrig gjort så förut.

Lösningen på det här problemet är egentligen mycket enkel: Apple kommer att fortsätta på inslagen väg och inte ändra någonting, medan den här sortens diskussioner gradvis dör ut och är glömda efter något år. För att sedan blomma upp igen, såklart, nästa gång folks cirklar rubbas

Om jag tittar på en film på Netflix på min iPad och råkar klicka på skärmen och sen "Klar" och sen omedelbart vill ta vid där jag slutade så får jag bara en grå skärm. Då måste jag tvångsavsluta Netflix och starta om det. Så, ja. Funktionen att döda en app behövs. Men bara för enstaka appar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 19:52
Ursprungligen av pmarriott:

Om jag tittar på en film på Netflix på min iPad och råkar klicka på skärmen och sen "Klar" och sen omedelbart vill ta vid där jag slutade så får jag bara en grå skärm. Då måste jag tvångsavsluta Netflix och starta om det. Så, ja. Funktionen att döda en app behövs. Men bara för enstaka appar.

Är nog ingen som argumenterar emot det för annars hade inte Apple lagt till den funktionen

Ursprungligen av lappen71:

Är nog ingen som argumenterar emot det för annars hade inte Apple lagt till den funktionen

Du argumenterar själv mot det i inlägg #43 där du förkunnar att jag inte behöver tvångsavsluta eftersom appen stängt sig själv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 20:02
Ursprungligen av pmarriott:

Du argumenterar själv mot det i inlägg #43 där du förkunnar att jag inte behöver tvångsavsluta eftersom appen stängt sig själv.

Nej för att den beskrivning på beteendet av appen du kom med är att den fryser och fastnar.
Krasch enligt min definition är att den stängs ner helt.

Kom på att jag har en till app som måste tvångsavslutas ibland och det är C25K när man försöker posta på FB så fryser den.

  • Medlem
  • 2012-12-25 21:19

Häpnadsväckande korkade argument.
Varför finns listen alls? Kanske för att snabbt kunna hoppa mellan "öppna" appar? Om man snabbt vill kunna göra det måste lustan vara kortare än den samlade mängden appar man har, annars blir det ingen vinst med listan. Så för att hålla listan kort vill man rensa den ibland, visst fan är det därför man kan "stänga av" appar.
Förklara nu varför man vill att en app man inte har i dockan i Mac os x ska plockas bort från dockan manuellt och individuellt när man är klar med den. För det är det beteendet ni som säger att funktionen är fulländad i iOS tycker är det enda "nödvändiga".
jisses...

Ursprungligen av Baron:

Häpnadsväckande korkade argument.
Varför finns listen alls? Kanske för att snabbt kunna hoppa mellan "öppna" appar? Om man snabbt vill kunna göra det måste lustan vara kortare än den samlade mängden appar man har, annars blir det ingen vinst med listan. Så för att hålla listan kort vill man rensa den ibland, visst fan är det därför man kan "stänga av" appar.
Förklara nu varför man vill att en app man inte har i dockan i Mac os x ska plockas bort från dockan manuellt och individuellt när man är klar med den. För det är det beteendet ni som säger att funktionen är fulländad i iOS tycker är det enda "nödvändiga".
jisses...

Det är ju skönt att du är nyanserad i dina värderingar.

Applikationer i OSX plockas bort från dockan när du avslutas applikationen och gör "quit". Hur gör du "quit" i IOS?

Som jag ser det så fungerar IOS listen på samma sätt som OSX dockan med avseende på startade applikationer.

Jag använder personligen aldrig dockan i OSX för att hoppa mellan applikationer, då använder jag cmd+tab eller tre-finger-svep som givetvis vandrar igenom alla applikationer som jag har igång.

Och även där (cmd-tab) så sorteras listan i den ordning som jag har använt applikationerna (såsom i IOS) eftersom det är en högre sannolikhet att jag vill använda en applikation som jag nyss använde.

  • Medlem
  • 2012-12-25 22:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ju skönt att du är nyanserad i dina värderingar.

Applikationer i OSX plockas bort från dockan när du avslutas applikationen och gör "quit". Hur gör du "quit" i IOS?

Som jag ser det så fungerar IOS listen på samma sätt som OSX dockan med avseende på startade applikationer.

Jag använder personligen aldrig dockan i OSX för att hoppa mellan applikationer, då använder jag cmd+tab eller tre-finger-svep som givetvis vandrar igenom alla applikationer som jag har igång.

Och även där (cmd-tab) så sorteras listan i den ordning som jag har använt applikationerna (såsom i IOS) eftersom det är en högre sannolikhet att jag vill använda en applikation som jag nyss använde.

Vad tycker du själv är iOS motsvarighet till cmd+tab? Om svaret är "listen" borde du vara lika intresserad av att ha alla appar du någonsin använt i cmd+tab-listen som i ios-listen.

Ursprungligen av Baron:

Vad tycker du själv är iOS motsvarighet till cmd+tab? Om svaret är "listen" borde du vara lika intresserad av att ha alla appar du någonsin använt i cmd+tab-listen som i ios-listen.

Varför det? Det finns ingen anledning till det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-25 22:51

@disktant: En app kan loopa, då har den inte kraschat, men man behöver "avbryta" den, vilket görs på samma sätt.

  • Medlem
  • 2012-12-25 23:04

Och var kom mina värderingar in i bilden?

Ursprungligen av Baron:

Och var kom mina värderingar in i bilden?

När du börjar med att svepande avfärda andra med "Häpnadsväckande korkade argument". Det är inte den bästa öppningen.

iOS är inte OS X, eller vice versa.

Bevaka tråden