Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikro(?)-dvi till s-video

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett problem. Till min gamla macbook hade jag en mini-dvi till s-videoadapter. Nu har jag den sista(?) generationens vita macbook, som har en mindre dvi-port, och jag var på en applebutik för att skaffa en ny adapter, bara för att höra att det inte fanns någon sådan. Behöver därför tips på hur jag gör för att koppla den till min gamla tjocktv? Har en adapter till vga, är det enklaste då att köpa en vga till s-videoadapter? Skulle det funka? Var kan man köpa det isf?

Bifogar en bild så ni ser vilken dvi det handlar om..

Ursprungligen av flishuvud:

...Nu har jag den sista(?) generationens vita macbook som har en mindre dvi-port...

De två sista generationerna av MacBook hade inte DVI, de hade Mini-Displayport.

Senast redigerat 2012-12-25 21:44

Ok. Har du någon lösning?

• Medlem
  • 2012-12-25 21:25

Detta kanske kan vara något? Eller varför inte en ny tv...

Tja! Hehe. Det var ju en sådan jag hade... Behöver en till s-video.

Tack för tips, men typ 800 kr är aningen för saftigt. Om jag har adaptern till vga, kan jag då köra med t.ex. en sån här: VGA - S-Video/Komposit adapter - Övrigt bärbara - Teknikproffset eller skulle det inte funka? D.v.s två adaptrar..`

Tack för tips, men typ 800 kr är aningen för saftigt. Om jag har adaptern till vga, kan jag då köra med t.ex. en sån här: VGA - S-Video/Komposit adapter - Övrigt bärbara - Teknikproffset eller skulle det inte funka? D.v.s två adaptrar..`

Min andra länk i inlägget ser ut vara en likadan adapter.

• Medlem
  • 2012-12-25 21:43

Tja! Hehe. Det var ju en sådan jag hade... Behöver en till s-video.

Jaha, nu förstår jag det första inlägget. Det var inte så specificerat. Sista adapter ska funka, det handlar om enkla analoga signaler som ger dålig kvalitet på en dålig monitor. Så adapterns märke och kvalitet spelar mycket liten roll.

Precis, så frågan blir om det kommer funka med bara adaptrar, eller om det behövs någon form av omvandlare/omkodare?

Det bör fungera fint, det är bara analoga signaler VGA->S-Video.

Nej, man behöver en omvandlare på Macbook med mini displayport. Det går inte bara med adaptrar, se här: How to: Connect a MacBook, MacBook Air, or MacBook Pro to a TV - MacRumors Forums

Teknikmagasinet har en omvandlarbox:
Om Deltaco TV-8D VGA konverterare från Teknikmagasinet

Ursprungligen av suddgummi:

Nej, man behöver en omvandlare på Macbook med mini displayport. Det går inte bara med adaptrar, se här: How to: Connect a MacBook, MacBook Air, or MacBook Pro to a TV - MacRumors Forums

Teknikmagasinet har en omvandlarbox:
Om Deltaco TV-8D VGA konverterare från Teknikmagasinet

Även fast man har fungerande VGA ut (med adapter såklart) ?
Måste bli billigare att köpa en modern TV än att hålla på med detta, en 32" Full HD LCD får man för 2000-2500.

Ursprungligen av keptang:

Även fast man har fungerande VGA ut (med adapter såklart) ?
Måste bli billigare att köpa en modern TV än att hålla på med detta, en 32" Full HD LCD får man för 2000-2500.

VGA och S-video är inte samma tekniker. VGA har 5 tåtar med rött, grönt, blått samt horistonell och vertikal synk. S-video jobbar med kroma och luminans. Det är inte direkt översättbart. I de fall man kan använda en adapterkabel brukar grafikkortet ha ett TV-out läge som gör att man kan koppla in en adapter direkt.

• Medlem
  • 2012-12-26 11:32

VGA och S-video är inte samma tekniker. VGA har 5 tåtar med rött, grönt, blått samt horistonell och vertikal synk. S-video jobbar med kroma och luminans. Det är inte direkt översättbart. I de fall man kan använda en adapterkabel brukar grafikkortet ha ett TV-out läge som gör att man kan koppla in en adapter direkt.

Jag har ingen anledning att betvivla det du skriver, men vad syftar då denna adapter till (som flishuvud länkade till)?

Ursprungligen av alix:

Jag har ingen anledning att betvivla det du skriver, men vad syftar då denna adapter till (som flishuvud länkade till)?

Om du läser beskrivningen till adaptern så står det att grafikkortet behöver vara TV-out kompatibel:

Citat:

VGA / S-video AdapterAdapter som gör om VGA-porten till antingen S-Video (S-VHS) eller Composit-video (Gul kabel)
Exempelvis för att koppla datorn till en TV, på en dator där S-Video-uttag saknas, eller används till annat.
Datorns grafikkort behöver vara TV-out kompatibelt.

Det betyder att grafikkortet kan lägga ut en S-videokompatibel signal på rätt pinnar i adaptern (som troligvis använder denna kopplingen: Matrox G450 & G550 TV Out to s-video adapter pinout and wiring @ pinouts.ru).

• Medlem
  • 2012-12-26 13:46

Om du läser beskrivningen till adaptern så står det att grafikkortet behöver vara TV-out kompatibel:

Det betyder att grafikkortet kan lägga ut en S-videokompatibel signal på rätt pinnar i adaptern (som troligvis använder denna kopplingen: Matrox G450 & G550 TV Out to s-video adapter pinout and wiring @ pinouts.ru).

Okej, tack! Då har jag lärt mig något nytt!

1
Bevaka tråden