- Baron
- Medlem ●
Jag utgår från att din kommentar var retorisk, men poängen gick inte hem då ingen har likställt dessa OS. Jag vet inte hur du använder din telefon, men jag brukar i alla fall hoppa mellan några appar oftare och ibland dra igång någon "sällan-app". Dessa sällan-appar måste stängas av manuellt om man inte vill ha dem i listen för snabb åtkomst.
Onödigt? Tror inte det.
Däremot skulle man nästan kunna säga att det finns en fundamental funktionsmiss i hur listen beter sig om man läser vad Apple självt skriver här:
iOS: Understanding multitasking
där det talas om multitasking och hur man hoppar mellan apps recently used. Det är inte apps recently used, det är all apps ever used.
Jag utgår från att din kommentar var retorisk, men poängen gick inte hem då ingen har likställt dessa OS. Jag vet inte hur du använder din telefon, men jag brukar i alla fall hoppa mellan några appar oftare och ibland dra igång någon "sällan-app". Dessa sällan-appar måste stängas av manuellt om man inte vill ha dem i listen för snabb åtkomst.
Onödigt? Tror inte det.
Däremot skulle man nästan kunna säga att det finns en fundamental funktionsmiss i hur listen beter sig om man läser vad Apple självt skriver här:
iOS: Understanding multitasking
där det talas om multitasking och hur man hoppar mellan apps recently used. Det är inte apps recently used, det är all apps ever used.
När det gäller IOS/OSX så tycker jag att det var du som tog upp den tråden
Förklara nu varför man vill att en app man inte har i dockan i Mac os x ska plockas bort från dockan manuellt och individuellt när man är klar med den.
Jag var inte ett dugg retorisk i mitt inlägg men det kanske du var när du startade med
Häpnadsväckande korkade argument
Jag ser ingen fundamental funktionsmiss jämfört med länken. "Recently used" refererar mer till sorteringsordningen än antalet appar som du har kört.
Jag använder i princip bara listen när jag hoppar mellan appar för att göra copy&paste eller på annat sätt behöver hämta information från en app och återvända till en annan de
Givetsvis så har jag också ett set med appar som jag använder ofta och är inget problem, de hamnar längst fram i listan och de som jag använder sällan åker hela tiden längre och längre bak. Jag använder aldrig listen för att aktivera "sällan-apparna" eftersom jag aldrig vet var de befinner sig. Det är enklare att använda hemskärmen där jag vet var de ligger eller bara söka efter dem.
Om du vill stänga av samtliga appar är det bara att starta om telefonen. Enskilda appar stänger du som sagt av manuellt, och där emellan har Apple inte bemödat sig lägga in ytterligare en funktion som stänger av alla appar men lämnar telefonen i helhet på.
Om du vill stänga av samtliga appar är det bara att starta om telefonen. Enskilda appar stänger du som sagt av manuellt, och där emellan har Apple inte bemödat sig lägga in ytterligare en funktion som stänger av alla appar men lämnar telefonen i helhet på.
Återigen, de stängs inte av, för de är (med ett fåtal mycket specifika undantag) redan avstängda. Ett par appar längst till vänster i listan tillåts förvisso ligga nedfrysta i RAM, i mån av plats, men det är en teknikalitet i sammanhanget.
Listan med appar är snarast att betrakta som en minnesfunktion, eller ett snabbt (nåja ) sätt att hoppa tillbaka till de appar man senast använde. Och just därför är det heller inte meningsfullt att den ska rensas vid omstart, ungefär på samma sätt som att samtalslistan i telefon-appen inte heller rensas när man startar om.
Listan med appar är snarast att betrakta som en minnesfunktion, eller ett snabbt (nåja ) sätt att hoppa tillbaka till de appar man senast använde. Och just därför är det heller inte meningsfullt att den ska rensas vid omstart, ungefär på samma sätt som att samtalslistan i telefon-appen inte heller rensas när man startar om.
Men man skulle bli galen om man inte hade en favoritlista i telefonen. Det skulle inte helelr tillföra mycket om alla nummer man ringde lades i senaste-listan utan att den någonsin rensdades med nån form av automatik. Och den som vill rensa senaste-listan kanske inte vill ta bort ett samtal i taget
Du har en favoritlista med appar. Det är de i dina hemskärmar och i mapparna. Jag hade också blivit galen om enda sättet att starta och byta mellan program var att kalla fram senast använda-listan och blädra som en tok. Senast använda-listan är just en lista med appar som man senast använt. Tyvärr har de även bakat in en funktion där man kan tvångsavsluta. Jag säger tyvärr, för många drar slutsatsen att om en app stängs ner på det sättet måste det betyda att alla apparna i någon mån körs i bakgrunden. Varför skulle de annars vara med på listan? Så det är ett pedagogiskt problem från Apples sida. Och, en rensa alla-funktion skulle bara göra alla ännu mer paranoida om att apparna körs i bakgrunden.
Om man inte använder listan till att hoppa mellan senast använda program förstår jag personligen inte ens varför man tar fram den listan och stör sig på den. Det är som att störa sig på sökskärmen till vänster om hemskärmen. Söker du inte är det väl bara att låta bli att gå till söksidan?
Som sagt, håller med om att det är halvdant gjort av Apple. Att lägga till en kill-all skulle antyda fel saker, t.ex. att iOS inte sköter det tråkiga åt dig. Så ska man göra listan på riktigt, ska man ta bort funktionen att tvångsavsluta NÅGON app från listan. Det hade varit konsekvent. Nu är det en kompromiss som förvirrar i onödan.
Men man skulle bli galen om man inte hade en favoritlista i telefonen. Det skulle inte helelr tillföra mycket om alla nummer man ringde lades i senaste-listan utan att den någonsin rensdades med nån form av automatik. Och den som vill rensa senaste-listan kanske inte vill ta bort ett samtal i taget
Återigen, de stängs inte av, för de är (med ett fåtal mycket specifika undantag) redan avstängda.
Påstår du att hela appens tillståndet serialiseras och sparas på disk vid omstart? Det är något jag som tidigare iOS-utvecklare helt har missat i så fall.
Häpnadsväckande korkade argument.
Varför finns listen alls? Kanske för att snabbt kunna hoppa mellan "öppna" appar? Om man snabbt vill kunna göra det måste lustan vara kortare än den samlade mängden appar man har, annars blir det ingen vinst med listan. Så för att hålla listan kort vill man rensa den ibland, visst fan är det därför man kan "stänga av" appar.
Förklara nu varför man vill att en app man inte har i dockan i Mac os x ska plockas bort från dockan manuellt och individuellt när man är klar med den. För det är det beteendet ni som säger att funktionen är fulländad i iOS tycker är det enda "nödvändiga".
jisses...
Om du vill hoppa mellan en app som används så sällan att den är för långt till höger i listen så är det nog lättare att använda Spotlight...
Men listan rensas inte vid en omstart, vilket är vad hela debatten går ut på (om jag nu har fattat allt korrekt)
Möjligt, dock så måste apparna stängas av då operativsystemet släcker ner.
När det gäller IOS/OSX så tycker jag att det var du som tog upp den tråden
Jag tog upp en funktion som finns i båda systemen. Även Safari finns i båda systemen utan att någon får för sig att raljera om likheter eller olikheter.
Jag var inte ett dugg retorisk i mitt inlägg men det kanske du var när du startade med
Vill man vara lite elak kan man se den kommentaren som symptomatisk för hela diskussionen. Det var inte din kommentar jag svarade på utan Keptangs "iOS är inte OS X, eller vice versa." Men som en och annan här i tråden faller du i egofällan, dvs att du tror att dina problem och lösningar är de enda giltiga (om man vill vara lite elak, som sagt).
Jag ser ingen fundamental funktionsmiss jämfört med länken. "Recently used" refererar mer till sorteringsordningen än antalet appar som du har kört.
Det är en tolkning du gör. Eller finns det dokumentation som stödjer det?
Jag använder i princip bara listen när jag hoppar mellan appar för att göra copy&paste eller på annat sätt behöver hämta information från en app och återvända till en annan de
Visst, men betyder det att alla gör det, eller att det är det "rätta" sättet att använda listen?
Givetsvis så har jag också ett set med appar som jag använder ofta och är inget problem, de hamnar längst fram i listan och de som jag använder sällan åker hela tiden längre och längre bak. Jag använder aldrig listen för att aktivera "sällan-apparna" eftersom jag aldrig vet var de befinner sig. Det är enklare att använda hemskärmen där jag vet var de ligger eller bara söka efter dem.
Jag tror du missförstod vad jag menade. Jag använder inte heller listen för sällanapparna, men när man väl startar en sällanapp knuffar den "ofta-apparna" bakåt i listan.
Om man, vilket jag hävdar är ett av syftena med listen, använder listen för att snabbt nå de appar man nyligen använt (rimligen de man använder oftast) blir den listen nedsölad med appar man inte vill använda. Eftersom funktionen liknar "Dock" i Mac OS X både till utseende, syfte och funktion är jämförelsen med Dock ganska träffande: Vill man att alla appar man har startat ska ligga kvar i dockan tills man manuellt stänger av dem/tar bort dem ur dockan? Nej, är mitt och säkert alla andras svar.
Om man då som jag inte vill ha en massa appar kvar i listen/IOS-dockan måste man stänga av dem manuellt.
Det har inte det minsta med något behov att göra utan om komfort, som så mycket annat Apple brukar vara bra, för att inte säga bäst, på.
Om apparna bara samlas på rad utan att försvinna är listen snart synonym med "skrivbordet", allt finns på båda ställena, och då har listen reducerats till en plats för att tvångsavsluta appar i. Jag har mycket svårt att tänka mig att det är det som är huvudsyftet med listen.
Det korkade i den hår tråden är de inlägg som handlar om vad som är "onödigt". Den som säger att något är onödigt måste kunna ge en alternativ lösning som är bättre. Den har hittills lyst med sin frånvaro om meningen med listen för mig är att snabbt komma åt appar jag använder ofta, om jag söker något som förenar cmd+tab med dockan eller något åt det hållet.
Jämförelsen med minnestilldelning saknar all relevans eftersom det inte finns någon subjektivitet i det behovet.
Jag minns en annan diksusion där jag stod på Apples sida när man vägrade släppa in MMS i IOS, där jag tyckte att det var rätt på samma sätt som det var rätt att fimpa diskettstationen. Skillnaden mellan å ena sidan den här tråden och å andra sidan MMS-tråden och minnestilldelningstrådarna är ju att de inte är komfortfrågor utan frågor om teknikskifte. Den här frågan är en gränssnittsfråga där listen i min mening endast är halvfärdig.
Om du vill hoppa mellan en app som används så sällan att den är för långt till höger i listen så är det nog lättare att använda Spotlight...
Du missförstår också vad jag menar.
Jag tror du missförstod vad jag menade. Jag använder inte heller listen för sällanapparna, men när man väl startar en sällanapp knuffar den "ofta-apparna" bakåt i listan.
Om man, vilket jag hävdar är ett av syftena med listen, använder listen för att snabbt nå de appar man nyligen använt (rimligen de man använder oftast) blir den listen nedsölad med appar man inte vill använda. Eftersom funktionen liknar "Dock" i Mac OS X både till utseende, syfte och funktion är jämförelsen med Dock ganska träffande: Vill man att alla appar man har startat ska ligga kvar i dockan tills man manuellt stänger av dem/tar bort dem ur dockan? Nej, är mitt och säkert alla andras svar.
Om man då som jag inte vill ha en massa appar kvar i listen/IOS-dockan måste man stänga av dem manuellt.
Det har inte det minsta med något behov att göra utan om komfort, som så mycket annat Apple brukar vara bra, för att inte säga bäst, på.
Om apparna bara samlas på rad utan att försvinna är listen snart synonym med "skrivbordet", allt finns på båda ställena, och då har listen reducerats till en plats för att tvångsavsluta appar i. Jag har mycket svårt att tänka mig att det är det som är huvudsyftet med listen.
Det ska ju vara en jävla otur om du lyckas starta så många sällanappar innan du kör dina oftaappar igen då...
Själv använder jag alltid Spotlight då det är snabbare, ett svep och en eller max två knapptryckningar.
Knappast. Det beror ju på hur man använder telefonen.
Men det är inte det det handlar om. Gränssnittet borde hantera någorlunda vanliga sätt att använda sin telefon. Hur ofta pratas det inte om det fina, stilrena, minimalistiska, yada yada med apples produkter? Hur kan en så enkel funktion totalsågas som "onödig" bara för att Apple har missat implementationen? Det är ju talibanvarning på den typen av argumentation. "Jag behöver inte funktionen/jag accepterar Apple som ofelbart, därför är funktionen onödig."
(Det är ju inte kreativitetens lov som sjungs här, direkt …)
Knappast. Det beror ju på hur man använder telefonen.
Men det är inte det det handlar om. Gränssnittet borde hantera någorlunda vanliga sätt att använda sin telefon. Hur ofta pratas det inte om det fina, stilrena, minimalistiska, yada yada med apples produkter? Hur kan en så enkel funktion totalsågas som "onödig" bara för att Apple har missat implementationen? Det är ju talibanvarning på den typen av argumentation. "Jag behöver inte funktionen/jag accepterar Apple som ofelbart, därför är funktionen onödig."
För att merparten (plus Apple) inte tycker den behövs.
Vad har du för argument för att man ska behöva rensa ALLA appar samtidigt?
För att merparten (plus Apple) inte tycker den behövs.
Vad har du för argument för att man ska behöva rensa ALLA appar samtidigt?
1. Jag tror dig inte innan du visar siffror.
2. Jag behöver inte argumentera. Jag uttrycker ett behov för att göra min upplevelse av telefonen bättre. På vilket sätt har jag beskrivit minst tre gånger ovan.
1. Jag tror dig inte innan du visar siffror.
2. Jag behöver inte argumentera. Jag uttrycker ett behov för att göra min upplevelse av telefonen bättre. På vilket sätt har jag beskrivit minst tre gånger ovan.
Det är dom okunniga som vill ha denna funktion för dom förstår inte arbetssättet på iOS och du verkar tillhöra denna okunniga skara.
Det är dom okunniga som vill ha denna funktion för dom förstår inte arbetssättet på iOS och du verkar tillhöra denna okunniga skara.
Jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om. Du har uppenbarligen inte förstått hälften av vad jag skrev ovan.