- fredrikse
- Medlem ●
Hej. Jag är en ny användare av IOS, har alltid kört Android men har nu en 4S som jag kör bedvid med min SGS3.
Det finns vissa saker i IOS som jag saknar men kanske finns det appar för att lösa det ;-).
Det jag saknar är framförallt en Smart Dialer med T9 funktion, har sökt efter det i appstore men det känns som att utbudet är väldigt begränsat. Någon som har en ni kan tipsa om ?
Du kan inte ändra själva dialern i iOS om du inte jailbreakar. Samma sak gäller T9.
Menar du kanske att dialern även känner av vilka bokstäver du anger samtidigt som siffror? Ex så skulle 663 kunna leda till kontakten "Mac".
Det finns inte iaf.
Menar du kanske att dialern även känner av vilka bokstäver du anger samtidigt som siffror? Ex så skulle 663 kunna leda till kontakten "Mac".
Det finns inte iaf.
Precis det jag söker.
Synd att det inte finns, uppskattar den funktionen
Tack för svar !
Denna dialer är ungefär en sån jag letar efter men man missar lite andra funktioner med denna
https://itunes.apple.com/us/app/geniusdialer-smart-t9-dialer/id417629273?mt=8.
Med T9 funktionen i Dialern kan man bara skriva ett namn med Dialern och på så sätt söka fram telnr till den
personen man ska ringa till. Nu får man istället gå den ( i mitt tycke) den längre vägen via sök i telefonboken för att ringa en person vars nr man inte kommer ihåg i huvudet.
Vad är det som saknas i appen från inlägg #5? Jag tycker den är kalas. Man kan skriva 5368 och den listar alla kontakter med Kent...
Jag kanske inte fattar vad ni menar...
Edit: den listar även namn med ö om man skriver o istället.
Om man söker efter namnet direkt går det väl snabbare än att gå via telefon/adressboks-appen? Dvs söker genom sökskärmen till vänster om alla hemskärmarna.
Vad är det som saknas i appen från inlägg #5? Jag tycker den är kalas. Man kan skriva 5368 och den listar alla kontakter med Kent...
Jag kanske inte fattar vad ni menar...
Edit: den listar även namn med ö om man skriver o istället.
Om man söker efter namnet direkt går det väl snabbare än att gå via telefon/adressboks-appen? Dvs söker genom sökskärmen till vänster om alla hemskärmarna.
Ja, speciellt om man bantat ner vad Spotlight ska lista:
Inställningar->Allmänt->Spotlight-sökning
Står du på första hemskärmen blir det nog lika många tryck, står du på en annan skärm får du ett extra tryck med "din" metod. I praktiken är de nog rätt likvärdiga.
Edit: eller nej, har jag redan något i Sökrutan måste jag radera det först. Vill jag skriva in siffror (början på ett telefonnummer) måste jag även trycka på 123-knappen. Dessa moment slipper man med Dialerappen.
Denna är inte heller så dum även om den inte har just T9-dialing: https://itunes.apple.com/se/app/dialvetica-contacts/id404074258?mt=8
Jag såg att GeniousDialer fanns i en lightversion som man kan prova före du köper "proversionen"
https://itunes.apple.com/se/app/geniusdialer-free-smart-t9/id421627897?mt=8
Annars så gör jag ofta så här:
Svep till höger så att jag kommer till sökskärmen
Skriv namnet på personen som jag söker
Klicka på namnet
Välj numret
Inte riktigt samma sak men ganska snabbt och smidigt
Dessutom så har jag ändrat i inställningarna så att mina kontakter visas först i söklistan
Jag såg att GeniousDialer fanns i en lightversion som man kan prova före du köper "proversionen"
https://itunes.apple.com/se/app/geniusdialer-free-smart-t9/id421627897?mt=8
Det fick bli denna, det är det närmaste det jag söker jag kommer )
Tack för hjälpen !
En fråga till som jag kommit på i mitt användande.
Varför anpassar sig inte texten till skärmen när man surfar ?
Är jag tex inne på en sida och zomar in lite för att få bättre läsbarhet på texten så får jag ju scrolla åt alla möjliga håll
för att kunna läsa det. Har testat både Safari och Dolphin Browser men det fungerar inte på någon av dom.
På min SGS3 zoomar man in texten och snabbklickar en gång så har man hela texten innanför ramarna så att säga.
Har jag missat någon inställning för detta ?
Är jag tex inne på en sida och zomar in lite för att få bättre läsbarhet på texten så får jag ju scrolla åt alla möjliga håll
för att kunna läsa det. Har testat både Safari och Dolphin Browser men det fungerar inte på någon av dom.
På min SGS3 zoomar man in texten och snabbklickar en gång så har man hela texten innanför ramarna så att säga.
Dubbelklicka för att zooma in, dubbelklicka för att zooma ut?
Min erfarenhet är att det funkar olika på olika sajter.
mobil.aftonbladet.se = funkar bra
så många andra = funkar inte bra
Jag vet inte varför så är.
Dubbelklick på textstycke bör dock alltid resultera i inzoomning till styckebredd.
Jo, dom förslagen fungerar ju bra till en viss gräns.
Det jag menar är om man vill ytterligare zooma texten efter att man dubbelklickat. Då hamnar
texten så att säga utanför ramarna istället för att anpassa sig till skärmen.
Jag har ju sett i Safari att man kan klicka på läsare och på så sätt få fram en ny sida som har större text och det
fungerar ju absolut. Är lite bortskämd med att vad jag än zoomar i min Android så anpassar sig texten till skärmen bara
Telefon - kontakter - skriv namn ?
Eller i Dialern bara skriv namn, utan att först välja Kontakter...
Ingen stor skillnad, men jag gillar att testa den.
Håller med ,en smart dialer är det mest optimala. Det känns mest naturligt att använda dialern när man ska ringa.
Köpte Genius dialer igår och den fungerar riktigt bra faktiskt. Den är inte 100% men tillräckligt bra.
Står du på första hemskärmen blir det nog lika många tryck, står du på en annan skärm får du ett extra tryck med "din" metod. I praktiken är de nog rätt likvärdiga.
Edit: eller nej, har jag redan något i Sökrutan måste jag radera det först. Vill jag skriva in siffror (början på ett telefonnummer) måste jag även trycka på 123-knappen. Dessa moment slipper man med Dialerappen.
Sökrutan raderas automatiskt efter en stund så i de flesta fall så slipper du radera sökfältet. (men det tar längre tid än vad jag minns nu när jag ska bekräfta det;))
Jag använder spotlight ofta. Det är smidigare. Att räkna klick är inte hela sanningen, om du kör spotlight så "slipper" du aktivera sökfältet. Tangentbordet är framme direkt. Går du via kontakter så måste du själv aktivera sökfältet
Det är mest en fråga om vana, jag gör samma sak på osx (använder spotlight) så det går "naturligt". Suveränt när jag ska starta en app som jag har gömt i en folder någonstans och inte minns var:)