Hej!
Ny på forumet, hoppas ni ursäktar om frågan är obegåvad eller i fel tråd.
Jag försöker skapa en bildbank på en extern hårddisk med en väldig massa bilder från familjens datorer kameror mm. Minst sagt dränkande upplevelse. Storleken ligger kring 200 GB och det finns vantrogna PC användare i min familj...
Vad jag till min stora irritation upptäckte, var att jag inte kan exportera bilder från apareture eller Iphoto med info om NÄR bilden togs. D.v.s. all tänkbar info om kameramodell, slutartid, bländare mm kommer visst med. Men det kanske väsentligaste om NÄR bilden togs - inte när den ändrades eller öppnades, vill alltså inte följa med trots att infon finns att läsa när den ligger snällt på min mac i iphoto programmet eller aperture.
Då jag för enkelhetens skull gärna vill ha ursprungsbilder i hårddisken sorterade efter NÄR bilden togs så vädjar jag till mina visa MAC bröder och systrar på forumet. Hur gör man för att exportera ursprungsbilden med info om NÄR bilden togs till en simpel hårddisk så att den rara lilla disken är någorlunda begriplig när den öppnas?
Ni anar inte hur tacksam jag skulle bli för ett svar på detta....
Mvh
Emil