Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar Airport Express/Extreme mycket störningar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • hkhkjh
  • 2012-12-26 16:39

Jag har problem med mitt trådlösa nätverk och funderar på om en ny router kan vara lösningen.
Idag har jag 100/10 bredband från bbb med en zyxel P-2812* router och problem med att jag förlorar uppkopplingen hela tiden.
Har varit i kontakt med bbb och han konstaterade att det var mycket störningar på alla kanaler.
När jag söker efter trådlösa nätverk i omgivningen hittar jag ca 30st och tänker att detta kan vara ett problem.
Nu till själva frågan klarar Airport express/extreme störningar bättre än zyxel routern?

Bor i höghus och har väldigt sällan problem.

Jag kan som mest se 22 nätverk runtomkring mig.
Väldigt sällan som någon stör. Då får man koll aav kanalerna och hitta den med minst trafik.
"Auto" funkar också bra på min Airport Express.

Jag har dratt kabel från APE till iMac, Skrivare, ATV3:an och till Nätverksuttaget.

Trådlösa kör jag till 3 iPhones, 1 iPad och frugans iMac....

Tråd där det går, trådlöst där jag måste.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-26 22:44

Om du kan köra på 5 GHz kan det vara lösningen. Men det beror på vilka prylar du har.

Jag har fyra trådlösa nätverk runt om mig på 2,4GHz men nu efter jul har vi inga enheter kvar som ligger på den frekvensen (HALLELUJA!).

Jag upplevde iaf mycket störningar med min gamla DIR-655 router på 2,4GHz även om jag isolerade kanalerna till sådana som inte dom andra nätverken använde.

5GHz is the shit.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-27 20:34

Har en DIR 655 med extra antenn och jag har många störningar.

Tänkte byta till airport extreme eller time capsule samt airport express som repeater. Men nu har jag sett en del dåligt om express - lär tappa anslutningen för airplay alternativt hacka en del del ?

Ursprungligen av spaceas:

Har en DIR 655 med extra antenn och jag har många störningar.

Tänkte byta till airport extreme eller time capsule samt airport express som repeater. Men nu har jag sett en del dåligt om express - lär tappa anslutningen för airplay alternativt hacka en del del ?

Eh nej. Airport Extreme på 5GHz är lätt det bästa för AirPlay. Det är typ ingen fördröjning ens på AirPlay Mirroring från skrivbordet. Riktigt grymt är det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-27 21:01

Läste lite på Omdömen om Apple Airport Express Base Station men det kanske är fel?

Ursprungligen av spaceas:

Läste lite på Omdömen om Apple Airport Express Base Station men det kanske är fel?

2 av 10 omdöme som ger kritik. Ingen av dom specificerar vad dom kör på för band osv. Köper inte det.

Nu använder jag inte Airport Express utan Time Capsule och stabilare uppkoppling får man leta efter. Lätt dom bäst investerade 2290:- någonsin i nätverkssammanhang.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-27 21:37

Jag har rotat lite i apples forum och inte sett mycket klagomål där heller. Recensionerna är positiva överlag med.

Så det blir en time capsule + express v3 *2 - en som repeater och en för airplay till dotterns ipad/iphone. Om hon inte skall ha en aTv v 3 då

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-27 22:33

Om jag inte minns fel så har det varit problem med Time Capsules matningsdon tidigare, men det kanske
är bättre nuförtiden? ( https://discussions.apple.com/thread/3951557?start=0&tstart=0 )

Själv skulle jag vara tveksam till att köpa en TC..

Ursprungligen av mattiL:

Om jag inte minns fel så har det varit problem med Time Capsules matningsdon tidigare, men det kanske
är bättre nuförtiden? ( https://discussions.apple.com/thread/3951557?start=0&tstart=0 )

Själv skulle jag vara tveksam till att köpa en TC..

Ja nätaggen har kastat in handduken efter 1-2 år. Så det är värt att inte bara ha TC som sin enda backup. Men å andra sidan finns det möjlighet att ansluta usb-diskar till TC så man kan dra över backuper dit.

Men om nätagget dör så finns datan kvar på disken för den behöver ju inte ge upp.

Det enda jag stör mig på med TC är att den blir så varm och att inte fläkten kickar in förrän det är härdsmälta inuti.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-28 12:06

Därför skulle jag själv köpa en Extreme och en extern hårddisk.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-29 10:38

Fast i det är stor skillnad i skrivhasthet mellan TC och extreme i tester, så nu vet jag inte längre...?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-29 11:57

Behöver du snabb skrivhastighet till hårddisken ska du ha en NAS. Behöver du backup där hastigheten inte är viktig, skulle jag välja en Extreme med extern hårddisk. TC är däremellan....

1
Bevaka tråden