Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer en airport express funka med min router (D-link)?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du skulle kunna börja med att konfigurera nätverket korrekt. Om du använder din DIR-655 som router bör du brygga anslutningen i modemet. Alltså göra så att modemet bara agerar modem, inget annat. Annars får man en "dubbel-NAT" som kan strula till det i nätverket.

Typ såhär:
ADSL->Modem (i bryggläge)->WAN-porten på DIR-655 (som får ett IP-nummer som inte är 192.X.X.X, 172.X.X.X eller 10.X.X.X utan ett externt)->Resten av dina prylar. Du ska bara ha privata IP-adresser på ena sidan routern, insidan.

Inga andra prylar ska ha DHCP-server eller routerfunktionalitet påslagna. Hur det är med din repeater vet jag inte, men låt den vara eftersom det verkar funka. Airport-enheterna sätter du som att de ska ansluta till ditt nätverk via trådbunden anslutning (ethernet). I min Airport Express (som är en gammal generation och inte stöds i det nya Airport-verktyget) ser det ut så här:

Ursprungligen av suddgummi:

Du skulle kunna börja med att konfigurera nätverket korrekt. Om du använder din DIR-655 som router bör du brygga anslutningen i modemet. Alltså göra så att modemet bara agerar modem, inget annat. Annars får man en "dubbel-NAT" som kan strula till det i nätverket.

Typ såhär:
ADSL->Modem (i bryggläge)->WAN-porten på DIR-655 (som får ett IP-nummer som inte är 192.X.X.X, 172.X.X.X eller 10.X.X.X utan ett externt)->Resten av dina prylar. Du ska bara ha privata IP-adresser på ena sidan routern, insidan.

Inga andra prylar ska ha DHCP-server eller routerfunktionalitet påslagna. Hur det är med din repeater vet jag inte, men låt den vara eftersom det verkar funka. Airport-enheterna sätter du som att de ska ansluta till ditt nätverk via trådbunden anslutning (ethernet). I min Airport Express (som är en gammal generation och inte stöds i det nya Airport-verktyget) ser det ut så här:
[ATTACH="CONFIG"]37251[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]37252[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]37253[/ATTACH]

Jag e helt med på vad du menar... Men det verkar inte som att det går Hittar ingen sån funktion i modemet.. Kan endast stänga av DHCP.
Varför ska jag ställa in Airporten att ansluta via kabel när jag vill köra den trådlöst (anslut till befintligt nätverk)?

Ursprungligen av Piggelin:

Jag e helt med på vad du menar... Men det verkar inte som att det går Hittar ingen sån funktion i modemet.. Kan endast stänga av DHCP.
Varför ska jag ställa in Airporten att ansluta via kabel när jag vill köra den trådlöst (anslut till befintligt nätverk)?

Fel av mig, jag hade fått för mig att du ville ha den trådbunden. Då ska den sättas i klientläge (anslut till befintligt nätverk), men det hade du gjort?

I mina öron så låter det som kopplingen mellan modem och D-link är boven i dramat. Vad har du exakt för modem? Det är kanske någon annan som har något käckt att komma med om du ger hela modellbeteckningen.

Vad finns det för konfigurationsalternativ i modemet? Det kanske är så att det inte går att stänga av routerdelen i det? I så fall kan du sätta din D-link i bryggläge istället och skapa ett trådlöst nätverk endast. Jag är osäker på hur den reagerar med de fysiska LAN-portarna. Rimligtvis blir den en trådlös accesspunkt med inbyggd switch. Det märker du om du inte kommer åt något med iMacen.

Ursprungligen av suddgummi:

Fel av mig, jag hade fått för mig att du ville ha den trådbunden. Då ska den sättas i klientläge (anslut till befintligt nätverk), men det hade du gjort?

I mina öron så låter det som kopplingen mellan modem och D-link är boven i dramat. Vad har du exakt för modem? Det är kanske någon annan som har något käckt att komma med om du ger hela modellbeteckningen.

Vad finns det för konfigurationsalternativ i modemet? Det kanske är så att det inte går att stänga av routerdelen i det? I så fall kan du sätta din D-link i bryggläge istället och skapa ett trådlöst nätverk endast. Jag är osäker på hur den reagerar med de fysiska LAN-portarna. Rimligtvis blir den en trådlös accesspunkt med inbyggd switch. Det märker du om du inte kommer åt något med iMacen.

Ja det har jag ju testat... Tror att jag har återställt AE typ 20ggr nu efter alla möjliga fel... Fick den att funka en gång, men då ballade resten av nätverket ut totalt! Å då fick man ju sig en känga av frugan

Modemet är ett INTENO X5669A (Boxer)

D-Link DIR-655 går inte att brygga tyvärr..

Ursprungligen av Piggelin:

D-Link DIR-655 går inte att brygga tyvärr..

Ok, det var ju dumt :(. Ett alternativ verkar vara att stänga av DHCP-servern, UPnP och lite andra grejer, se här: Turning a router into an AP.
Jag har ingen D-link själv, så tyvärr kan jag inte hjälpa mer utförligt.

Viktigt att tänka på (som står i länken) är att du stoppar in modemet i en LAN-port, inte WAN-porten, efter att du ställt om den. IP-adressen som du väljer måste vara utanför det området som modemet delar ut.

Ursprungligen av suddgummi:

Ok, det var ju dumt :(. Ett alternativ verkar vara att stänga av DHCP-servern, UPnP och lite andra grejer, se här: Turning a router into an AP.
Jag har ingen D-link själv, så tyvärr kan jag inte hjälpa mer utförligt.

Viktigt att tänka på (som står i länken) är att du stoppar in modemet i en LAN-port, inte WAN-porten, efter att du ställt om den. IP-adressen som du väljer måste vara utanför det området som modemet delar ut.

Ja detta kan man ju testa, men nu känns det lite överkurs för mig. Fast å andra sidan, vad kan gå fel Jag suger på denna karamellen ett tag.

Jag kan ge en alternativ syn på setupen annars låter suddgummis sätt klart bra.

Ta bort repeatern och dir-655.

Stäng av DHCP och NAT på Boxermodemet.

Anslut sedan Airport Extreme till modemet och låt den sköta DHCP + NAT.

Sätt igång 5GHz-bandet och lägg till 5GHz efter namnet om du inte redan gjort det.

Utöka nätverket med din express och se till att du placerar dom så dom ger bästa möjliga räckvidd.

Testa det om du vill.

Ursprungligen av grenhall:

Anslut sedan Airport Extreme till modemet och låt den sköta DHCP + NAT.

Jag svarade Piggelin och jag tror inte att h*n har en Extreme i ekvationen?

Stäng av DHCP på modemet

Sätt din DIR-655 på kanal 11 och alternativ kanal på tja något annat. DHCP på. Ställ även in AE på fast IP-adress om det går.

Sätt din Airport Express på kanal 11 och använd den som en AP. Sätt AE där DIR har dålig täckning.

Ta bort repeatern.

Works?

Ursprungligen av grenhall:

Stäng av DHCP på modemet

Sätt din DIR-655 på kanal 11 och alternativ kanal på tja något annat. DHCP på. Ställ även in AE på fast IP-adress om det går.

Sätt din Airport Express på kanal 11 och använd den som en AP. Sätt AE där DIR har dålig täckning.

Ta bort repeatern.

Works?

- Ja visst kan jag stänga av DHCP i modemet. Innebär detta att jag behöver ändra nåt i Routern för att det ska funka då?
- Routern står redan på kanal 11 och DHCP e aktiverat.
- AE kan få fast IP, inga problem.

Men om jag sätter AE som AP så får jag väl 2 nätverk? Plus att då måste jag väl ha kabel från routern till AE?

Tar jag bort Repeatern och ersätter med AE så faller hela grejen.. Då det är i köket jag vill ha AE med ett par högtalare (repeatern är i andra änden av huset)

grenhall & suddgummi: En stor eloge till er hängivenhet att hjälpa!

Ursprungligen av Piggelin:

- Ja visst kan jag stänga av DHCP i modemet. Innebär detta att jag behöver ändra nåt i Routern för att det ska funka då?
- Routern står redan på kanal 11 och DHCP e aktiverat.
- AE kan få fast IP, inga problem.

Men om jag sätter AE som AP så får jag väl 2 nätverk? Plus att då måste jag väl ha kabel från routern till AE?

Tar jag bort Repeatern och ersätter med AE så faller hela grejen.. Då det är i köket jag vill ha AE med ett par högtalare (repeatern är i andra änden av huset)

grenhall & suddgummi: En stor eloge till er hängivenhet att hjälpa!

Nej om det är så som du beskriver så behöver du inte det.

En AP gör exakt samma sak som din repeater dvs. utökar nätverket. Utökat nätverk innebär att du "loggar in" på ditt nuvarande nätverk med din AE och sedan använder AE's möjlighet att sända vidare nätverket till klienter.

Kolla för övrigt igenom vilken programvara du använder i DIR-655 och repeatern så dom inte är föråldrade. Jag kommer ihåg att där var en hel del problem som löstes med DIR-655 vid sista uppdateringen för Europa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-31 13:55

Tänk också på att DHCP finns på två ställen i inställningarna, som server och som klient. Det är DHCP server du ska ändra i (bara för att undvika missförstånd).

Alltså! Kasta ut den där jävla DLINK-skiten och köp en Airport Extreme eller Time Capsule istället.
Har du inga pengar så låna av någon polare, sälj något eller köp på avbetalning eller vadfan som helst! Du kommer inte ångra dig!

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså! Kasta ut den där jävla DLINK-skiten och köp en Airport Extreme eller Time Capsule istället.
Har du inga pengar så låna av någon polare, sälj något eller köp på avbetalning eller vadfan som helst! Du kommer inte ångra dig!

Hahahahaha

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-31 18:06

Vi vet ju alla vad D-Link står för - D*** L***.

Av ovanstående anledning är nu min Airport Express ute på försäljning här på 99... :/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-20 18:07
Ursprungligen av zinned:

Vi vet ju alla vad D-Link står för - D*** L***.

Näe, inte alla. Vad betyder det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-20 18:16

Dead Link.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2013-03-06 16:52

Time Capsule

Ursprungligen av PeeMaN:

köp en Airport Extreme eller Time Capsule istället. Du kommer inte ångra dig!

Eh jo. Min Apple Time Capsule tvärdog för inte så länge sedan. Som så många andra tydligen med serienummer XX807XXXXXX - XX814XXXXXX
http://timecapsuledead.org/
http://www.guardian.co.uk/technology/blog/201...

Förhoppningsvis har de fixat problemet. Men som alltid, en produkt som bara har en vanlig 3,5 hårddisk utan raid-möjlighet ska man inte lite på för riktig backup.

Bevaka tråden