Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad ipad

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

1 och 1/2 månad efter garantitiden craschar hårdvaran i min ipad 2. den har aldrig råkat ut för slag, fukt eller annan yttre påverkan. Den är inte heller jailbreakad.

Liknande har aldrig hänt mina tidigare pc laptops ( och dom harit varit med om en hel del ). Känns surt att inte få ipaden kompenserad av apple då den uppenbarligen efter ett drygt år bara lägger av utan att ha fått stryk.

Eller är det här något man får räkna med om man köper en ipad...?
Har jag möjligtvis överskattat appels kvalitets status....?

Har nyligen också köpt 1 imac 27" , 2 st iphone och apple tv ..

Hur menar du kraschad? Är den död?

Jag vill också passa på att ge Mzone en eloge för för att dom ställer upp till 100%....

Cek / har försökt ett antal gånger med apple men icke, kommer inte längre i hierarkin än supporten ..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 11:53
Ursprungligen av stellan ekegren:

Cek / har försökt ett antal gånger med apple men icke, kommer inte längre i hierarkin än supporten ..

Märkligt. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en trasig iPad annat än via yttre åverkan. Erbjuds man inte utbytesenhet? Pris på det?

Ursprungligen av CEk:

Märkligt. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en trasig iPad annat än via yttre åverkan. Erbjuds man inte utbytesenhet? Pris på det?

Det stämmer. Finns utbytesmöjligheter för alla aktuella iPad.

Se på följande sida för en såkallad "Out of Warranty Replacement".

Ursprungligen av Apple:

Min iPad-enhet är inte behörig för garantiservice. Vilka servicealternativ har jag?

Apple erbjuder två servicealternativ för iPad-enheter som inte är behöriga för garantiservice.

1. Batteriutbytesservice

Om din iPad behöver service bara för att batteriets laddningsförmåga har försämrats läser du informationen om Batteriutbyte.

2. Service utom ramarna för garantin

Om du äger en iPad som inte är behörig för garantiservice, men som är behörig för service utom ramarna för garantin, kommer Apple att ersätta din iPad med en iPad som är ny eller motsvarande ny vad gäller både prestanda och tillförlitlighet, mot en kostnad för service utom ramarna för garantin. Dessa kostnader listas nedan.

iPad-modell

Kostnad för service utom ramarna för garantin

iPad mini

2 108,63 kr

iPad 3:e eller 4:e generationen

2 908,63 kr

iPad, iPad 2

2 408,63 kr

Kostnaden för service utom ramarna för garantin inkluderar en fraktavgift på 113,63 kr som bara tillkommer om servicen beställs via Apple kräver frakt. Alla kostnader är angivna i SEK och inkluderar moms.
    Vissa skador är undantagna från rätten till service utom ramarna för garantin. Exempel på sådana skador är om enheten är i flera delar eller om den inte fungerar på grund av att obehöriga ändringar har utförts på den. Men iPad-enheter som slutat fungera på grund av vätskeskada kan omfattas av service utom ramarna för garantin.
    Apple förbehåller sig rättigheterna att avgöra huruvida iPad-enheten är behörig för service utom ramarna för garantin eller inte. Ersättnings-iPad-enheter har en 90-dagars begränsad maskinvarugaranti, faller under resterande del av din standardgaranti eller omfattas av AppleCare Protection Plan för iPad, beroende på vilken som har längst tid kvar. Mer information finns i AppleCare Protection Plan för iPad och Apples reparationsvillkor.

Apples begränsade garanti och AppleCare Protection Plan gäller utöver de rättigheter som tillkommer enligt EU:s lagstadgade garanti. Klicka här för mer information.

Finns på följande sida:

Apple - Support - Service Answer Center

har inte hört något om det här av Apple.. OBS..Mzone har inget ansvar eller delaktighet i affären.
Får väl ringa apple och snacka med dom igen nu när jag fått veta mer om vad som gäller

tack alla för tipsen!

har inte hört något om det här av Apple.. OBS..Mzone har inget ansvar eller delaktighet i affären.
Får väl ringa apple och snacka med dom igen nu när jag fått veta mer om vad som gäller

tack alla för tipsen!

Var har du köpt den? Det är dit du ska vända dig. Apple har jag hört kan spela lite allan när det gäller reklamationsrätten, men om man börjar vifta med konsumentköplagen och hota med ARN etc ska de enligt vad jag hört bli lite mjukare i sin attityd. Stå på dig. Dock är det du som har bevisbördan beträffande att de ska vara ett ursprungligt fel. Praxis lär vara att en produkt som inte är uppenbart tappad eller på annat sätt lemlästad är behäftad med ett ursprungligt fel om den ger upp inom 3 år. Förslitningsdetaljer och färskvaror undantagna givetvis.

Pmarroti / Köpt den på Apple.se . ang. tecken på yttre skador så går jag fri.
jag får väl slå dom en pingl igen och brilliera med mina nya kunskaper.....BANZAIIIIII::

Zinned / hur att gå till väga för att ha en chance till reklamationsrätt och utan att betala nästan lika mycket som för en ny.

och VEM skall jag snacka med..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 12:41

Zinned / hur att gå till väga för att ha en chance till reklamationsrätt och utan att betala nästan lika mycket som för en ny.

och VEM skall jag snacka med..

Du ska lämna in den på stället du köpte den på och säga att du vill reklamera varan enligt reklamationsrätten. Prata även med din lokala konsumentvägledare, de brukar vara ganska bra att ha att göra med. Har fått hjälp ett par gånger av dom.

Pmarroti / Köpt den på Apple.se . ang. tecken på yttre skador så går jag fri.
jag får väl slå dom en pingl igen och brilliera med mina nya kunskaper.....BANZAIIIIII::

Det är hårdvaran enligt Mzone, den går inte att återställa...även om man lägger den i "FDU"-läge eller vad det nu heter..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 11:42

Då skulle jag testa att reklamera den. Reklamerade min iPhone 4 en månad efter utgången garanti och den gick igenom.

Cek / Nej, 1 1/2 månad över garantitiden är för länge tycker dom. Kanske är det bättre att jag handlar mina mac produkter på t.ex. Mzone i Norrköping där jag kan prata direkt med dom som sålt varan....!?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 12:14

Cek / Nej, 1 1/2 månad över garantitiden är för länge tycker dom. Kanske är det bättre att jag handlar mina mac produkter på t.ex. Mzone i Norrköping där jag kan prata direkt med dom som sålt varan....!?

Men du har alltså skickat in den och Apple nekar dig men erbjuder utbytesenhet - eller? För så är ju Apples rutiner på iPhone i alla fall.

Om det inte är någon yttre åverkan på den så hävdar du helt enkelt din 2-åriga reklamationsrätt. Känner de inte till den på Mzone så hotar du med ARN. Prata också med din kommunala konsumentrådgivare som kan hjälpa dig med dina rättigheter som konsument.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 12:21
Ursprungligen av pmarriott:

Om det inte är någon yttre åverkan på den så hävdar du helt enkelt din 2-åriga reklamationsrätt. Känner de inte till den på Mzone så hotar du med ARN. Prata också med din kommunala konsumentrådgivare som kan hjälpa dig med dina rättigheter som konsument.

3 års reklamationsrätt har man.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 12:21

Samtidigt har du tre års garanti enligt konsumentköpslagen, dock ska du nu då kunna visa på att det är fabrikationsfel. Det menar jag inte bör vara så svårt om det inte finns några bevis på yttre åverkan.

Tar inte Apple till sig av detta, då är det väl ARN som gäller.

Edit: Kul att jag skriver nästan EXAKT samma sak som pmarriot, någon minut sen bara

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 12:22
Ursprungligen av zinned:

Samtidigt har du tre års garanti enligt konsumentköpslagen, dock ska du nu då kunna visa på att det är fabrikationsfel. Det menar jag inte bör vara så svårt om det inte finns några bevis på yttre åverkan.

Tar inte Apple till sig av detta, då är det väl ARN som gäller.

Nej, garanti är upp till tillverkare/återförsäljare att sätta och det är valfritt. Reklamationsrätten är däremot 3 år lagstadgat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 12:23
Ursprungligen av CEk:

Nej, garanti är upp till tillverkare/återförsäljare att sätta och det är valfritt. Reklamationsrätten är däremot 3 år lagstadgat.

Helt rätt, fel ordval.

I stand corrected.

Cek / tack för det , visste inte att det funkar så. Så max 2500:- så får jag minst en motsvarande?
Undrar dock fortfarande om jag tycker det är så kul att lägga 2500:- på en grej som jag föreställde mej skulle hålla längre..

Lite suri baa....

Går ju alltid att laga.

MEN först och främst är iPad-reparationer fördj-vliga sedan om det är logikkortet som gett upp kommer det att kosta lika mycket som att köpa en begagnad. Så ja... Beroende på vad det är för modell så kan det vara läge att antingen reklamera den eller köpa en ny.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 12:30

Cek / tack för det , visste inte att det funkar så. Så max 2500:- så får jag minst en motsvarande?
Undrar dock fortfarande om jag tycker det är så kul att lägga 2500:- på en grej som jag föreställde mej skulle hålla längre..

Lite suri baa....

Du ska ju inte lägga ut dessa pengar, du ska ju hävda din reklamationsrätt.

[ATTACH="CONFIG"]37385[/ATTACH]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 13:17

Ser ingen fil men måste säga att jag är nyfiken som tusan för ngt liknande det du råkat ut för har jag aldrig hört talas om

bilden ovan dök upp efter craschen och har aldrig synts till igen...hajar noll...

Helt galet ju. Nog första gången jag sett en Ipad rasa på det där sättet. Det måste vara ett fysiskt fel i lagringsdelen i din Ipad. Erbjud Apple att skicka över bilderna till dem. Finns det inga tecken på fysiska skador eller annan yttre åverkan har de inte mycket att komma med om de vägrar byta den åt dig.

Joacim / vad kan du utläsa av meddelandet jag fick i ipaden.? ( Bilden är ihopslagna foton av skärmen som jag tog med iphonen )

Bevaka tråden