Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Final Cut Studio 3 i nya datorna med OS X 10.8.2?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver lite hjälp här innan jag beställer hem Final Cut Studio 3.

Jag har ringt till Apple i Sverige och utomlands och frågat om det skulle fungera att installera Final Cut Studio 3 i de nya datorna som:

3,2 GHz Quad_Core intel xeon med OS X 10.8.2 från år 2012.

Deras svar blev att de inte kan garantera om det fungerar, och de var inte säker om det skulle fungera och rekomenderar mig köpa FCPX men jag vill inte ha den versionen. den är inte tillräckligt.

Fråga till er:

Vet någon av er om det fungerar att installera full version av FCS3 i de nya datorna som 3,2 GHz Quad_Core intel xeon med OS X 10.8.2 från år 2012?

Vad jag vet så fungerar det inte att installera FCS2 i den nya dator 3,2 GHz Quad_Core intel xeon med OS X 10.8.2 från år 2012. Men FCS2 fungerade i äldre datorn 2x2.8 GHz Quad_Core intel xeon med OS X 10.7.5 från år 2008.

Tacksam för hjälp.

/J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 15:00

Jag kan bekräfta att Final Cut Pro 7 fungerar under OSX 10.8.2 på en 2008 MacPro. Jag skulle tro det då fungerar precis lika bra på en 2012 MacPro under samma OS.

Dock har jag märkt en del "märkligheter" (vilket inte är så konstigt). Ljudet via Kona-kortet kan ibland bli distortat. Stop / play löser pucken men det känns som om FCP7 och OSX 10.8 inte är 100% kompisar. Fungerar för min del gör det dock. Har även FCPX på samma maskin som jag ännu inte börjat nyttja skarpt.

Det är så att jag ska beställa en beg Final Cut Studio 3 från USA eller England och det kostar mellan 5-6000 kr och det vore tråkigt om det inte fungerar. Det är Final Cut Pro 7 jag kommer att använda och ljudet har vi inte användning för här.

Jag har en ny Mac Pro 2012 med OSx 10.8.2. Skulle man kunna gå ner till 10.7.5 med den datorn och sen installera FCS2 (de funferar på 10.7.5 med dator från 2008) och sen skaffa uppgradering FCS3 för de är billigare, kostar hälften. och sen gå tillbaka till 10.8.2
Fungerar det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 16:39

FCS3 uppgraderingen kan du köra in utan att att först installera FCS2. Det du behöver är ditt FCS2 serienummer utöver ditt FCS3 uppgraderings serienummer vid installationen.

En fråga till bara...

Är det alltså OS X 10.8.2 som gör att det inte går att installera FCP2? och inte själva datorn som har:

3,2 GHz Quad_Core intel xeon (2012)
eller
2x2.8 GHz Quad_Core intel xeon (2008)

Kvittar alltså processor 3,2 eller 2x2,8 GHz?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 13:52
Ursprungligen av jojosurf:

En fråga till bara...

Är det alltså OS X 10.8.2 som gör att det inte går att installera FCP2? och inte själva datorn som har:

3,2 GHz Quad_Core intel xeon (2012)
eller
2x2.8 GHz Quad_Core intel xeon (2008)

Kvittar alltså processor 3,2 eller 2x2,8 GHz?

Det finns stor sannolikhet att OSX 10.8.2 och FCS2 (antar jag du menar) inte leker med varandra. Att hårdvaran i en Xeon MacPro från 2012 skulle vara ett problem låter mycket långsökt även om det kanske inte är omöjligt. Dock kör ju dessa maskiner samma CPU-serie (i stort sätt) som MacPro's från 2010 vilka på sin tid körde FCS utan problem (osäker dock på om FCS2 var OK där - men jag tror primärt det är en OS-fråga).

Topp, perfekt....

Tack ska du ha Erik.

Ursäkta språkpolisen, men vad är "datorna"? Plural av "data"? Det är i så fall: en data, flera data. Och data är något abstrakt. En dator kan behandla data.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 13:48
Ursprungligen av pmarriott:

Ursäkta språkpolisen, men vad är "datorna"? Plural av "data"? Det är i så fall: en data, flera data. Och data är något abstrakt. En dator kan behandla data.

…och tråden handlade om Final Cut Pro.

Är det månne installern som bråkar? En kollega hade problem att få in FCS2 efter att han bytt hårdskiva och gjort clean install (nu minns jag dock inte om det var Lion eller Mountain Lion). Lösningen var iallafall att starta installation från terminalen, per denna guide. Installing Final Cut Pro Studio 2 on 10.7 Lion w/o Rosetta | Ramblings of a Geek - Jeremy Johnstone

Ursprungligen av air:

Är det månne installern som bråkar? En kollega hade problem att få in FCS2 efter att han bytt hårdskiva och gjort clean install (nu minns jag dock inte om det var Lion eller Mountain Lion). Lösningen var iallafall att starta installation från terminalen, per denna guide. Installing Final Cut Pro Studio 2 on 10.7 Lion w/o Rosetta | Ramblings of a Geek - Jeremy Johnstone

Jag kunde installera FCP2 på OS X 10.7.5 utan problem men det fungerar inte på nya datorn med OS X 10.8.2, funderar därför skaffa mig FCP3 som bör fungera på 10.8.2

Jag försökte hitta skillnaden här...

Mac Pro (början av 2008) - Teknisk information

Mac Pro (mitten 2012) - Teknisk information

ser du skillnad när det gäller Hårdvaran?

Köpt Final Cut Studio 3 och installerat. fungerar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 17:33

Nu när jag jobbat med FCP7 ett tag i 10.8.2 märker jag mer och mer "skumheter". Oftast löser en omstart av programmet dessa dock…

1
Bevaka tråden