Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone 5 tappar 3G (och dålig mottagning första samtalet)

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

min iphone 5 tappar lite då och då 3G (och använder då Edge istället).
har märkt att om jag då stänger av 3G i inställningarna och sätter på det igen så hoppar 3G igång. (men kan försvinna kort därefter igen)

först trodde jag att det berodde på min operatör men flertalet av mina vänner (och andra) har rapporterat att de har samma problem med sina iphone 5 (och de flesta har annan operatör än telia)

har provat att återställa telefonen (utan backup) men det har inte hjälpt.

hur löser man detta? eller är det dags att skicka in till telia och få den utbytt?

har även märkt att oftast (iaf när jag är hemma) när jag ringer till någon så är ljudet hackigt typ som dålig mottagning även fast jag har bra mottagning. men lägger jag på och ringer upp igen så är det kanonbra ljud.
(detta märker jag direkt då tonerna blir hackiga och lägger jag på då direkt och ringer igen så är det ok igen)

detta problem hade jag inte med min iphone 4 när jag var hemma, är det sämre mottagning eller något i iphone 5?
eller vad kan detta problem bero på?

Har du uppgraderat till senaste versionen av IOS? Om ja så ska du reklamera telefonen snarast.

yes, problemet fanns dock även där på tidigare versioner. men blev inte bättre av 6.0.2.

• Medlem
  • International user
  • 2013-01-08 23:19

Det är väl som vanligt om man har ett problem

- Starta om
- Reset
- Restore
- Restore utan backup
- Lämna in

Ursprungligen av zappee:

- Starta om
- Reset
- Restore
- Restore utan backup
- Lämna in

Borde vara sticky i denna forumdel. Löser ruskigt stor procent av problemen.

Edit: Skapade en tråd.

Senast redigerat 2013-01-09 16:51
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-09 06:02

Kan bara instämma. Har också problemet med att första samtalet är hackigt. Lägger på och ringer upp igen o då funkar det kanon.

Upplever klart mycket bättre mottagning på alla sätt och vis med min 5:a, jämfört med 4:an och 4S. Om din bråkar trots återställning så lämna in den.

Ursprungligen av zappee:

- Starta om
- Reset
- Restore
- Restore utan backup
- Lämna in

jo då, de stegen är jag fullt medveten om. och som jag sa så har jag provat att återställa utan backup. jag fråga mer för att kolla om någon visste hur man kunde lösa problemet (utöver de där stegen) eller om någon visste att det faktiskt var problem med telefonen och inte operatören eller "handhavandefel".

Ursprungligen av Egget01:

Kan bara instämma. Har också problemet med att första samtalet är hackigt. Lägger på och ringer upp igen o då funkar det kanon.

vad har du för operatör?

Ursprungligen av pmarriott:

Upplever klart mycket bättre mottagning på alla sätt och vis med min 5:a, jämfört med 4:an och 4S. Om din bråkar trots återställning så lämna in den.

var i kontakt med telia idag. personen jag talade med sa att han skulle "uppdatera servern för mitt nummer" eller något liknande.. så skulle stänga av telefonen i 5min och sedan starta den igen. och då se om det blev bättre. om det inte blev bättre så skulle jag lämna in den hos närmsta telia-butik.

det blev inte bättre..

så ska nu lämna in den i hopp om att få en ny (fungerande) telefon.

men då jag som sagt hört att flera har problem med iphone 5 så kanske det är så illa så att det är ett hårdvarufel på alla telefoner? eller kanske så att mjukvaran är trasig (och då fixas i en kommande uppdatering om apple får reda på att det faktiskt existerar ett fel)

gjorde för övrigt ytterligare en återställning utan backup precis bara för att verkligen vara på den säkra sidan. men mycket väntat så uppstår samma problem med att det låter som det är otroligt dålig mottagning även fast jag har full mottagning. och när jag lagt på och ringt upp igen så är det felfritt ljud/röst.. (har inte hunnit se än om 3G förvinner dock men skulle bli väldigt förvånad om det problemet försvann nu då det andra problemet är kvar då de känns sammankopplad på något sätt)

Senast redigerat 2013-01-09 19:01
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-09 17:40

Telefonmodellprogrammet på mitt företag har numer med iPhone 5, men med följande varning 'Om du är beroende av bra täckning ska du inte ta denna telefonmodell'....

ja då har man iallafall lämnat in telefonen nu.

blir alltid bara så nervös när jag lämnar in mobiler för reklamation då jag vet hur jäkliga de där service-snubbarna kan vara. skyller på allt höger till vänster för att "slippa" betala ut nya mobiler. (har t.ex ett exempel med en kompis där de skyllde på vattenskada fast personen i fråga verkligen inte hade haft telefonen varken ens nära vatten eller fukt av något slag)

och att de skulle sitta i flera timmar för att se om 3G försvinner låter ganska orimligt. och att de skulle upptäcka det på de fåtal minuter de sitter med telefonen finner jag ganska orimligt också då det händer med ganska stora mellanrum. så känns som risken är stor att de startar mobilen, har igång den i fem minuter och ingenting händer. sen "ok den funkar".

lite smått irriterande att jag fick en sony ericsson experia som lånetelefon också
nog för att jag ogillat android innan men det här tar fan priset. vilken skittelefon det är..

Ursprungligen av mjewl:

lite smått irriterande att jag fick en sony ericsson experia som lånetelefon också
nog för att jag ogillat android innan men det här tar fan priset. vilken skittelefon det är..

Är det inte bra service att du fick en lånetelefon?

nej, det är dålig service att man inte får låna en likvärdig telefon.

jag har betalt för en fungerande premium-telefon. skall jag då som kund bli straffad genom att få ha en sämre telefon under tiden de åtgärdar ett fel på en telefon jag betalt för som skall fungera?

och det hade varit ännu värre om jag inte fått en lånetelefon alls, ska jag då som kund bli straffad genom att gå utan telefon i en halv månad då jag betalt för en telefon + ett abonnemang som jag då inte kan använda?

känns lite som du jobbar inom det yrket eller? få personer som delar din åsikt som kund tror jag..

Ursprungligen av mjewl:

nej, det är dålig service att man inte får låna en likvärdig telefon.

jag har betalt för en fungerande premium-telefon. skall jag då som kund bli straffad genom att få ha en sämre telefon under tiden de åtgärdar ett fel på en telefon jag betalt för som skall fungera?

Ja, faktiskt. Det får man räkna med. Operatörer eller deras återförsäljare säljer sällan telefonerna utan själva abonnemanget. Det är den servicen du köper som konsument. Skulle du köpt den direkt via Apple tycker jag dock det är en annan femma. Sedan tror jag inte att det står någonstans på ditt kvitto eller avtal att du ens har rätten till en lånetelefon - därav goodwill att du får en lånetelefon.

Sedan kan jag säkert dra upp liknelser med bilar och att man inte får samma modell som den man lämnade in under servicetiden, men jag är för dålig på liknelser så jag stannar där..

Ursprungligen av keptang:

Premium? Haha, sorry, du har köpt en telefon, som vilken annan telefon som helst.

Shit happens, oavsett om du betalar för en Fiat eller Rolls-Royce.

oavsett så anser jag att man ska få låna en liknande telefon. tror du på fullast allvar att om man lämnar in en lamborghini att man får låna en saab 9000? (hoppas inte du säger emot här då jag har fakta/bevis på att man får likvärdig bil i lån)

Ursprungligen av kenjon:

Nja, det är väl bara bilhandlare och mobiloperatörer som lånar ut prylar när man lämnar sakerna för rep.
Jag har aldrig fått låna t ex vitvaror, skidor, kläder.... vid en reklamation/garantiärende.

skillnaden där är väl att man (nästan) alltid får en ny vara direkt när det gäller kläder t.ex och där handlar det om kanske 2-3 dagar innan de har sin ersättningsprodukt (jobbar inom den branschen själv). bilar och mobiler lämnas (nästan) alltid in för reparation osv. och tar då upp till veckor/månader innan man får ny produkt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, faktiskt. Det får man räkna med. Operatörer eller deras återförsäljare säljer sällan telefonerna utan själva abonnemanget. Det är den servicen du köper som konsument. Skulle du köpt den direkt via Apple tycker jag dock det är en annan femma. Sedan tror jag inte att det står någonstans på ditt kvitto eller avtal att du ens har rätten till en lånetelefon - därav goodwill att du får en lånetelefon.

Sedan kan jag säkert dra upp liknelser med bilar och att man inte får samma modell som den man lämnade in under servicetiden, men jag är för dålig på liknelser så jag stannar där..

haha, att säga att man som kund får räkna med var nog det dummaste jag hört på länge..

Ursprungligen av mjewl:

haha, att säga att man som kund får räkna med var nog det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket min vän Let's agree to disagree som man säger innan tråden spårar ut i tråkigheter.

Hoppas iaf att problemet löses efter servicen.

• Medlem
  • International user
  • 2013-01-15 00:23
Ursprungligen av mjewl:

oavsett så anser jag att man ska få låna en liknande telefon. tror du på fullast allvar att om man lämnar in en lamborghini att man får låna en saab 9000? (hoppas inte du säger emot här då jag har fakta/bevis på att man får likvärdig bil i lån)

skillnaden där är väl att man (nästan) alltid får en ny vara direkt när det gäller kläder t.ex och där handlar det om kanske 2-3 dagar innan de har sin ersättningsprodukt (jobbar inom den branschen själv). bilar och mobiler lämnas (nästan) alltid in för reparation osv. och tar då upp till veckor/månader innan man får ny produkt.

Ledsen, men en iPhone är långt ifrån en Lambo...

Ursprungligen av mjewl:

Jo, jag säger emot lite... Kan du utveckla det där exemplet en aning? I vilka fall får du en lånebil av en bilverkstad? Är det då ett generellt beteende hos verkstäder eller speciellt för din verkstad?

När det gäller vad man har rätt att kräva vid utbyte/reparation så tror jag att det alltid är vettigast att basera sig på vad man har rätt enligt konsumentlagen. Det har man rätt att kräva, allt utöver det är förhandlingsfrågor med handlaren.

Ursprungligen av zappee:

Ledsen, men en iPhone är långt ifrån en Lambo...

ok, det var en dålig liknelse. det jag hade i åtanke och som jag har som erfarenhet gällde en bmw x5. hur som helst ska vi nog lägga ner diskussionen angående lånetelefoner och om man har rätt till dessa. detta kommer bara leda till osämja och tråkig stämning och spelar i det stora hela ingen roll, alla har vi olika åsikter helt enkelt.

vill bara tillägga att jag efter att ha fått mail från service-stället mailade dem direkt och komplettera den usla information som killen i teliabutiken gav som felbeskrivning (han missade info och var väldigt kortfattad).

har iallafall nu fått svar från telia/servicestället att serviceärendet är klart och att jag nu kan hämta ut en ny telefon i butiken jag lämnade in den.

så får helt enkelt korrigera mitt svar om att jag alltid tycker att serviceställen hanterar sådana här ärenden dåligt. nu har de sköt det exemplariskt! och det säger jag inte bara för att jag fick som jag ville utan för att det faktiskt var fel/skada på telefonen som inte jag är skyldig till och att de då inte skyllde på något användarfel som de tidigare gjort. och att det gick så grymt fort till skillnad mot vad jag är van vid. så "cred" till servicestället telecare service och telia.

men ska väl inte fira förrän jag fått hämtat ut den nya. har inte möjlighet att göra det förrän lördag

Ursprungligen av mjewl:

Lämnade in vår splitternya BMW 5-serie på ett garantiärende på en lokal auktoriserad BMW-verkstad för två månader sen. Vi blev lovade en lånebil och det fick vi, en lila/rosa Nissan Micra från 2002. Inte direkt jämförbar med bilen som lämnades in, inte ens i närheten! Så att man alltid får en likvärdig bil stämmer verkligen inte.

Ursprungligen av korthoga:

Lämnade in vår splitternya BMW 5-serie på ett garantiärende på en lokal auktoriserad BMW-verkstad för två månader sen. Vi blev lovade en lånebil och det fick vi, en lila/rosa Nissan Micra från 2002. Inte direkt jämförbar med bilen som lämnades in, inte ens i närheten! Så att man alltid får en likvärdig bil stämmer verkligen inte.

Är det fri lånebil (gratis) kanske man inte kan säga så mycket om det - om inte annat är avtalat. Tar dom betalt - ja då är det skandal tycker jag. Jag får "alltid" fri lånebil - småbilar - men nya och helt gratis. En Micra från 2002 låter inte speciellt mycket BMW - och ingen PR för verkstaden / bilfirman heller....

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag har bara " lämnat in" en iPhone - och det var 4s - köpt från Apple. Inga problem där. Dom skickade en ny och jag fick behålla den gamla - som fungerade hjälpligt - till ca 1 vecka - EFTER att jag fått den nya. Då bokade jag returfrakt och dom kom och hämtade den trasiga luren. Allt gick nästan för bra. Eller också hade jag väldig tur med servicekillen som skötte mitt ärende. Allt var mot Apple direkt. Aldrig något snack om att jag skulle behöva (hämtas upp) lämna min först - vilket jag "kanske" accepterat i det långa loppet. Heder åt Apple i mitt fall.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-12 19:21

Nja, det är väl bara bilhandlare och mobiloperatörer som lånar ut prylar när man lämnar sakerna för rep.
Jag har aldrig fått låna t ex vitvaror, skidor, kläder.... vid en reklamation/garantiärende.

Premium? Haha, sorry, du har köpt en telefon, som vilken annan telefon som helst.

Shit happens, oavsett om du betalar för en Fiat eller Rolls-Royce.

kan så vara..

ja det är nog en bra idé. ;P

jo det hoppas jag verkligen, men som sagt är nervös då jag är kritisk till hur de hanterat mina (och mina vänners) tidigare ärenden. men får hålla alla (två, inte mer) tummar jag har.

ha en bra kväll! det ska iaf jag ha

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-12 19:55

Kära nån, du fick ju en bättre telefon till låns, den fungerar ju..

Ursprungligen av mattiL:

Kära nån, du fick ju en bättre telefon till låns, den fungerar ju..

Sist jag hade ett garantiärende på en lur så var det en Nokia N8 som efter en vecka ballade ur totalt. Jag blev erbjuden att låna en SE W600. Jag hade ju en iPhone också så det var ju ingen panik, men jag menade att det är rimligt att lånetelefonen har någorlunda samma funktionalitet som objektet man lämnar in på garantirep. Exempelvis att man kan lägga in sitt Exchange-konto på den så man kan sköta sitt jobb. Fick lång näsa så inihelvete.

Back on topic: Jag har samma problem med min iPhone 5. När jag är på gymmet använder jag ofta Netflix. Ibland stannar avsnitten man tittar på på grund av för dålig datamottagning. När man kollar närmare så har telefonen hoppat över till Edge med sämre täckning än vad jag har på 3G. 3Gn kommer inte tillbaka av sig själv utan jag får gå in i inställningar, stänga av 3G och sen sätta igång den igen. Sen efter det kommer 3G-nätet igång igen. Fruktansvärt irriterande. Går knappt att streama Spotify på Edge.

Ska lämna in min telefon nästa vecka på Emporia i Malmö för att viloknappen inte fungerar som den ska. Att den titt som tätt hoppar över till Edge och tycker att det är toppen är ännu en anledning till inlämning!

Back on topic: Jag har samma problem med min iPhone 5. När jag är på gymmet använder jag ofta Netflix. Ibland stannar avsnitten man tittar på på grund av för dålig datamottagning. När man kollar närmare så har telefonen hoppat över till Edge med sämre täckning än vad jag har på 3G. 3Gn kommer inte tillbaka av sig själv utan jag får gå in i inställningar, stänga av 3G och sen sätta igång den igen. Sen efter det kommer 3G-nätet igång igen. Fruktansvärt irriterande. Går knappt att streama Spotify på Edge.

Ska lämna in min telefon nästa vecka på Emporia i Malmö för att viloknappen inte fungerar som den ska. Att den titt som tätt hoppar över till Edge och tycker att det är toppen är ännu en anledning till inlämning!

Finns det gym med bra täckning? Hur som helst så vet du vad du kan göra åt saken

det roligaste är väl ändå att du är på ett gym och kollar på film/serier. ska man inte träna där?

iallafall, var och hämtade min telefon idag. 3g-problemet återfinns även på denna enhet. 3g försvinner och man får stänga av och sedan sätta på 3g igen för att det ska komma tillbaka (kommer ju tillbaka av sig själv men efter en mycket längre stund)

så verkar ju som om det är ganska stort problem det här då större delen av dem jag känner som har iphone 5 har detta problem och jag har haft det på två enheter nu. får se hur jag gör, om jag lämnar in denna också eller hoppas på att det inte är ett hårdvarufel och att apple fixar det i någon kommande uppdatering av ios.

tycker dock det är konstigt att jag inte finner någon info om detta fel någonstans och inget som apple nämt att de ska fixa i uppdateringar. så kanske är ett hårdvarufel och apple försöker mörka?

Ursprungligen av mjewl:

det roligaste är väl ändå att du är på ett gym och kollar på film/serier. ska man inte träna där?

Tre avsnitt av How I Met Your Mother är en perfekt tid att cykla!

Bevaka tråden