Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad till tv med komposit AV-kabel

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-09 14:14

Hoppas jag lagt tråden på rätt ställe, har sökt gamla trådar utan att finna svaret.
Vi har köpt en kabel på Clas och kopplat till Tv:n, men får bara ljud. Jag läste någonstans att det bara går att visa film! Så illa kan det väl inte vara? Jag jobbar med personer som dras med olika former av handikapp och vi behöver få upp bilden i storlek.

Senast redigerat 2013-01-09 17:23

Kanske en dum fråga? Men klarar TV:n ren RGB signal? Inte alla gör det…

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-09 15:18

Hmm. Tv:n har röd och vit till ljud och gul till bild. Precis den färgmärkningen har kabeln från classe.
Jag kan se video, men inte andra appar.

Det är ju inte RGB!! Det är ju en audio/video-kabel eller vad den kan heta...

Senast redigerat 2013-01-09 15:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-09 16:17

Och vilket iOS? Uppgraderat till 6:an kan tydligen också vara ett problem.

Does the AV Composite Cable works with my iPhone 4s with IOS6 ? Or will I only have the sound? Thanks and regards Dirk - Apple Store (U.S.)

Ursprungligen av ntg:

Det är ju en audio/video-kabel eller vad den kan heta...

Kallas komposit-kabel: Apple Composite AV-kabel - Apple Store (Sverige)

Pröva eventuellt på annan TV. På google talar många om dåliga kablar där lösningen fungerat efter kabelbyte.

Men komposit ger inte optimal bild även om du får det fungera. Bästa är om du har tillgång till en TV med HDMI. Alternativt VGA. Eller kanske en AppleTV?

Apple 30-stifts digital AV-adapter - Apple Store (Sverige)
Apple 30-stift till VGA-adapter - Apple Store (Sverige)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-09 15:25

Vilken iPad har du? Ettan klarar inte visa appar utan jailbreak

Skillnaden funktioner Digital AV Adapter i iPad och iPad2

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-09 15:35

Det är tvåan

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-09 16:31

Det var ju synd, vi har en gammal tv på jobbet och värdelös ekonomi. Jag har provat på tre olika tv-apparater med samma resultat.
Den är uppdaterad till iOS6 så det är väl det som är problemet. Vet inte om det är någon idé att byta kabel.
Får se om Clas Ohlson tar tillbaks den, var tvungen att klippa upp den inbrottssäkra förpackningen.

Senast redigerat 2013-01-09 16:41
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-09 17:02
Ursprungligen av ntg:

Det var ju synd, vi har en gammal tv på jobbet och värdelös ekonomi. Jag har provat på tre olika tv-apparater med samma resultat.
Den är uppdaterad till iOS6 så det är väl det som är problemet. Vet inte om det är någon idé att byta kabel.
Får se om Clas Ohlson tar tillbaks den, var tvungen att klippa upp den inbrottssäkra förpackningen.

Det är inte ditt fel att dom har produkter i idiotiska förpackningar så det kan dom inte vägra.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-09 20:06

Har du valt komposit-ingången på TVn, dvs i menyn med fjärrkontrollen? Dum fråga kanske, men om inte så kan du få det resultat du får nu, med bara ljud.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-09 20:55
Ursprungligen av kenjon:

Har du valt komposit-ingången på TVn, dvs i menyn med fjärrkontrollen? Dum fråga kanske, men om inte så kan du få det resultat du får nu, med bara ljud.

Bra tanke, men det har jag kollat. Har googlat lite och det verkar som om kompositkabeln inte är något att ha efter iOS6:(

• Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-10 11:24

Hmm, jag har fått det att fungera i bilen. Från IOS 6 utrustad iPhone 4s till skärmen i taket via Apples egna Composite AV-kabel. Ljud och bild. Vill minnas att det dök upp någon ny inställningspanel i Inställningarna som hette TV.

Dock, det var inte skärmdubblering, utan snarare ett output-alternativ inne i mediaappar som Video, Magine osv… på samma sätt som du kan välja uppspelningsenhet till TV.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-10 21:22

Med compositkabeln (röd, vit och gul) eller componentkabeln (grön, blå och röd) kan du enbart visa film och ljud, ej bilder (?) eller framför allt skärmdubblering. Dubblering (alltså att du ser vad som händer på iPaden även på TV:n) fungerar enbart med VGA och HDMI.

Har du kollat att videon du skickar är i PAL och inte NTSC. Är den felinställd visas inte bilden på skärmen. Den inställningen hittar du i inställningar på din iPad.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-11 06:21

Har provat Pal/Ntsc. Apple själva säger att det är så som jag läst och misstänkte:(
Med kompositkabeln kan jag bara se videos och de appar som stöder att skicka bild, altså ingen skärmdubblering.

Ursprungligen av ntg:

Har provat Pal/Ntsc. Apple själva säger att det är så som jag läst och misstänkte:(
Med kompositkabeln kan jag bara se videos och de appar som stöder att skicka bild, altså ingen skärmdubblering.

Aha…
Har du provat appar som stöder att skicka bild och video, så att du kan verifiera att både iPad och kabeln du har är OK?
Jag kan se skärmdubblering (iPad 3), men det är via AirPlay och jag har inte kabeln och kan därmed inte heller testa skärmdubblering via kabel.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-01-11 09:38

Ja! Appar som stöder att skicka bild och video fungerar. Jag har även provat med min iPhone med samma resultat.

Det verkar finnas lösningar som kringgår ditt problem (tror jag), men det blir inte billigt:
HDMI-till-scart-adapter (HDMI till S-Video) m/ljud

HDMI från iPad till ovannämnda box och sedan SCART (här finns det adaptrar SCART till RCA (Gul, Röd, Vit) om det skulle behövas).

En ny TV med HDMI är troligen en bättre investering (på lång sikt och ger mycket bättre bild), men vad hjälper det när ni har värdelös ekonomi, som du nämner i #7.

1
Bevaka tråden