Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synology ♥ AppleTV

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För er som sitter med en Apple TV 3 eller inte orkar fippla med jailbreak eller extra enheter för att kunna spela film över nätverket kommer nu räddningen. Synology har nämligen inarbetat Airplay-stöd i sin senaste DSM beta (4.2).

Eftersom jag inte provat vet jag inte exakt hur det fungerar men det känns som en bra lösning för att undkomma känslan av att vara låst till iTunes/kravet om att ha en dator tillgänglig. Ni kan läsa mer om och ladda ned betan här:

Beta Programs - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Redan idag fungerar det väl att strömma LJUD till AppleTV via Airplay från en Synology, vart står det att det här Airplay-stödet dom pratar om i betan även är BILD? (Vore kul om det är så, men jag vill bara kolla om du tolkar infon på ett annat sätt än jag gör)

Jag sitter med en QNAP, men detta är väldigt positivt. Förhoppningsvis kommer den med tiden att sprida sig som ringar i vattnet, dvs. över till flera NAS tillverkare, bl.a. QNAP.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag sitter med en QNAP, men detta är väldigt positivt. Förhoppningsvis kommer den med tiden att sprida sig som ringar i vattnet, dvs. över till flera NAS tillverkare, bl.a. QNAP.

QNAP har länge haft stöd via QiTunesAir för att strömma musik, men just video verkar svårare.

Antar att du inte testat Airplay på din QNAP som funnits ett tag?
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=268&t=49487

Ursprungligen av citronsyra:

QNAP har länge haft stöd via QiTunesAir för att strömma musik, men just video verkar svårare.

Antar att du inte testat Airplay på din QNAP som funnits ett tag?
QNAP NAS Community Forum • View topic - [QPKG] Airplay arm-x19 & x86

Det var just video jag syftade på. Musik via AirPlay kände jag dock till…

För min del räcker det med att den nya servern klarar att leverera musik och video direkt till ATV ur samma mapp som min iTunes är kopplat till på NAS. Om den dessutom klarar mer än ATV (t.ex. MKV så skadar det ju inte).

Den nya server jag drömmer om behöver ju inte gå över AirPlay. Det ska räcka med att ATV kan se serven och spela upp filmerna som om det vore en mac med iTunes och då har man kvar DD5.1.

Senast redigerat 2013-01-11 16:24

Enligt denna tråd på Mac Rumors så ska man kunna spela video (inlägg #14)

New Synology software allows streaming direct to Apple TV - MacRumors Forums

Som sagt har jag inte testat det själv så det är ju givetvis svårt att säga säkert. Följande artikel verkar dock bekräfta att det faktiskt handlar om video:

Synology Unveils DiskStation Manager 4.2 Beta With Enhanced Media Streaming and Remote Support | We Got Served

Det ska ju sägas att man inte helt slipper iPad/iPhone/iPod då man fortfarande ska kontrollera uppspelningen, val av film etc. Dock ska själva videon inte passera genom denna enhet vilket borde betyda en förbättrad prestanda.

Edit: Det står faktiskt i klartext på Synologys hemsida:

"8. Video Station
• Supports streaming videos to Apple TV (Requires DSM 4.2)."

Senast redigerat 2013-01-11 14:37
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 14:44

Ja nu är det inte så bra som det kanske låter.
Det går inte att använda ATV som vanligt att spela upp material i den bemärkelse att det syns i gränssnittet.
Utan man måste använda Video Station i Synologyn och antingen gå genom webbläsaren och starta filmen och välja Airplay.
Eller använda DS Video på iPhone/iPad och välja Airplay och det blir varken DD eller DTS ljud.
Det fungerar inte alls som att man använder Hemmadelning från en dator till ATV.

Så nej det är inget att ha enligt mig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 14:48

Och den klarar inte av alla format heller och speciellt inte mkv.

  • Medlem
  • 2013-01-11 15:06
Ursprungligen av lappen71:

Och den klarar inte av alla format heller och speciellt inte mkv.

Jag sket i ATV och kör nu allt trådlöst från min Synology till min smart-tv med DLNA. Funkar kalas, även trådlöst med 1080p mkv-filer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 15:09
Ursprungligen av Dalle:

Jag sket i ATV och kör nu allt trådlöst från min Synology till min smart-tv med DLNA. Funkar kalas, även trådlöst med 1080p mkv-filer.

Det fungerar säkert kalas för dig men det var inte det vi pratade om
Utan det Arcane02 pratar är Synologyns egan video app som inte klarar av att spela upp mkv.
Sen har jag andra krav än att använda en smart tv med DLNA utan jag vill ha ett snyggt bibliotek och det klarar ingen av förutom XBMC/Plex/BoxeeBox

  • Medlem
  • 2013-01-11 15:11
Ursprungligen av lappen71:

Sen har jag andra krav än att använda en smart tv med DLNA utan jag vill ha ett snyggt bibliotek och det klarar ingen av förutom XBMC/Plex/BoxeeBox

Sant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 14:54

I min värld, helt meningslös funktion. Hade Synology implementerat Homesharing/Hemmadelning så hade det varit en bra grej men detta är meningslöst, som jag ser det.

För att kunna spela upp en video som du har på din NAS behöver du:

1) Ha en iOS-enhet tillgänglig.
2) Ha iOS-appen från Synology från vilken du letar upp videofilen på din NAS.
3) När du har startat den så måste man köra det vanliga med AirPlay, alltså klicka på symbolen och välja rätt enhet att skicka strömmen till din ATV.

Med Homesharing på din NAS så hade du direkt hittat den under "Datorer" på ATV och kunnat börja streama. Precis som med iTunes idag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 14:56
Ursprungligen av zinned:

I min värld, helt meningslös funktion. Hade Synology implementerat Homesharing/Hemmadelning så hade det varit en bra grej men detta är meningslöst, som jag ser det.

För att kunna spela upp en video som du har på din NAS behöver du:

1) Ha en iOS-enhet tillgänglig.
2) Ha iOS-appen från Synology från vilken du letar upp videofilen på din NAS.
3) När du har startat den så måste man köra det vanliga med AirPlay, alltså klicka på symbolen och välja rätt enhet att skicka strömmen till din ATV.

Med Homesharing på din NAS så hade du direkt hittat den under "Datorer" på ATV och kunnat börja streama. Precis som med iTunes idag.

Precis det jag skrev fast bättre

Arcane02, om du har en Synology NAS som har stöd för Plex så skulle jag rekommendera den lösningen, betydligt bättre App och interface för uppspelning.

@zinned, hur implementerar någon förutom Apple Homesharing? Finns det någon?
Hade Apple tillåtit att spela upp från valfri enhet och valfritt format så hade det varit ännu bättre.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 15:01
Ursprungligen av keptang:

Arcane02, om du har en Synology NAS som har stöd för Plex så skulle jag rekommendera den lösningen, betydligt bättre App och interface för uppspelning.

Men det kräver ganska mycket av NAS:en och min 411j är alldeles för klen för det tar mycket kraft att indexera materialet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 17:10
Ursprungligen av keptang:

@zinned, hur implementerar någon förutom Apple Homesharing? Finns det någon?
Hade Apple tillåtit att spela upp från valfri enhet och valfritt format så hade det varit ännu bättre.

Nej, jag säger inte att någon har möjlighet att göra det men det är vad som skulle krävas för att slå combon Mac+NAS via Hemmadelning på fingrarna. Denna funktion i Synologys mjukvara gör det inte.

För att klargöra, betyder detta att appen spelar upp videon och inte själva NAS-enheten? Alltså är det inget nytt som sådan utan bara en nyhet att Synology själva tillhandhåller funktionen? Vilken besvikelse...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 16:38
Ursprungligen av Arcane02:

För att klargöra, betyder detta att appen spelar upp videon och inte själva NAS-enheten? Alltså är det inget nytt som sådan utan bara en nyhet att Synology själva tillhandhåller funktionen? Vilken besvikelse...

Det är själva appen på NAS-enheten som spelar upp filmen och skickar den genom Airplay till ATV.

Sålänge man inte kan skicka DD5.1 över Airplay..... Så finns det ingen mening med det här.

Kanske en dag får vi se en reverse engineering av homesharing. Bättre hade varit om Apple hade licensierat ut deras homesharing till NAS tillverkarna.

En annan dröm jag har är en Apple NAS, med Quad Core ARM och plats för 6 hd/SSD. Man skall kunna ladda ner mjukvara (både betal och gratis) till den via AppStore, t.ex. Asterisk eller liknande och ha stöd för TimeMachine och Homesharing (så att den kan strömma musik & video till OS X eller iOS produkter). Två mini expansionsportar, där man kan installera 3 partens kort, t.ex. fibre channel kort eller VoIP Gateway (t.ex. från Digium).

Kanske en orealistisk dröm…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-11 22:01
Ursprungligen av The Real Viking:

En annan dröm jag har är en Apple NAS, med Quad Core ARM och plats för 6 hd/SSD. Man skall kunna ladda ner mjukvara (både betal och gratis) till den via AppStore, t.ex. Asterisk eller liknande och ha stöd för TimeMachine och Homesharing (så att den kan strömma musik & video till OS X eller iOS produkter). Två mini expansionsportar, där man kan installera 3 partens kort, t.ex. fibre channel kort eller VoIP Gateway (t.ex. från Digium).

Kanske en orealistisk dröm…

Har du mailat Tim Cook?

Ursprungligen av lappen71:

Har du mailat Tim Cook?

Jäpp, har mailet, men väntar inget svar ifrån honom eller hans gäng. Hoppas att de läser e-mailen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-29 20:26

Jag har en Synology ds213+ och kan bekräfta att det fungerar finfint att streama Mkv filmer från Naset via iphonen till apple tv. det är alltså naset som konverterar i realtid till iPhonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 21:01
Ursprungligen av kev0n:

Jag har en Synology ds213+ och kan bekräfta att det fungerar finfint att streama Mkv filmer från Naset via iphonen till apple tv. det är alltså naset som konverterar i realtid till iPhonen.

Det krävs mycket CPU-kraft i NAS:en för att kunna hantera en sådan transcoding, långt ifrån alla NAS:ar som klarar av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 00:32
Ursprungligen av The Real Viking:

En annan dröm jag har är en Apple NAS, med Quad Core ARM och plats för 6 hd/SSD. Man skall kunna ladda ner mjukvara (både betal och gratis) till den via AppStore, t.ex. Asterisk eller liknande och ha stöd för TimeMachine och Homesharing (så att den kan strömma musik & video till OS X eller iOS produkter). Två mini expansionsportar, där man kan installera 3 partens kort, t.ex. fibre channel kort eller VoIP Gateway (t.ex. från Digium).

Kanske en orealistisk dröm…

Ja, jag hade hoppats på fler "MacMini-ish" modeller som hade gjort ovan när man började prata om en "MacMini Server". Icke då.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-12 08:00
Ursprungligen av The Real Viking:

En annan dröm jag har är en Apple NAS, med Quad Core ARM och plats för 6 hd/SSD. Man skall kunna ladda ner mjukvara (både betal och gratis) till den via AppStore, t.ex. Asterisk eller liknande och ha stöd för TimeMachine och Homesharing (så att den kan strömma musik & video till OS X eller iOS produkter). Två mini expansionsportar, där man kan installera 3 partens kort, t.ex. fibre channel kort eller VoIP Gateway (t.ex. från Digium).

Kanske en orealistisk dröm…

Mac mini + DAS.
Vet inte hur det blir med de där expansionsportarna, men det kanske går via thunderbolt?

Ursprungligen av Json_81:

Mac mini + DAS.
Vet inte hur det blir med de där expansionsportarna, men det kanske går via thunderbolt?

Jag har MacMini och NAS, men mitt förslag om Apple NAS skulle dra mycket mindre ström och vara mer användarvänligt för icke-experter (t.ex. Serverprogramvaror som laddas från iOS AppStore tvingas ha GUI - bra för asterisk VoIP som idag saknar vettig GUI utan tredjeplats tillägg) och vara mycket mer flexibel än dagens NAS för OSX och iOS användarna.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har MacMini och NAS, men mitt förslag om Apple NAS skulle dra mycket mindre ström och vara mer användarvänligt för icke-experter (t.ex. Serverprogramvaror som laddas från iOS AppStore tvingas ha GUI - bra för asterisk VoIP som idag saknar vettig GUI utan tredjeplats tillägg) och vara mycket mer flexibel än dagens NAS för OSX och iOS användarna.

Vilken sorts flexibilitet i t ex Synology är det du saknar i dagsläget?
Jag har alla mjukvaror jag behöver i min mobil, delningarna kommer upp fint i Mac OS och allt sköts snyggt med ett web-GUI som överglänser de flesta weblösningar jag använt tidigare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vilken sorts flexibilitet i t ex Synology är det du saknar i dagsläget?
Jag har alla mjukvaror jag behöver i min mobil, delningarna kommer upp fint i Mac OS och allt sköts snyggt med ett web-GUI som överglänser de flesta weblösningar jag använt tidigare.

Bl.a. att strömma video direkt från min NAS till min ATV 3 utan någon dator inblandad dvs Homesharing. Vad jag vet klarar ingen NAS detta idag. Man måste gå via en Mac som har iTunes. Visst finns det Plex lösningar och liknande, men på ATV måste man jailbreaka, vilket jag inte vill, och dessutom går det inte idag att jailbreaka en ATV 3.

Bevaka tråden