Då kan jag konstatera att efter 2 mån användning av MBPr 13" är jag kär. Bästa datorn jag ägt och så smidigt format. Snabb som *an är den.
Då jag bara haft Windows datorer förr såg jag fram emot att gå över till något nytt och kan säga att jag inte ångrar mig en sekund. Börjar undra varför jag inte gick över tidigare.. Har lite svårt att vänja mig hur man gör då det skiljer sig lite i Windows. Men har läst en del tips på internet.
Prestanda
Då min gamla stationära Windows burk har en vanlig HDD och en gammal sliten 2 kärning CPU märker man stor skillnad. Största skillnaden är i uppstart och starta program. Så otroligt snabbt och tyst med. Dock har jag datorn oftast bara i vila. Då jag är en student och inte kör några krävande program så duger prestandan. Har aldrig fått denna att lagga i scroll som vissa påstår, samt vanligt. Har även inte sett problem för Intel4000. Batteritiden och temperaturerna är bra och aldrig hört fläktarna på datorn. Kör basic versionen då jag lagrar alla dokument på stationära eller andra lagringsplatser, samt var 3k för en dubbelt så stor SSD i högsta laget.
Formatet
Då jag går i skolan och ibland behöver dator med mig var det inget snack om 13". Men denna här är så tunn att man kan tro att det är en air på långt håll. 13" kan va lite litet när man har 22" till stationära, men man vänjer sig.
Skärmen då? Då jag både äger en iPhone 4s och The new iPad så ville man inte vara sämre. Redan när 15" Retinan kom sa jag direkt att så fort 13" kommer ut ska jag ha en. Hade lagt undan pengar speciellt för en dator och var nära att köpa en ny windows speldator i somras, men spelsuget försvann efter sommaren och är nöjd att jag kunde köpa denna. Skärmen är helt fantastisk! Varenda person som testat min dator har varit helt fascinerad av skärmen. Nu kan man se i vissa program som inte är Retina redo hur fult och pixligt det är. Jag kör oftast i Retina mode då jag använder datorn till surf och film och tycker det passar mig bäst.
Slutsats
Bästa datorn jag ägt och är en nöjd Macanvändare nu. Priset då? Kanske i högsta laget då man kan få en dator i samma pris som är bättre utan sådan skärm. Men då jag velat gå över till Mac sen innan var jag redo, samt fick jag 10% studentrabatt.
Rekommenderar jag datorn? Ja för den som har pengar och användning så kör på.