Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

beskära bilder, samma bredd och höjd?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-01-14 21:29

Har blivit ombedd att fixa till ett antal porträtt till en hemsida. Bilderna skall beskäras så att alla har lika stor bredd och höjd.
Hur gör man enklast detta? Jag har inte tillgång till något fotoredigeringsprogram utan endast det som finns i OS X.
Kan man på något sätt ställa i så att man får en mall som har lika stora proportioner på bredd och höjd?

Grymt tacksam för svar.

I Förhandsvisning:

Håll inne shift när du drar upp markeringen så får du en kvadrat (om det var det du menade).

Sedan skalar du om bilden under Verktyg > Justera storlek...

• Medlem
  • Västervik
  • 2013-01-14 21:46

iPhoto torde ha en sån funktion, men gå upp på nätet och tanka hem Picasa, den är gratis. Där finns beskärningsverktyget du letar efter...

1. Öppna bilden med förhandsvisning
2. Rita en markering
3. Verktyg / beskär

Menar du ändra storlek eller beskära?
Med sips kan du ändra storlek enkelt i alla fall.
I Terminalen:

sips --resampleHeightWidth HÖJD BREDD bildnamn.png --out bildnamn-storlek-ändrad.png

Så för att ändra alla PNG-filer i en mapp:

for I in *.png; do sips --resampleHeightWidth HÖJD BREDD $I --out ${I%*.png}-storlek-ändrad.png; done

Det går att croppa också, då är argumentet --cropToHeightWidth istället.

• Medlem
  • 2013-01-14 21:56

Ber om ursäkt om jag uppfattas som förvirrad. Jag kan noll och ingenting om detta.
Jag vill ha ett givet förhållande mellan X- och Y-axel om man kan säga så? Alltså att det jag beskär på förhand har samma mått enligt ett förutbestämt värde. Tex ett visst anta punkter.

EDIT: iPhoto har jag ju vid närmare eftertanke. Så går det att fixa där är jag tacksam.

Iphoto

1. Redigera
2. beskär
3. Kvadrat

Klart !

Edit.
3. välj anpassa i stället om du vill ha xx antal pixlar

• Medlem
  • 2013-01-14 22:04

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • 2013-01-14 22:24

Problemet är ju att bilderna har olika upplösning. Kan man på något sätt sätta ett förhållande, tex 5 x 7 och sedan få det anpassat till bildernas olika upplösning?

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-14 22:33

Ja det kan man. Proportionerna man anger är just proportioner, spelar ingen roll på bildstorleken.

Du ville ju ha bredd = höjd
ställ in att alla bilder cropas till ex. 400x400px via anpassade inställningar

eller fattar jag fel ?

Om du ska ha exakt samma mått på alla bilder o du har många så kanske automator kan funka.

• Medlem
  • 2013-01-14 23:30

Jag utgick ifrån den mall jag har blivit instruerad att utgå ifrån. Enligt de proportioner beskar jag sedan de andra bilderna. Är de inte nöjda kan de fixa allt själva! *fnys*

1
Bevaka tråden