Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda hårddisk ur död Time Capsule

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time Capsule må ha en "server grade" hårddisk men livslängden på själva lådan verkar inte motsvara hårddiskens. Nu har min TC gett upp dvs den startar inte alls. Förmodligen har den interna strömförsörjningen brunnit vilket inte verkar vara helt ovanligt.

Min första tanke var att det är en förvisso snygg men idiotisk backuplösning där man inte har möjlighet att nå sin backup om strömförsörjningen ryker (jag skulle stått ut med extern transformator!) vilket den tydligen förväntas göra betydligt oftare än den inbyggda hårddisken. Men sen tänkte jag att Apple faktiskt tänkt på det och att finns något enkelt sätt att komma åt eller plocka ut hårddisken.

Så min fråga: Kan man själv rädda sina data eller måste man ta in den till verkstad?

Kolla på ifixit.com hur du plockar ut disken. Sedan kan du behöva ett HDD chassi (kostar bara ett par hundra) för att föra över datan till datorn eller klona till annan disk med hjälp av te.x carbon copy cloner.

Tack för tipset. Verkar vara komplicerat. HDD-hållare behövs nog inte om det är en vanlig 3.5' SATA som passar i Mac Pro'n. Men en hårtork behövs tydligen (kostar väl bara ett bara ett par hundra:)).

Hittade nu även en tråd på Apple Support Communities, en veritabel TC-kyrkogård med 360000 visningar och över 1300 inlägg.

Känns som design fått styra väl mycket över sunt förnuft när det gäller TC. Jag förstår inte hur den kan marknadsföras som en backuplösning. Det kan ju ta flera veckor att vara på banan igen om någon komponent går sönder. Man skulle behöva två TC igång samtidigt (klarar Time Machine det?) men det blir väldigt dyrt. Nej det får bli någon annan lösning framöver. Tips?

Skaffa en NAS. Det finns en tråd om dem här på forumet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 20:15

Eller en extern disk till TC/Extreme, om man är fattig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-15 20:35
Ursprungligen av kenjon:

Eller en extern disk till TC/Extreme, om man är fattig.

Utan att veta hur det är med Apples grejer vill jag varna för att usb-ansluten disk till routrar generellt är tokigt långsamt.
Generellt kommer man upp i max 10MB/s.

Nån med erfarenhet från Apples saker får gärna rätta mig om de är snabbare.

Ursprungligen av Json_81:

Utan att veta hur det är med Apples grejer vill jag varna för att usb-ansluten disk till routrar generellt är tokigt långsamt.
Generellt kommer man upp i max 10MB/s.

Nån med erfarenhet från Apples saker får gärna rätta mig om de är snabbare.

Stämmer. Iaf för mig.

Det är hemma som jag har använt Time Capsule och den har fungerat väldigt smidigt som router och transparent backup-lösning för två bärbara makar. Ibland har den dock gått extremt varm utan att egentligen haft några kända arbetsuppgifter. Antagligen värmen som knäckte den.

Det är inte utrymmet som är problemet i första hand, utan tillförlitligheten.

Tack för insiktsfulla kommentarer. Jag ska kolla NAS-trådarna.

1
Bevaka tråden