Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 5 en flopp ?

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ärligt så känner jag ingen förutom mig själv och min sambo som har femman.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-17 20:10

Har jag förstått det här rätt? Det känns som om resonemanget börjar bli att iPhone 5 är en flopp bara för att ni inte ser några i tunnelbanan och ni känner bara två personer som har en...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-01-18 09:11

Jag har ingen 5:a men jag känner många som har det och ser ofta lurar på stan. Innebär det då att iPhone 5 är en succe och att jag är hopplöst efter?

• Medlem
  • 2013-01-18 09:29

Det är väl en flopp om man säljer hälften av det förväntade antalet. (Om man nu gör det.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-18 10:52
Ursprungligen av Baron:

Det är väl en flopp om man säljer hälften av det förväntade antalet. (Om man nu gör det.)

Håller inte med där. Om man säljer bäst av alla telefoner på marknaden men av någon anledning börjar kanske marknaden bli mättad så är det verkligen ingen flopp.

• Medlem
  • 2013-01-18 11:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Håller inte med där. Om man säljer bäst av alla telefoner på marknaden men av någon anledning börjar kanske marknaden bli mättad så är det verkligen ingen flopp.

Men nu är du inne på subjektiva värderingar. Då kan ju en flopp i marknadens (tex NASDAQ) ögon vara en succé i dina.

Ursprungligen av Baron:

Men nu är du inne på subjektiva värderingar. Då kan ju en flopp i marknadens (tex NASDAQ) ögon vara en succé i dina.

Nu var väl kanske inte den där artikeln som startade den här ryktessvängen direkt ett under av objektiva värderingar heller.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-18 09:50

Får inte glömma företagskunder.

På min arbetsplats (universitet) så har ingen ip5, vi köper fortfarande 4s som standardtelefon. Prissteget från 4s till 5 bedöms som för stort för den extra nytta man får av 5an.

Privat så är det många jag känner som köpt 4s under månaderna före 5an lanserades, så de är bundna. Jag skulle gärna köpa en 5a, men då vill jag inte gå upp i månadskostnad:P (jag vet, snål...?).

• Medlem
  • 2013-01-18 11:17
Ursprungligen av spaceas:

Får inte glömma företagskunder.

På min arbetsplats (universitet) så har ingen ip5, vi köper fortfarande 4s som standardtelefon. Prissteget från 4s till 5 bedöms som för stort för den extra nytta man får av 5an.

Privat så är det många jag känner som köpt 4s under månaderna före 5an lanserades, så de är bundna. Jag skulle gärna köpa en 5a, men då vill jag inte gå upp i månadskostnad:P (jag vet, snål...?).

På min arbetsplats med runt 300 användare går vi as we speak från 3gs till 5.

Vad ska man då säga om Surface RT?

När det gäller Iphone5 är jag mer intresserad över vad som ligger bakom alla dessa rykten och hur lätt det verkar vara att manipulera "marknaden" och att det verkar finnas rätt stora intressen (pga säljoptioner som ligger ute) att pressa ner kursen just nu.

Edit: Jag ska erkänna att jag är lite osäker på det är köpoptioner eller säljoptioner som man avser i den här analysen
http://seekingalpha.com/article/1002601-buy-apple-on-january-18

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-18 11:00

Eftersom Surface RT säljer bättre än förväntat är det en "braksuccé". Att det sedan säljs 20 iPads per Surface spelar ingen roll - 2012 är en flopp för Apple!

Edit: Jag är ironisk och har ingen aning om dessa siffror stämmer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-18 11:19

@baron: Ja DET steget är såklart väldigt logiskt - även 4 ---> 5 i min världsbild

• Medlem
  • 2013-01-18 11:40

Nä, men kursen faller ju, där finns det inte mycket tolkningsutrymme.

Att aktiekursen faller betyder inte med nödvändighet att Iphone 5 är en flopp. Det är en falsk slutledning

• Medlem
  • 2013-01-18 11:55

Som jag sa, det beror på vem man frågar.

Ursprungligen av Baron:

Som jag sa, det beror på vem man frågar.

Vilket väl är ganska kännetecknande för subjektiva värderingar?

Personligen gick jag över till Android, även om jag kör 100% mac-miljö hemma och på jobbet. 4:an var en fin uppgradering när den kom, men 4S / 5 tycker jag har känts som relativt "tråkiga" uppdateringar, så i MITT tyckte har de floppat. Inte marknadsmässigt alltså, utan jämtemot mina förväntningar. Visst, lite snabbare och bättre och med senaste iOS, men ingen markant skillnad. iOS vs Android ska jag inte säga så mycket om (båda har för och nackdelar och jag klarar mig bra med vilket som), jag bytte mest för att ha mer val vad gäller hårdvara. Tyvärr vet jag flera som kört iPhone som gjort samma sak, men jag skulle fortfarande säga att det är 50/50 i min bekantskapskrets.

• Medlem
  • 2013-01-18 14:05

Men det var ju du som sa att det var en falsk slutledning, inte jag.
Här kommer några antaganden:
Apple producerar Iphone för att tjäna pengar.
Apple lanserar Iphone 5 som det bästa världen sett sedan skivat bröd.
Apple kalkylerar att de ska sälja x st Iphone 5.
Apple säljer 0,5 x st Iphone 5.
Apple tjänar inte så mycket pengar som de hade tänkt. Vinsten per producerad enhet blir lägre än förväntat.
Börsen märker detta, kursen faller.

Om dessa antaganden är någorlunda riktiga är det inte orimligt att kalla telefonen en flopp.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-18 14:25
Ursprungligen av Baron:

Vinsten per producerad enhet blir lägre än förväntat.

Vinster per producerad enhet är exakt lika stor oavsett hur många de producerar, detta då det utgår från kostnaden att producera en enhet och inte totalkostnaden för produktionen av iPhone 5.

• Medlem
  • 2013-01-18 21:27
Ursprungligen av zinned:

Vinster per producerad enhet är exakt lika stor oavsett hur många de producerar, detta då det utgår från kostnaden att producera en enhet och inte totalkostnaden för produktionen av iPhone 5.

Nja, om man ska fördela utvecklingskostnader på ett förväntat antal sålda produkter så kan det påverka vinsten per producerad enhet. Om man dessutom sitter med osålt lager (vilket jag inte påstår att Apple gör) blir vinsten ännu mindre netto.
Men hur som helst helst var det bara antaganden.

• Medlem
  • International user
  • 2013-01-18 14:19

Jag tror att det är många som anser att det inte är nödvändigt att byta upp sig till iPhone 5.
Många jag känner som har 4S tycker inte det känns så viktigt. Jag har en 4S och min son har en 5:a.
För att jag ska byta får det nog bli rätt mycket mer pulver under huven. Och riktig 4G.

(Märkligt nog känner jag ingen som har Android eller någon annan smartphone).

• Medlem
  • 2013-01-18 19:26

Enligt NE:s ordbok betyder flopp "snöpligt misslyckande". Vad än försäljningen av Iphone 5 är så är det inte det.

• Medlem
  • 2013-01-18 21:29
Ursprungligen av alix:

Enligt NE:s ordbok betyder flopp "snöpligt misslyckande". Vad än försäljningen av Iphone 5 är så är det inte det.

Jag kan nog tycka att det är ganska snöpligt att behöva dra tillbaka ganska stora ordrar för att man inte säljer alls så mycket som man trodde och budgeterade för.

Såg faktiskt 3 enheter på tvärbanan i morse, små snorungar i 9-10 års åldern med varsin 5:an
helt galet
måste erkänna att jag var väldigt nära att rycka en från dom när jag gick av

Och var är det bevisat att det är ett faktum?

• Medlem
  • 2013-01-18 21:46

Det är inte bevisat, jag tycker att jag är ganska tydlig med att det finns ett stort mått av subjektivitet här. Men jag tycker mig kunna se ganska kategoriska inlägg här som påstår att det absolut inte är en flopp.

Preliminära siffror visar att Iphone 5 sålde 40 miljoner exemplar fram till utgången på 2012.
http://www.99mac.se/artiklar/3558-iphone-saljer-battre-samsung-galaxy.html

• Medlem
  • 2013-01-18 22:17
Ursprungligen av Joacim Melin:

Preliminära siffror visar att Iphone 5 sålde 40 miljoner exemplar fram till utgången på 2012.
http://www.99mac.se/artiklar/3558-iphone-saljer-battre-samsung-galaxy.html

Är det bra eller dåligt? Jag kan inte sätta den siffran i något perspektiv.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-18 22:33
Ursprungligen av Baron:

Är det bra eller dåligt? Jag kan inte sätta den siffran i något perspektiv.

65 miljoner var väl planerade, om jag inte minns fel. Så lite mer än hälften blev det då i preliminiära siffror, inte mycket mer än hälften, men men.. helt okey i mina ögon, frågan är vad aktiemarknaden tycker.

Vi ska väl inte gå händelserna i förväg här, vi är värre än aktiemupparna snart

iPhone 5 har ju varit ute så kort tid på marknaden, så Apple måste ha slagit på bamsetrumman när det gällde försäljnings prognosen första kvartalet. Jisses. Var väl också leveransproblem första tiden efter lanseringen för att möta upp den stora efterfrågan, kan ju också ha bidragit till att dämpa fsg. siffrorna.

Ursprungligen av CUBEIS:

65 miljoner var väl planerade, om jag inte minns fel. Så lite mer än hälften blev det då i preliminiära siffror, inte mycket mer än hälften, men men.. helt okey i mina ögon, frågan är vad aktiemarknaden tycker.

Vi ska väl inte gå händelserna i förväg här, vi är värre än aktiemupparna snart

iPhone 5 har ju varit ute så kort tid på marknaden, så Apple måste ha slagit på bamsetrumman när det gällde försäljnings prognosen första kvartalet. Jisses. Var väl också leveransproblem första tiden efter lanseringen för att möta upp den stora efterfrågan, kan ju också ha bidragit till att dämpa fsg. siffrorna.

Så vitt som jag vet så är det är påstått att Apple hade planerat för 65 miljoner enheter under Q1-2013 men det är inte ett faktum.

Bevaka tråden