- anon17418066
- Medlem ●
har fått en ny telefon på ett serviceärende och funderar över om jag verkligen fått en helt ny telefon.
kan man på något sätt se detta?
anledningen till att jag frågar är för att jag fick telefonen utan låda, utan laddare och utan manualer osv.
det satt iofs plast på fronten och baksidan, men det är ju ganska lätt att sätta dit och få den att se ny ut.
personen i telia-butiken sa: "det är en utbytestelefon, då får man dem utan kartong osv."
ok, då ska jag helt klart skicka tillbaka denna också. tänker f-n inte acceptera att få en gammal enhet som strular den också. (samma 3g-problem på denna)
ber om ursäkt för att jag låter sur, men har feber och suttit på ett tåg i 1h + väntetider bara för att hämta en telefon som enligt dem skulle vara ny, samt strular den också.
Utbytestelefoner kommer inte med låda, laddare etc så det är ingenting konstigt med det.
Men vad är det som är problemet? Hur yttrar det sig? (Inte för att jag troligen kan komma med några vettiga kommentarer men jag blev nyfiken på vilket 3G problem som du hade)
Utbytestelefoner kommer inte med låda, laddare etc så det är ingenting konstigt med det.
Men vad är det som är problemet? Hur yttrar det sig? (Inte för att jag troligen kan komma med några vettiga kommentarer men jag blev nyfiken på vilket 3G problem som du hade)
http://www.99mac.se/iphone-ipad/301393-iphone-5-tappar-3g-dalig-mottagning-forsta-samtalet.html
så det kan alltså vara en helt ny telefon och inte en refurbished som keptang nämnde?
som våran alldeles egna barbapappa ger länk till så är det alltså det jag har problem med, att 3G försvinner helt plötsligt och vid det tillfället är det bara att stänga av 3G och sedan sätta på det igen i inställningarna så kommer det tillbaka.
det andra problemet med dålig mottagning vid full mottagning (ok, riktigt dålig förklaring) har jag inte märkt av än på denna "nya" telefon.
jo börjar ju luta åt det. problemet är ju att jag verkligen vill ha en iphone 5 (som fungerar).
blir jobbigt att gå tillbaka till iphone 4S
och verkar ju inte vara operatör-problem då problemet uppstår oberoende av vad folk har för operatör.
jo börjar ju luta åt det. problemet är ju att jag verkligen vill ha en iphone 5 (som fungerar).
blir jobbigt att gå tillbaka till iphone 4S
och verkar ju inte vara operatör-problem då problemet uppstår oberoende av vad folk har för operatör.
Vad säger Telia om problemet? Har de möjligtvis en ticket mot Apple på problemet? Om inte så kanske de borde ha det.
de är tyvärr som vanligt väldigt sparsamma med att kommentera. de säger "inget fel på nätet" och "lämna in den i butik". det är ungefär de två svaren jag fått varje gång jag talat med dem.
de är tyvärr som vanligt väldigt sparsamma med att kommentera. de säger "inget fel på nätet" och "lämna in den i butik". det är ungefär de två svaren jag fått varje gång jag talat med dem.
Om du skall häva köpet så får du lämna in den en gång till:
"Säljaren kan försöka laga felet två gånger.
Om det fortfarande är fel på varan efter det
har du rätt att häva köpet."
Om du skall häva köpet så får du lämna in den en gång till:
"Säljaren kan försöka laga felet två gånger.
Om det fortfarande är fel på varan efter det
har du rätt att häva köpet."
Stämmer verkligen det? Har för mig att det är upp till tre gånger, samt att de bör häva köpet.
Helt rätt, det är två reparationer. Men att säga att man har rätt att häva köpet är möjligtvis att ta i?
Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök.
Jag tolkar inte det som att man alltid har rätt. Hårklyveri från mig möjligtvis. Jag tolkar det snarare som praxis.
"som ny" och "ny" är inte riktigt samma sak enligt mig
den kan vara tappad och hårdvaran vara skadad och vid nästa tillfälle gå sönder helt.
den kan vara utsliten vid de få knappar som finns.
simkorts-hållaren kan vara sliten och börja tappa kontakt.
med mera..
kanske missuppfattade refurbished, men som jag tog det så snyggar de bara till den så att den ser ny och fräsch ut sedan iväg till ny kund.
Kan vara, oavsett så är den som ny.
Tyvärr så kan du byta ut 100 lurar och kommer fortfarande ha samma problem.
Prova med ett nytt sim-kort om du inte gjort det.
hade inte detta problem i min lånetelefon (samma simkort) så kan utesluta simkortet..
Ditt problem handlar inte om ifall du får en fabriksny eller refurbished.
Utbytesenheter är sällan fabriksnya, därav namnet.
jag svarade på ditt påstående..
nej det var en SE Experia, hurså? modell på telefon spelar ingen roll, vi prata om simkort..
ja, jag ser tyvärr ingen annan lösning..
blev dock intresserad över hur du anser att modell på telefon spelar roll angående att simkortet skulle kunna vara trasigt.
(det var i alla fall så jag tolkade ditt inlägg)
Idag lär det inte finnas några "refurbade" enheter hos serviceverkstäderna. Men inom ett halvår kanske det finns en och annan. Vet inte riktigt varför det skulle vara ett problem att få en refurbad enhet. Allt slitet är utbytt mot nytt. Vem bryr sig om logikkortet använts i fyra månader när allt annat kanske är nytt? Inte jag iaf. Så länge det funkar så får det vara hur gammalt som helst. Garantin gäller även refurbished.
det är just det jag inte förstår hur det kan ha betydelse, det är ju fortfarande samma simkort, är det trasigt så är det trasigt i vilken mobil det än sitter i. och är det helt/fungerande så är det fortfarande helt/fungerande om det sitter i en annan mobil.
men förklara gärna hur det skulle kunna ha betydelse.
det är just det jag inte förstår hur det kan ha betydelse, det är ju fortfarande samma simkort, är det trasigt så är det trasigt i vilken mobil det än sitter i. och är det helt/fungerande så är det fortfarande helt/fungerande om det sitter i en annan mobil.
men förklara gärna hur det skulle kunna ha betydelse.
Med mindre än att det är identiska telefonmoduler i iPhone 5 och Experia, så skulle det ju kunna ha betydelse. Det kan ju vara något med ditt SIM-kort som inte stör Experian men som iPhone 5 ballar ur på grund av. Att Experia och iPhone skulle vara identiska under huven håller jag för osannolikt.
Kan ha varit en Sony Ericsson Xperia om den är tillräckligt gammal.
ber om ursäkt om jag var otydlig. SE Experia betyder alltså att det var en Sony Ericsson Xperia och inte en Sony Xperia.
url (ser iofs inte riktigt ut som den jag lånade, min var nog äldre då det var annorlunda ikoner för knapparna, men fortfarande en Sony Ericsson..)
min lånetelefon hade inte nanosim, använde en adapter som jag fick låna av telia.
iphone 5 har nanosim (men det kanske jag inte behöver nämna?)