Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taggig Illustrator-fil i InDesign

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

WTF!

Jag har gjort en väldigt enkel logga (typ) i Illustrator - vilket bl.a. innebär att jag använt ett befintligt typsnitt som jag sedan gjort om till bana (skapa textkontur).

När jag sedan monterar denna ai-fil i ett InDesign-dokument så blir det taggigt. Varför?!

Filen tycks för övrigt bli konverterad till pdf-format om man kollar länkar/preflight men det ska väl inte ha med det att göra? En annan grej som jag gjort exakt likadant med har funkat (och funkar fortfarande) helt problemfritt.

Beror det på vilket typsnitt som används? Vilket det inte BORDE göra eftersom att jag gjort om texten till bana/textkontur. Det som inte fungerar är i alla fall gjort med ITC Anna. Minns inte vad den som funkar har för teckensnitt ursprungligen.

Vad gör jag för fel? Hjälp mig innan jag blir knäpp är ni snälla!

Okej, det går att markera och kopiera objektet i Illustrator och sedan klistra in det i InDesign, utan att det blir taggigt. Men varför går det då inte att montera detsamma?

Jag kan inte precisera vad det gör för skillnad egentligen men jag skulle ändå vilja ha det, liksom övriga objekt, bilder etc, listat i exempelvis länkpaletten. Går det att ordna?

Grundfrågan kvarstår. Varför blir ett textkontur-objekt som detta taggigt (vid montering) och vad kan jag göra för att åtgärda det?

Hur har har du ställt in bildvisningskvaliten på denna logo i InDesign? Ibland måste man slå på högsta kvalitet för att Illustratorbilder skall se ok ut, du ser bara den lågupplösta förhandstitten annars. Dock skall utskriften hela tiden bli ok.

Du kan också prova med att klippa ur det ur AI och klistra in det i ID. Då monteras det som ID's egna grafik. Som bonus slipper man dessutom bildlänken. Perfekt om man spara logon i ett ID-bibliotek för återkommande användning.

mvh
BitBLT

Tack! När jag ändrade Standardvisningsinställningarna från Normal till Hög kvalitet så ordnade det sig. Själv övervägde jag inte det alternativet tillräckligt för att testa och fattar fortfarande inte varför det andra objektet i samma dokument, som skapats på exakt samma sätt med textkontur i Illustrator och sedan monterats i InDesign, blev slätt och fint oavsett inställning.

Hur det taggiga objektet (före ändrade inställningar) skulle te sig i utskrift varken hade eller har jag fn möjlighet att testa, tyvärr.

Tack för hjälpen åter igen. Nu funkar det, även om jag fortfarande inte riktigt förstår problemet.

Det räcker med att ändra kvalitén på visningen på bara just den bilden.

Ctrl- eller högerklicka på bilden och välj ”Visningsprestanda->Visning med hög kvalitet”.
eller
Markera bilden och välj menyn:
”Objekt->Visningsprestanda->Visning med hög kvalitet”.

Ändrar du via ”InDesign->Inställningar->Visningsprestanda...” så ändrar du det för alla bilder i dokumentet som inte har nån lokal inställning och det kan slöa ner InDesign.

mvh
BitBLT

Ditt andra problem kan vara att du har sparat Illustrator filen som PDF fil den kan få ändelsen .ai i alla fall.

1
Bevaka tråden