Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på 3D-program mottages! :-)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör illustrationer av butiksdekoreringar. Fasader, skyltar, ljusskyltar, skuren folie, storformatsprint. I kundförslagen jag gör finns oftast foton av befintliga miljöer som jag då lagt mitt dekorförslag ovanpå. Nu använder jag Illustrators 3D-funktion, vilket funkar, men jag vill ha mer och bättre 3D-möjligheter.

I det nya programmet vill jag kunna ta in ett foto, lägga på 3D-illustrationer och sen exportera som tiff eller jpg, samt vill jag exportera vektorgrafiken däri som eps.

Jag vill fullgott kunna rotera mina t ex ljusskyltar med utfrästa frigolitbokstäver, lägga på naturligt ljus och simulera neonljus och liknande. Mycket mer behöver jag inte, så jag är inte ute efter värsta programmet.

Jag är villig att betala för programmet, ska jag kanske tillägga.
Jag provade lite med Sketchup, vilket är ett lättanvänt program, men fann inte riktigt det passande.

Tips, tack!

Mvh Henrik

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-21 18:57

Enklaste 3d programmet att lära sig är nog Cinema4D. Billigaste (läs gratis minus inlärningstiden) är Blender.

MAXON | 3D FOR THE REAL WORLD: Home eller blender.org

Alla 3d program är hyffsat likvärdiga idag. Men som illustratör och formgivare så är Cinema4D toppen. Vad man måste tänka på är "renderarna" som det finns ett gäng av idag. Men jag tror du skulle klara dig utmärkt med både Blender och Cinema. Har nog inte testat skapa 3d-modeller i illustrator för att sedan jobba vidare på dom i ett 3d paket förr men om illustrator kan exportera t.ex. .obj filer så går det att importera till alla 3d-paket. Att exportera ut vector grafik från ett 3d-program så behöver man en rendererare som fixar det. I cinema (vad jag känner till) så går det att rendera ut vector-grafik via Sketch & toon renderaren som är precis vad det låter som. Du får en väldigt ritad "look". Väldigt snyggt blir det men kanske inte alls vad du är ute efter.

Slutsatsen är väl att alla "riktiga" 3d-paket fixar vad du är ute efter (minus "exportera vektorgrafiken som eps")

Cinema 4D är verkligen ett trevligt program. Mångsidigt och snyggt att jobba med, och lätt att förstå sig på.

Kraschar aldrig och har bra inbyggd manual.

För motion designers måste det ligga i topp. Mycket bra stöd för export till Adobe AE.

Tackar för tipsen. Ska känna lite på Blender nu, det är ju gratis. Menar ni att Cinema 4D är lättare att sätta sig in i? Det är synd att de inte har en trial version, jag kvalar inte in för studentversionen. Nåväl.

Som tidigare talare säger så låter Cinema 4D perfekt för dig. Det är ett riktigt kraftfullt och trevligt program. Man har verkligen kul när man lär sig det, och grunderna är väldigt lätta att ta in.

Du kan ladda ner en Demo-version från Maxon genom länken nedan

MAXON | 3D FOR THE REAL WORLD: Download Form

Det är bara att ställa frågor ifall du undrar över något, min far är nämligen distributör för Cinema 4D.

Du kan besöka hans hemsida på Vectorworks & CINEMA 4D distribution, försäljning & utbildning i Sverige
Där kan man hitta både kurser och försäljning av programmet.

Ursprungligen av TimothyBesada:

Det är bara att ställa frågor ifall du undrar över något, min far är nämligen distributör för Cinema 4D.

Jag hade gärna velat använda programmet, Cinema 4D, för privat bruk, men då är den för dyr, hade jag använt programmet för firmabruk är priset helt OK. Jag har dock provat Cinema 4D och är klart imponerad.

Men finns det ingen lägre prisnivå för icke-kommersiella områden, t.ex. privata personer eller ideella organisationer?
Det finns flera mjukvaruföretag som erbjuder lägre priser mot att programmet inte används kommersiellt och dessa kan uppgraderas till kommersiella för dem som vill i framtiden använda programmet kommersiellt. Oftast är det bara splash screen som avslöjar om det är icke-kommersiell eller kommersiell… funktionsmässigt är de identiska.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade gärna velat använda programmet, Cinema 4D, för privat bruk, men då är den för dyr, hade jag använt programmet för firmabruk är priset helt OK. Jag har dock provat Cinema 4D och är klart imponerad.

Men finns det ingen lägre prisnivå för icke-kommersiella områden, t.ex. privata personer eller ideella organisationer?
Det finns flera mjukvaruföretag som erbjuder lägre priser mot att programmet inte används kommersiellt och dessa kan uppgraderas till kommersiella för dem som vill i framtiden använda programmet kommersiellt. Oftast är det bara splash screen som avslöjar om det är icke-kommersiell eller kommersiell… funktionsmässigt är de identiska.

Tyvärr så erbjuder inte MAXON någon sådan licens för tillfället.

Alternativet är ju Student/Teacher-licensen som erbjuds, dock endast för de som uppfyller villkoren för dessa.

Den billigaste versionen av Cinema 4D är Prime och kostar 6020:- exkl moms.

Man kan jämföra de olika versionerna här: MAXON | 3D FOR THE REAL WORLD: Product Comparison

Ursprungligen av TimothyBesada:

Det är bara att ställa frågor ifall du undrar över något, min far är nämligen distributör för Cinema 4D.

Ytterst hövligt, min gode herre!
Då ämnar jag bara ladda ner demoversionen, utvärdera och återkomma.
Vet du om man får mängdrabatt vid köp av tre licenser?

Mvh Henrik

Ursprungligen av HenkeH2:

Ytterst hövligt, min gode herre!
Då ämnar jag bara ladda ner demoversionen, utvärdera och återkomma.
Vet du om man får mängdrabatt vid köp av tre licenser?

Mvh Henrik

Kör hårt!:)

Ja, det finns möjlighet till en mängdrabbat. Den varierar lite beroende på vilken version du väljer. Då detta inte är en officiell rabatt utan någonting min far erbjuder i vissa fall så kan jag inte skriva ner siffrorna här. Men hör av dig när du vet vilken version du vill ha så kan du få lite mer exakta siffror.

Jag personligen skulle åtminstone ta Visualize, Broadcast eller Studio beroende vad du sätter tyngd på, t.ex. animation eller rendering.

Demo-versionen du laddar ner motsvarar Studio, alltså den version som innehåller allt. Testa MoGraph verktyget, ett väldigt kraftfullt och kul verktyg att jobba med.

MVH // Timothy

Hur är det med Cross upgrade som flera 3D företag erbjuder?

Jag har Strata Studio Pro 2.1.

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur är det med Cross upgrade som flera 3D företag erbjuder?

Jag har Strata Studio Pro 2.1.

Ja, det finns möjlighet till Cross Upgrades med 10% rabatt, men tyvärr är inte Strata Studio Pro med i den listan.

MVH // Timothy

Tackar för snabbt och utförligt svar :).

Finns det några startup-tutorials som du kan rekommendera? Vid köp lär jag gå någon av de där tvådagarskurserna som erbjuds, men för att utvärdera demoversionen måste man ha något att stå på.
Jag börjar med att kolla YouTube.

Ursprungligen av HenkeH2:

Tackar för snabbt och utförligt svar :).

Finns det några startup-tutorials som du kan rekommendera? Vid köp lär jag gå någon av de där tvådagarskurserna som erbjuds, men för att utvärdera demoversionen måste man ha något att stå på.
Jag börjar med att kolla YouTube.

Min rekommendation är att du tar en titt på Digital-Tutors > Tutorials and Training for CG, 3D, Animation and VFX . De har ett direkt samarbete med Maxon, så alla deras Cinema 4D lektioner är godkända av Maxon. Det kostar lite varje månad men är värt varenda öre. Jag har själv använt sidan och har fortfarande en löpande prenumeration hos dem då jag använder sidan som "databas" ifall jag glömmer bort hur man använder något verktyg eller så, då det är väldigt smidigt att navigera och hitta det man söker i sidan. De har även väldigt trevliga "start-up" projekt.

MVH // Timothy

Ang vilken version jag bör välja, så har jag lite svårt att avgöra vilken som passar mig bäst. Jag tänkte Prime, eftersom den verkar basic. Jag kommer troligen inte animera så mycket (om inte behovet skapas av att använda programmet ). Varför anser du att jag bör välja de du nämnde? Kan du i en mening per version beskriva vad de är lämpade för?

Ursprungligen av HenkeH2:

Ang vilken version jag bör välja, så har jag lite svårt att avgöra vilken som passar mig bäst. Jag tänkte Prime, eftersom den verkar basic. Jag kommer troligen inte animera så mycket (om inte behovet skapas av att använda programmet ). Varför anser du att jag bör välja de du nämnde? Kan du i en mening per version beskriva vad de är lämpade för?

Absolut!

Väldigt kort sammanfattat:
Broadcast - Större fokus på animering, används mycket i TV-produktioner osv. Dessutom får man med MoGraph-verktyget som jag inte klarar mig utan!

Visualize - Större fokus på rendering och material, används mycket av t.ex. inredningsarkitekter och industridesigners. Inkluderar tyvärr ej MoGraph.

Studio - Erbjuder allt de andra paketen har. Exklusivt för Studio är t.ex. Sculpting-verktygen, hår-simulator m.m

Alla dessa versioner bygger på Prime som är själva kärnan. Prime duger givetvis för det mesta inom 3D världen, men vill man jobba på en mer avancerad nivå så kanske man vill kasta ett öga på de andra versionerna. Är du fortfarande osäker så kan du givetvis börja med Prime för att sedan uppgradera till någon av de andra versionerna.

MVH // Timothy

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-23 15:22

Förutom Youtube kan jag även rekommendera Lynda.com för att lära sig Cinema 4D. Kostar lite pengar men jag tror det finns ett prova-på-konto där i några dagar.

Daz3D är gratis. Eventuella tillägg såsom figurer, fordon etc går att köpa till o oftast till förmånliga priser. Finns även gratis intro/instruktionsfilmer

DAZ 3D Home

Daz3D äger dessutom numer Bryce, Carrara o Hexagon som alla är stjärnor i sina resp. "fält"

Bryce är nog en av de roligaste apparna jag pillat i...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Daz3D äger dessutom numer Bryce, Carrara o Hexagon som alla är stjärnor i sina resp. "fält"

Bryce är nog en av de roligaste apparna jag pillat i...

Håller med, Bryce är riktigt kul. Inte världens snabbaste rendering, men kul!

1
Bevaka tråden