Hej! Det var länge sedan jag var och rotade i den här tråden, men jag har samma problem som Hallon. Löste det tråkigt nog genom att köra in högtalarsladden separat, men det är segt att inte kunna höja och sänka ljudet med fjärrkontrollen.
Detta är egentligen en parantes, för nu till grejen: Det är förmodligen rätt stor skillnad på kontakten på MBP från 2009 och tidigare, och på MBP2010- och 2011-modellerna.
Vi köpte en MiniDisplayPort > hdmi-kabel till min svärmors MBP2011, eftersom hennes dator har exakt samma problem med min kabel. När vi ska köpa sladden (Denna: Mini DisplayPort till HDMI > Mini DisplayPort - HDMI | Kjell.com ) informerar säljaren på kjell & co om att det spelar viss roll vilken sladd man köper, och menar bestämt att sladden han föreslår - den i länken - är den som skall funka. Det visar sig att han har rätt, och när jag kollar på hemsidan senare hittar jag det här:
"Mini DisplayPort hane till HDMI hona med stöd för digital audio. Audiostöd via MiniDisplayPort är en nyhet som introducerades på Macar från 2010. Den här adaptern funderar inte på Macar från 2009 och tidigare. För att få audiostöd på Macar introducerade före 2010, krävs 68749."
Så man får helt sonika se till att HDMI-konverterarsladden av avsedd för macar efter 2009. Hade varit kul att veta när jag köpte min sladd, men heey, bättre sent än aldrig.