-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Khedron Wilk <khedron_wilk.EDIT>
Skickat: 2003-07-16 15:19:18
Till: fredrik.engvall_pi.EDIT, anders.jamtin_sap.EDIT, richard.stromqvist_sif.EDIT, peter.ekstedt_gard.EDIT, tommy.brotte_plutoannons.EDIT, robert.lofgren_leanback.EDIT
Ämne: VB: Har du också tröttnat på spam – skräppost!?
Ärade mottagare av denna epost, du får detta svar för att du står omnämnd i ett skräpmail, sk spam, som Torbjörn Alander på Bizzflow Grouo skickade ut till mer 100.00 deltagare (enligt uppgift från IDG) i Sverige den 15:e juli. Jag är osäker på om jag har fått era epostadresser rätt (de var typiskt nog inte med i utskicket... men jag försöker nå så många av er som jag kan. (Kunde inte hitta [namn namns] adress och Robert Löfgrens är osäker.)
Ursäkta mig om jag är hård i min dom men... .. det här vad bland det dummaste jag (och uppenbarligen många med mig) varit med om. Skicka spam för att göra reklam för en antispam-organistation?
På grundval av den address jag fick utskicket sänt till så är jag säker på att Bizzgroup helt enkelt har köpt en av de otaliga epostregister som finns att köpa för den som vill göra obeställda massutskick, vilket i sig är en företelse som antispam.nu säger sig vilja bekämpa?
Jag tar för givet att ni inte var medvetna om vilka metoder Bizzgroup hade för avsikt att använda i sin maknadsföring och jag hoppas att ni samtliga allvarligt överväger att ta avstånd från Bizzgroup och inte väljer att ha med dem att göra i fortsättningen.
Ytterliggare faktorer som utmålar projektet som oseriöst:
- enligt uppgift på IDG är ni samtliga medgrundare på semester nu när utskicket gjordes, hur skall ni då kunna ta emot reaktioner och svara på frågor?
- Torbjörn hävdar att man vill väcka debatt och försvarar utskicket med att göra jämnförelser med om att Skåne skulle utsättas för en gasattack (terroristhandling, olycka?). Sådant anspelande på folks rädsla är en ligt min personliga åsikt en lågvattenmärke som kan hålla sig borta från Sverige.
- Torbjörn har valt att inte svara på frågor från åtminstonde en "community" på Internet (99mac.com), antingen vill han inte svara på annat håll än IDG eller så hade han inte förväntat sig så många svar, vilket som är illa.
- innehåll (priserna) har tagits bort från antispam.nu efter att man ifrågasatt om det inte är rätt dyr tjänst som utlovas (med tanke på att det redan idag finns motsvarande tjänster som är gratis (vilket i sig gör antispam.nu som projekt ännu märkligare)
- informationen som finns på antispam.nu är generellt sett väldigt sparsmakad, för sparsmakad (min personliga åsikt). Ingen information om tex hur man tänkte agera rent tekniskt, det räcker inte med att ha viljan.
Med soliga sommarhälsningar,
Khedron Wilk
------------
WILK DATA
Visättravägen 6
SE-141 50 Huddinge
+46 (0)70 2991600 (mobile)
+46 (0)8 55641060 (office)
+46 (0)8 55641408 (fax)