Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill du ha 4,8'' skärm på din nästa iPhone?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är fri att ställa och med tanke på diskussionen här på forumet och ryktena som florerar på interwebset så skulle jag vilja se hur många som vill ha en iPhone med 4,8'' skärm eller större.

• Medlem
  • Finspång
  • 2013-01-22 21:53

Med tanke på hur ofta jag läser nyheter, forum, sitter på irc, använder spotify i bilen etc. känner jag ofta att den gärna skulle kunna få vara lite större. Har till och med seriöst funderat på att gå över till den gröna rymdgubben just av den anledningen. Men nu kanske det finns hopp så min röst blir JA!

Givetvis inte.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 00:40

4.8" Javisst! Lustigt är att en eventuell iPhone + med 4,8" skärm faktiskt kan bli fysiskt mindre än den nuvarande 4" modellen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 01:03

Som Capeman sa - Givetvis inte.

Bl a ska en smartphone vara just en sådan på alla områden, inte en "dumbphone" som kräver väska för transport och två händer för handhavande.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 01:12
Ursprungligen av zinned:

Som Capeman sa - Givetvis inte.

Bl a ska en smartphone vara just en sådan på alla områden, inte en "dumbphone" som kräver väska för transport och två händer för handhavande.

En 4.8" iPhone behöver inte bli större och tyngre. Den kan som sagt bli mindre & lättare än nuvarande 4" modell. Inte behöver man heller ha 2 händer för att sköta den så dina motargument var inget vidare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 01:21
Ursprungligen av Gordy:

En 4.8" iPhone behöver inte bli större och tyngre. Den kan som sagt bli mindre & lättare än nuvarande 4" modell. Inte behöver man heller ha 2 händer för att sköta den så dina motargument var inget vidare.

Motargument? Har du ens förstått trådens titel?

Läs om, läs rätt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 01:27
Ursprungligen av zinned:

Motargument? Har du ens förstått trådens titel?

Ja, men du verkar inte förstått att en 4.8 iPhone inte behöver bli större och tyngre än dagens 4"iPhone.

Ursprungligen av Gordy:

Ja, men du verkar inte förstått att en 4.8 iPhone inte behöver bli större och tyngre än dagens 4"iPhone.

Du menar alltså mindre med avseende på volym inte area? Dvs ett teoretisk resonemang utan koppling till något idag känt rykte.

Som en indikation så är ZTE Grand LTE, som är den tunnaste smartphonen just nu och väger in på 5", 22% "större" än Iphone 5 med avseende på volym.

Senast redigerat 2013-01-23 06:09
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-23 03:24

Nej jag ville inte ha en iPhone i den storleken utan en telefon ska vara hanterbar med bara en hand.

Senast redigerat 2013-01-23 14:20
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-23 02:24

Ja Tack 4.8 tum, my way - high way, varför inte. även om jag inte är 2 meter lång och har bläckfisk armar. Finns ju faktiskt miljontals människor som använder sin Samsung Galaxy Slll utan rätta längden på 2 meter som nämnts, som något slags kriterium för större skärm så att säga :D.

Skönt att kunna surfa lite mer seriöst och använda sin smartphone lite mer än bara att ringa med. Vem orkar släpa med en iPad mini i bilen och i vardags- situationer ? Vem kan ringa med sin iPad mini ?

Jag tyckte att 3,5" var en nästan perfekt formfaktor. Men 4" var faktiskt perfekt. Det var just på längden jag saknade yta och iPhone 5 ger precis det där lilla extra.

Sen tycker jag att det blir en liten kompromiss efter det inte är lika enkelt att handha hela skärmytan på iP5. Större vill jag inte ha. Tycker att Android-lurarna är så otroligt klumpiga framför allt S3. Note känns nästan lika stor som iPad Mini och jag vet inte men det känns lite halvlöjligt att gå omkring och prata i en iPad Mini. Typ.

Men men vi är alla olika.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-23 08:33

Som så många andra så tycker jag det räcker nu. Jag får redan sträcka ut tummen nog som det är idag med iPhone 5 och där tycker jag själva poängen med en telefon är - hanterbar med just en hand. Något jag inte direkt kan säga om min S3:a.

Ursprungligen av CEk:

Som så många andra så tycker jag det räcker nu. Jag får redan sträcka ut tummen nog som det är idag med iPhone 5 och där tycker jag själva poängen med en telefon är - hanterbar med just en hand. Något jag inte direkt kan säga om min S3:a.

Precis min tanke! För mig är det viktigt att nå alla hörnen med tummen utan att vrida handleden av sig.

Jag tycker dagens iPhone är svår tillräckligt att manövrera med en hand. Förr kunde man på HTC zooma in genom att föra tummen i en cirkel på skärmen. Det är lite svårt att zooma med två fingrar på iPhones skärm med samma hand man håller telefonen med. Ibland behöver man zooma mer än vad resultatet blir med ett dubbelklick. Till exempel när man ska klicka på den där lilla pilen till vänster om rubrikerna här på 99mac för att ta en till det första olästa inlägget i en tråd.
Så, nej. En iPhone Maxi är det sista jag kommer att köpa.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-23 09:32

Hur stor skulle den bli om man behöll höjden från 5'an, men ändrade bredden så skärmen får samma format som de gamla?
Det skulle jag nog kunna tänka mig som absolut max storlek.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-23 10:13
Ursprungligen av Json_81:

Hur stor skulle den bli om man behöll höjden från 5'an, men ändrade bredden så skärmen får samma format som de gamla?
Det skulle jag nog kunna tänka mig som absolut max storlek.

Jag får det till 4,188", vilket kan avrundas till 4,2".

Du menar 3:2 format? Skärmen borde bli 60 mm bred i sådana fall (nu är den 50)

• Medlem
  • 2013-01-23 10:25

Tro mig. Apple kommer inte att släppa en telefon med större skärm! Hade så ändå varit fallet så får vi snart reda på det när det läcker ut rapporter om att Apple beställt större skärmar. Men som sagt, det kommer icke att ske!
En annan snackis är ju en billigare iPhone, och det kommer inte heller att ske. Den "billighets-iPhone" alla snackar om kommer heta iPhone 4S när iPhone 5S kommer. Så har det alltid fungerat! Apple rear ut den äldsta modellen, Apple kommer inte börja tillverka budgettelefoner med billig, tvivelaktig kvantitet ala Samsung eller HTC.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-23 10:42
Ursprungligen av Dalle:

Tro mig. Apple kommer inte att släppa en telefon med större skärm! Hade så ändå varit fallet så får vi snart reda på det när det läcker ut rapporter om att Apple beställt större skärmar. Men som sagt, det kommer icke att ske!
En annan snackis är ju en billigare iPhone, och det kommer inte heller att ske. Den "billighets-iPhone" alla snackar om kommer heta iPhone 4S när iPhone 5S kommer. Så har det alltid fungerat! Apple rear ut den äldsta modellen, Apple kommer inte börja tillverka budgettelefoner med billig, tvivelaktig kvantitet ala Samsung eller HTC.

Ja, fattar inte heller de där ryktena om att Apple ska (eller måste) släppa billiga lurar. De finns ju redan i dagsläget i form av iPhone 4 8 Gb och iPhone 4S. Vissa har ju till och med kvar 3GS i sortimenten som man kan fynda rätt billigt.

Ursprungligen av CEk:

Ja, fattar inte heller de där ryktena om att Apple ska (eller måste) släppa billiga lurar. De finns ju redan i dagsläget i form av iPhone 4 8 Gb och iPhone 4S. Vissa har ju till och med kvar 3GS i sortimenten som man kan fynda rätt billigt.

Fast folk verkar fatta dåligt. Många vill ha en telefonmodell som är ny OCH billig. Så då tar de ett nytt skal till en gammal lur och ger den ett nytt namn. Voila - det senaste, och billigt!

Tillbaka till topic. Farsan har en HTC Desire HD och tjejen en Samsung Galaxy SII. De känns båda klumpiga (för att inte tala om plastiga), och nu finns det ännu större? Nej tack. iPhone 5 är precis på gränsen.

Senast redigerat 2013-01-23 14:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 12:41
Ursprungligen av Capeman:

Farsan har en HTC Desire HD och tjejen en Samsung Galaxy SII. De känns båda klumpiga (för att inte tala om plastiga), och nu finns det ännu större? Nej tack. iPhone 5 är precis på gränsen.

On topic: Som du säger Capeman, iPhone 5 är på gränsen, när man håller den i en hand och t ex är inne i inställningar så är det knappt att man når Bakåt-knappen med tummen.

Senast redigerat 2013-01-23 14:14
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-23 10:50
Ursprungligen av pmarriott:

Fast folk verkar fatta dåligt. Många vill ha en telefonmodell som är ny OCH billig. Så då tar de ett nytt skal till en gammal lur och ger den ett nytt namn. Voila - det senaste, och billigt!

Ja, men har Apple någonsin förknippats med något annat än premiumprodukter egentligen? Det är ju inte direkt mycket som pekar mot det historiskt sett och uppenbarligen behöver de det inte heller.

jag är så kluven så jag borde inte ens posta ett inlägg

jag vill ha en större skärm för att jag tycker att det är bättre med större skärm när man ska göra i princip allt man gör på telefonen som att surfa, spela, skriva, ja allt man gör tycker jag blir lättare att göra och lättare att se med en större skärm.

men däremot vill jag ändå inte ha stor skärm för den enkla anledning som nämnts av så många tidigare, att det ska vara lätt att hantera med en hand, och det blir det inte med större skärm..

så kommer ha beslutsångest in i det sista, tills apple väljer åt mig

Jag lutar mer åt en combo med Ipad Mini och enkel "featuretelefon" i sådana fall.

Äh… varför krångla med skärmstorlekar…

Det räcker med SELMA (ur filmen TimeTrax). All visuell information visas holografiskt i luften (antingen i from av GUI eller i form av människa), när ägaren ber om det.

Det är lösningen på oenigheten om skärmstorlekar!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-23 12:45
Ursprungligen av Dalle:

Så har det alltid fungerat!

Apple är å andra sidan inte kända för just det mottot

Ursprungligen av Vassius:

Jag får det till 4,188", vilket kan avrundas till 4,2".

Tack, ja det är max jag kan tänka mig. Men då ska det vara rejält slimmade kanter runt.

Håll er till topic och var trevliga mot varandra, ska det vara så svårt.

Mvh

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-23 16:24

Även om Steve förklarade "krig" mot Android, så kommer inte Android att förgöras, och Apple ta hand om hela marknaden. Så Apple behöver inte göra en 4.8"-telefon, eller en billig plastmodell. De kan lämna de kunder som vill ha dessa, till andra leverantörer. Apple kommer troligen att fortsätta med premiumprodukter, och ha tillräckligt med kunder till dessa.

Bevaka tråden