- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
"To avoid a repeat of the OS-war during the 80's and 90's Apple will sell off its iOS-devision"
Ovan tror jag på i varje fall!
Ett mer seriöst dilemma Apple hamnat i är just att konkurrensen kommit i fatt och kanske sprungit om på vissa fronter. Mer tydligt innoverande vore trevligt.
Innan kvällens event så skulle jag rekommendera alla som är seriöst intresserad av ämnen liknande detta att lyssna på 5by5, The Critical Path nr 71 med Horace Dediu. Mycket intressant och lärorikt.
Med tanke på att 70% av Apples profit kommer från iPhone så ja.. Apple revenue misses again, iPhone disappoints - Yahoo! News
Apple Reports Best Quarterly Results Ever in Q1 2013
Kvartalsomsättningen = rekord.
Kvartalsvinsten = rekord.
iPhone-försäljningen = rekord.
iPad-försäljningen = rekord.
Men inte tillräckligt stora rekord, enligt analytikerna - och då sjunker aktien.
Den s.k. "marknaden" är sjuk.
Apple Reports Best Quarterly Results Ever in Q1 2013
Kvartalsomsättningen = rekord.
Kvartalsvinsten = rekord.
iPhone-försäljningen = rekord.
iPad-försäljningen = rekord.
Men inte tillräckligt stora rekord, enligt analytikerna - och då sjunker aktien.
Den s.k. "marknaden" är sjuk.
Marknaden är rätt sund i detta fall. Apples omsättning ökade rätt mycket men vinsten ökade knappt någonting och marginalerna sjönk rätt kraftigt.
Marknaden är rätt sund i detta fall. Apples omsättning ökade rätt mycket men vinsten ökade knappt någonting och marginalerna sjönk rätt kraftigt.
jo, det går urdåligt för Apple, verkligen dåliga resultat.
CUPERTINO, California—January 23, 2013—Apple® today announced financial results for its 13-week fiscal 2013 first quarter ended December 29, 2012. The Company posted record quarterly revenue of $54.5 billion and record quarterly net profit of $13.1 billion, or $13.81 per diluted share. These results compare to revenue of $46.3 billion and net profit of $13.1 billion, or $13.87 per diluted share, in the 14-week year-ago quarter. Gross margin was 38.6 percent compared to 44.7 percent in the year-ago quarter. International sales accounted for 61 percent of the quarter’s revenue.
Average weekly revenue was $4.2 billion in the quarter compared to $3.3 billion in the year-ago quarter.
Marknaden är rätt sund i detta fall. Apples omsättning ökade rätt mycket men vinsten ökade knappt någonting och marginalerna sjönk rätt kraftigt.
Alla som vet någonting om företagande och tillverkning vet att det uppstår trappstegseffetkter på kostnadssidan, samt att man måste ta ökade kostnader för att möta ökade intäkter. Man kan inte starta en fabrik och sedan tro att den ska växa dynamiskt med ökade intäkter. Vid en kritisk tidpunkt måste man investera i utveckling, produktionskapacitet etc etc. Och det som är allra dyrast är att hänga med i en kraftig ökning av försäljningen då man ofta tvingas till förhållandevis dyra lösningar för att inte tappa momentum.
Om du har en fabrik som klarar av att bygga 1 miljon enheter, men du säljer 1,2 miljoner enheter, ja då måste du bygga en fabrik till. Och då lär du bygga en som klarar att bygga 2 miljoner enheter för att möta framtiden. Helt plötsligt står du inför mycket stora investeringar som tar på dina marginaler. Du kan så klart tacka nej till order på 200 000 enheter så klarar du dig med befintlig kapacitet och kan upprätthålla din marginal.
Alla som vet någonting om företagande och tillverkning vet att det uppstår trappstegseffetkter på kostnadssidan, samt att man måste ta ökade kostnader för att möta ökade intäkter. Man kan inte starta en fabrik och sedan tro att den ska växa dynamiskt med ökade intäkter. Vid en kritisk tidpunkt måste man investera i utveckling, produktionskapacitet etc etc. Och det som är allra dyrast är att hänga med i en kraftig ökning av försäljningen då man ofta tvingas till förhållandevis dyra lösningar för att inte tappa momentum.
Om du har en fabrik som klarar av att bygga 1 miljon enheter, men du säljer 1,2 miljoner enheter, ja då måste du bygga en fabrik till. Och då lär du bygga en som klarar att bygga 2 miljoner enheter för att möta framtiden. Helt plötsligt står du inför mycket stora investeringar som tar på dina marginaler. Du kan så klart tacka nej till order på 200 000 enheter så klarar du dig med befintlig kapacitet och kan upprätthålla din marginal.
Och det ska ses i ljuset av att marknaden kräver tillväxt för att inte bli besviken.
Och det ska ses i ljuset av att marknaden kräver tillväxt för att inte bli besviken.
Just det. Och tillväxt brukar mätas i intäkt, inte i vinst. Fler sålda enheter och ökade intäkter = tillväxt. Annars är det fruktansvärt lätt att öka vinsten på bekostnad av intäkterna.
Det faktum att Apple har ökat intäkterna radikalt, men redovisar en lägre marginal utan att ha sänkt sina priser kan egentligen bara betyda 2 saker. Man har högre kostnader för material/produktion och/eller man har investerat tungt i utveckling/produktion etc. Jag tror inte precis Apple har accepterat några större kostnadsökningar för material, komponenter och produktion. Troligen har man investerat en hel del.
Inget nytt.
Gäller alla bolag som någonsin varit/är #1 i denna industri.
Record sales är dock inte lika viktigt som att behålla en marginalnivå, det är sånt marknaden reagerar på.
Record sales kan många bolag göra, att behålla en stabil/ökande vinst på det är desto svårare.
Där ligger Apples utmaning.
edit: -11% after hours, just nu på $460. Minus drygt 35% på 4 månader.
Bara för att få lite perspektiv på allt...
For perspective on how much 10 percent of Apple’s market value is, Tom Gara tweets:
Apple’s market value has fallen by the combined market value of two Nokias plus two RIMs in the hours since its results came out
Tim Cook
http://www.macworld.com/article/2026141/in-his-own-words-tim-cook-on-apple-earnings-and-more.html
iPhone demand in the quarter
If you look at the iPhone sales across the quarter, we were very constrained for much of the quarter on iPhone 5. As we begin to produce more and ship more, sales went up with the production. iPhone 4 was actually in constraint for the entire quarter, and sales remained strong. And so that’s how sales progress across the quarter.
Let me make one additional point on this: I know there’s been lots of rumors about order cuts and so forth, and so let me just take a moment to make a comment on these. I don’t want to comment on any particular rumor, because I would spend my life doing that, but I would suggest it’s good to question the accuracy of any kind of rumor about build plans. And I’d also stress that even if a particular data point were factual, it would be impossible to accurately interpret the data point as to what it meant for our overall business, because the supply chain is very complex, and we obviously have multiple sources for things. Yields might vary, supplier performance can vary, the beginning inventory positions can vary, I mean there’s just an inordinately long list of things that would make any single data point not a great proxy for what’s going on.
Your question on iPhone mix, let me bring up three points: One, the [average selling price] for iPhone was essentially the same year-over-year in the quarter that we just finished. Underneath that, if you looked at the mix of iPhone 5 to total iPhone, and then in the previous year you look at [iPhone] 4S to total iPhone, those mixes are similar. And then thirdly, I think you asked about capacities; in Q1, we saw similar results as we saw in Q1 of the previous year.
iPhone 5: New customers vs upgrades?
I don’t have those specific numbers in front of me. But the iPhone 5 obviously with the numbers that we’re selling, we’re selling to a lot of new customers.
I think overall our team did just a fantastic job ramping a record number of new products during the quarter. We did have significant shortages due to robust demand on both iPad mini and both models of the iMac that persisted the entire quarter, and we are still short of both of those today, as a matter of fact. Additionally, supply of iPhone 5 was short to demand until late in the quarter, and iPhone 4 was short for the entire quarter
Jag tycker att det räcker för att skapa sig en uppfattning om kvalitetsnivå på ryktet som startade denna tråd
Ingen kan väl på allvar tro att Apple inte försöker få sina siffror att se så bra ut som möjligt.
Jag påstår inte att de är dåliga, men man är ju mer än lovligt naiv om man tror att det inte finns tolkningsutrymme i det Apples VD säger när marknaden dyker.
Apple måste få fram en ny segmentstrategi för att öka sin tillväxt när det gäller sina produkter och då framförallt på iPhonesidan. Svår balansgång se på stora iPaden som genast minskade i försäljning när nya iPad Mini lanserades. Nu har väl iPad minin inte retinaskärm så vinstmarginalen är väl okey på den, men hur kommer iPad Mini att prissättas med en retinaskärm kontra den större iPad modellen ? Kvalitetsmaterial kostar.
Dom vanliga tillväxtmarknaderna (europa-USA/Canada) för iPhone är mättade, dom nya som Asien med Indien i spetsen kräver nog en iPhone i ett lägre prissegment för att nå den stora massan användare.
Nokia hade ju enorma volymer och stor marknadsandelstillväxt när dom stod på topp, samt en uppsjö telefonmodeller. När det sedan gick utför gick det fort, men fortfarande säljer dom volymer i lågprissegmentet som hjälper dom att hålla näsan ovanför vattenytan.
Så Apple är sårbara med få smartphone modeller men har ett starkt varumärke, men har på senare år blivit mer och mer beroende av iPhone försäljningen.
Trenden är väl att persondatorer fasas ut till förmån för nya digitala medel som läsplattor och större smartphones.
Så tätare produktsläpp och kortare produktcyklar för läsplattor har vi redan sett, och samma kommer att gälla smartphones för att kunna möta konkurrensen från android sidan.
iPhone 5 försäljningspeak kanske redan har inträffat så kort efter lanseringen, så iPhone 5S och eventuellt iPhone 6 har ett utrymme att fylla så fort iPhone 5 försäljning dalar och behöver stöd av en ny iPhonemodell sida vid sida i butikerna.
Ser Apple att försäljningen går bra för iPad Mini kanske man tänker att samma sak skulle kunna appliceras för iPhone, men frågan är då hur mycket försäjningen av den större iPhone modellen skulle minska då om en iPhone Mini skulle lanseras och börja säljas ?
Samtidigt säljs väl dom äldre modellerna iPhone 4/iPhone 4S med subventionerat pris, men fyller dom någon funktion för Apples tillväxt, så för att få en "effekt" av ett riktigt segment så kanske en större "iPhone Smartphone" typ 4.8 tums skärm måste lanseras kontra mindre iPhones, svår balansgång för Apple.
Eller också kan man köra vidare i samma hjulspår som varit lyckosamt tidigare dvs, en upgraderad iPhone 5S med förbättrade siri funktioner och vassare kamera och hoppas att det räcker ?
Apple måste få fram en ny segmentstrategi för att öka sin tillväxt när det gäller sina produkter och då framförallt på iPhonesidan. Svår balansgång se på stora iPaden som genast minskade i försäljning när nya iPad Mini lanserades. Nu har väl iPad minin inte retinaskärm så vinstmarginalen är väl okey på den, men hur kommer iPad Mini att prissättas med en retinaskärm kontra den större iPad modellen ? Kvalitetsmaterial kostar.
Dom vanliga tillväxtmarknaderna (europa-USA/Canada) för iPhone är mättade, dom nya som Asien med Indien i spetsen kräver nog en iPhone i ett lägre prissegment för att nå den stora massan användare.
Nokia hade ju enorma volymer och stor marknadsandelstillväxt när dom stod på topp, samt en uppsjö telefonmodeller. När det sedan gick utför gick det fort, men fortfarande säljer dom volymer i lågprissegmentet som hjälper dom att hålla näsan ovanför vattenytan.
Så Apple är sårbara med få smartphone modeller men har ett starkt varumärke, men har på senare år blivit mer och mer beroende av iPhone försäljningen.
Trenden är väl att persondatorer fasas ut till förmån för nya digitala medel som läsplattor och större smartphones.
Så tätare produktsläpp och kortare produktcyklar för läsplattor har vi redan sett, och samma kommer att gälla smartphones för att kunna möta konkurrensen från android sidan.
iPhone 5 försäljningspeak kanske redan har inträffat så kort efter lanseringen, så iPhone 5S och eventuellt iPhone 6 har ett utrymme att fylla så fort iPhone 5 försäljning dalar och behöver stöd av en ny iPhonemodell sida vid sida i butikerna.
Ser Apple att försäljningen går bra för iPad Mini kanske man tänker att samma sak skulle kunna appliceras för iPhone, men frågan är då hur mycket försäjningen av den större iPhone modellen skulle minska då om en iPhone Mini skulle lanseras och börja säljas ?
Samtidigt säljs väl dom äldre modellerna iPhone 4/iPhone 4S med subventionerat pris, men fyller dom någon funktion för Apples tillväxt, så för att få en "effekt" av ett riktigt segment så kanske en större "iPhone Smartphone" typ 4.8 tums skärm måste lanseras kontra mindre iPhones, svår balansgång för Apple.
Eller också kan man köra vidare i samma hjulspår som varit lyckosamt tidigare dvs, en upgraderad iPhone 5S med förbättrade siri funktioner och vassare kamera och hoppas att det räcker ?
Å andra sidan är det väl få märken som Nokia - som släppt så många/ofta modeller. Det var ingen bra affärside eller hur. Att sälja många till lite pengar är nog allt annat än vad Nokia önskar sig i nuläget Tror att Apple alltid kommer att gå motsatt väg. Man kan inte frälsa alla - och billiga modeller tror jag aldrig kommer. Även i Asien finns det många/tillräckligt som har pengar för att handla Apple prylar om dom önskar. Betydligt fler än vi i Europa kanske.
Å andra sidan är det väl få märken som Nokia - som släppt så många/ofta modeller. Det var ingen bra affärside eller hur. Att sälja många till lite pengar är nog allt annat än vad Nokia önskar sig i nuläget Tror att Apple alltid kommer att gå motsatt väg. Man kan inte frälsa alla - och billiga modeller tror jag aldrig kommer. Även i Asien finns det många/tillräckligt som har pengar för att handla Apple prylar om dom önskar. Betydligt fler än vi i Europa kanske.
Samsung har en 70+ produkter inom telefoni/tablets bara i lilla Sverige och det går väl rätt ok för Samsung.
Samsung har en 70+ produkter inom telefoni/tablets bara i lilla Sverige och det går väl rätt ok för Samsung.
Relativt Apple och vinster, nej. Men ja, det går bra för dem men Apples modell - idag - är mycket mer lönsam.
Relativt Apple och vinster, nej. Men ja, det går bra för dem men Apples modell - idag - är mycket mer lönsam.
Utåt sett kanske men kom ihåg att Samsungs uppbyggnad är extremt komplicerad med korsägande av många av sina underleverantörer och styrs av en släkt/ledning som inte direkt har det bästa ryktet vad gäller clean business. Samsung "mörkar" troligen betydligt större vinster än dom de redovisar.
Apple själva har säkert några lik i garderoben också.
Samsung har en 70+ produkter inom telefoni/tablets bara i lilla Sverige och det går väl rätt ok för Samsung.
Det gör det absolut. Men det gjorde det för Nokia också - tills problemen började. Var det inte så att dom tom. var störst ett tag.
Vad gäller Samsung så måste antalet - tror jag - inbegripa många gamla modeller. Typ på Coop - " 100kr med kontantkort ".
Det gör det absolut. Men det gjorde det för Nokia också - tills problemen började. Var det inte så att dom tom. var störst ett tag.
Vad gäller Samsung så måste antalet - tror jag - inbegripa många gamla modeller. Typ på Coop - " 100kr med kontantkort ".
Alla har väl köpt en Samsung E1080i i brist på telefonkiosker?
Å andra sidan är det väl få märken som Nokia - som släppt så många/ofta modeller. Det var ingen bra affärside eller hur. Att sälja många till lite pengar är nog allt annat än vad Nokia önskar sig i nuläget Tror att Apple alltid kommer att gå motsatt väg. Man kan inte frälsa alla - och billiga modeller tror jag aldrig kommer. Även i Asien finns det många/tillräckligt som har pengar för att handla Apple prylar om dom önskar. Betydligt fler än vi i Europa kanske.
Jag har en liten annan syn på det där. Nokia hade (var) en bra affärsidé. Den bar dem ganska länge. De klarade inte skiftet till en ny omvärld när alla telefoner snart är smartphones (vilket inte är samma sak som att alla kommer att användas som Iphone eller high-end Samsung).
Men en sak som Android innebär är att "featurephones" (Nokias gamla styrka) kommer att ersättas av mängder med billiga Androider med 2.1, 2.3 etc som bara används till att ringa med. Där misstänker jag ZTE och Huawei sprang om Nokia. Så Nokia slåss på två fronter: Highend och lowend. Och det är ett problem för dem.
Edit: Jag dömer inte ut Nokia ännu, så de har inte klarat av teknikskiftet nu men de har inte gått under ännu.
Apple måste få fram en ny segmentstrategi för att öka sin tillväxt när det gäller sina produkter och då framförallt på iPhonesidan. Svår balansgång se på stora iPaden som genast minskade i försäljning när nya iPad Mini lanserades.
Det där är rätt intressant eftersom Apple hastade ut iPad 4 och valde att satsa nästan allt krut på att lansera iPad mini. Hade de väntat med att lansera 4:an så hade den troligen sålt bättre, nu tror jag iofs att de kommer braka i ordentligt vid lanseringen iPad 5 istället så kanske en del som köpt minin byter upp sig.
Det där är rätt intressant eftersom Apple hastade ut iPad 4 och valde att satsa nästan allt krut på att lansera iPad mini. Hade de väntat med att lansera 4:an så hade den troligen sålt bättre, nu tror jag iofs att de kommer braka i ordentligt vid lanseringen iPad 5 istället så kanske en del som köpt minin byter upp sig.
iPad Mini är en ny produkt. iPad 4 är en facelift av 3:an. Jag räknar inte ens 4:an som en egen produkt utan en variant av 3:an. Har själv en 3:a och kommer att köpa 5:an utan att anse att jag har hoppat över en version.
Det där är rätt intressant eftersom Apple hastade ut iPad 4 och valde att satsa nästan allt krut på att lansera iPad mini. Hade de väntat med att lansera 4:an så hade den troligen sålt bättre, nu tror jag iofs att de kommer braka i ordentligt vid lanseringen iPad 5 istället så kanske en del som köpt minin byter upp sig.
iPad 4/5 vs mini är olika produkter. De som valt mini har inte valt prestanda och retina. Däremot kommer iPad mini retina kunna kanabilisera iPad 4/5. Tvärt om tror jag inte om man inte typ lanserar "iPad 5 - same size as iPad 4, twice the speed but half the weight". Då kanske mini-ägare tycker den är en intressant produkt. Men jag ser dessa lite som att jämföra MacBook Air och MacBook Pro.
iPad 4/5 vs mini är olika produkter. De som valt mini har inte valt prestanda och retina. Däremot kommer iPad mini retina kunna kanabilisera iPad 4/5.
Det har den redan gjort enligt Apple själva.